Gå til innhold

Husarbeids tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen fantastiske husarbeids tips å dele?

Jeg er virkelig elendig på husarbeid, jeg bruker en evighet på å få gjort ganske lite, og jeg føler det ser like ille ut dagen etter. Selv om jeg brukte 3 timer dagen før. Og det tar fra meg motet.

Jeg er enslig mor, har 2 barn fulltid, og en av de en rotete tenåring. Jeg er nok ganske rotete og sosete av meg. Starter ett sted, men fullfører aldri før jeg finner noe annet jeg starter med, og sånn fortsetter det. Jeg er veldig distre og en million tanker i hodet og glemsk. Nesten utslitt før jeg i det hele tatt har startet.

Så tar imot alt av råd og tips.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huffda høres ikke greit ut, men det første du må Gjøre er og få tenåringen til å ta opp etter seg så må du bare hoppe i det og Gjøre det så må gjøres ikke sitt og tenk på det bare Gjør det.

Skrevet

Når du har tre barn er husarbeid som å måke snø i snøstorm, det er dessverre et evighetsarbeid og resultatene vare veldig veldig kort tid før det er rotete igjen ;)

Har fire barn selv og jeg rydder bestandig. Jeg går aldri gjennom et rom uten å samtidig rydde meg meg noe, jeg er i konstant ryddemodus og går rundt og smårydder hele tiden. Ungene må rydde bort en ting etter seg før de får ta frem noe nytt, er det bamser i hele sofaen må de ryddet vekk før de får dra puslespillene utover gulvet. Det holder at de roter med en ting om gangen.

Ellers er det greit at ting har faste plasser, da er det lettere å rydde på plass ting igjen, når man vet hvor det skal være. 

Minst mulig stæsj og pynt rundt på gulv og i kroker og kriker, rene flater ser ryddige ut. Trenger ikke være helt minimalistisk altså, men ikke sett fra deg ting overalt heller.

Jeg holder det hverdagsrent ved å moppe over gulvet jevnlig, tørke over bordene og benken gjør jeg jo hver gang vi har spist. På badet tørker jeg over speil, vask og do i forbindelse med barnas kveldsstell, det går fort og greit. I gangen har vi masse, og da mener jeg masse, knagger og skohyller. Få ting vekk fra gulvet, alle må ta skolesekker o.l. inn på rommet sitt når de kommer hjem og henge opp jakker og sette sko på plass.

Man må rett og slett ha litt rutiner på dette. Å tro at du kan rydde i 3 timer i dag også er det ryddig i morgen er nok litt vel mye forlangt, slik blir det ikke før ungene har flyttet hjemmefra igjen ;)

Anonymous poster hash: 0ad92...e6d
Skrevet

1: Declutter! Kvitt deg med alt som ikke er i daglig bruk. Det som brukes av og til får faste plasser. Det som du/dere ikke trenger/har for mye av selges/gis bort/kastes. Rensk bort "pynt" som bare roter og alt som tar opp skapplass. 

2: system: julepynt i egne esker, dvd-er på fast hylle, skoskap, kurver til undertøy/luer/votter/hårstrikker/tegnesaker osv. Egen knagg på badet til klær som kan brukes om igjen. 

3: opplæring: barna kaster alt skittent rett i kurven, de tar av bordet etter seg, setter inn i oppvaskmaskina, tar ut av maskina, legger på plass egne klær (hjelper til å brette om mulig), har ansvar for egen skolesekk og utstyr der, skriv gjerne lister over ting som må gjøres daglig/ukentlig. Deleger ansvar. 

Siste utvei er å skaffe en veldressert mann. 

Skrevet

Mitt beste tips er å bestemme seg for å legge lista ned eit hakk eller to. Prikkfritt er utopi, men ganske ryddig og reint er fullt overkommelig.

Skrevet

Takk for svar!

Men hvis normalen skal være å gjøre husarbeid 3 timer om dagen for at det skal se bra ut, hvordan skal man klare det. Det har ikke jeg tid til.

Tipset om å kvitte meg med alt som ikke er i bruk, og rydde bort alt som ikke brukes ofte, er nok veldig lurt.

Tenåringen trenger 100 beskjeder for hver lille ting, tro meg jeg prøver og maser, og har prøvd mye forskjellig. Og jeg må fortsatt mase, ofte så mye at det tar jo all energi, og hadde vært lettere å ta selv. Minste barnet er stort sett flink til å rydde etter seg.

Hadde jeg vært rik, skulle jeg betalt noen for å komme hjem å organisere hele hjemmet mitt.

Skrevet

Tror ikke det er mange som gjør husarbeid 3 timer om dagen altså, da har du et alvorlig tilfelle av støv på hjernen ;)

Anonymous poster hash: 0ad92...e6d

Skrevet

Tror det er viktig å ha ting på faste plasser, samt ha system.

Vi har f.eks. en skittentøyskurv for mørke/fargede klær, en for håndklær, kopptuer og vaskekluter og i den tredje skittentøyskurven har vi f.eks. en pose med bh'er, en med truser og en med sokker. Da blir det mye mer oversiktlig.

Hvis barna er gamle nok, kan du delegere noen oppgaver til de.

1-2 ganger daglig tørker jeg av vasken og toalettet på badet for støvet samler seg så utrolig fort. Dette gjør jeg f.eks. mens jeg lar munnskyllevannet virke i munnen eller hvis jeg venter på at en hudkrem skal tørke etter at jeg har vært i dusjen, to fluer i en smekk. I stedet for å støvsuge en gang i uka (som vi ikke føler vi har kapasitet til), støvsuger vi hver 2.-4. uke, men til gjengjeld går vi over gulvene med kost og støvbrett når vi ser at det er synlige smuler eller støvdotter. Jeg bruker lett 40 minutter på å støvsuge siden jeg er så omstendelig, så da er det lettere å koste over gulvet.

Føler husarbeid krever en del og det er et evigvarende arbeid, men sånn er det. Jeg prøver også og ikke være for nøye på det. Gulvene i stua og på kjøkken + soverom vasker vi kun en gang i året og da er det ordentlig vask med at alle møbler flytter, listeverk tørkes m.m. Vi vasker kun badet en gang i måneden, men da gjøres det skikkelig. Til tross for det ser det rent og pent ut siden jeg tørker av vask og toalett hver dag samt tørker golvet med litt vått papir hvis jeg ser synlige støvdotter. Rask og enkel løsning :)

Klær vasker vi 5-10 ganger i uka.

Anonymous poster hash: 7f541...7a1
Skrevet (endret)

Rydde og tørke over gulvene hver kveld. Skippertak når jeg venter folk.

Og ungene rydder sitt rot før leggetid.

Endret av skjotta
Skrevet

Tusen takk for svar.

Kan legge til at jeg bruker ikke 3 timer om dagen, og har ikke støv på hjernen. Langt derifra. Og her føler jeg det er kronisk rotete.

Men litt inspirert av denne tråden har jeg nå fått ryddet i skap og skuffer på stua. Det ble 3 søppelsekker. Så kanskje ikke så rart det har vært rotete her. For alle skap og skuffer har vært fulle, og ikke plass til noen ting, noe sted. Så nå tenker jeg og fortsette med å rydde og kaste ting. Får bare ta 1 rom av gangen. Så blir det kanskje lettere.

Vi har og byttet soverom alle 3, og dermed mye rot og kaos, og tid gått bort til det. Vi mangler det siste på minste barnet sitt rom nå, og dermed havner alle lekene på soverommet. Hadde før lite rom, med lite oppbevaring, så halvparten var på stua. Har nå fått større rom, og mye mer oppbevaring, spesielt etter jeg setter opp expedit hylle der i helgen.

Så da blir stua 100% rydda i helgen, og nå flere steder med god plass til det nye rotet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...