Gå til innhold

Husarbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fordeler du og din mann/samboer husarbeidet?

Da tenker jeg f.eks. støvsuging, vasking, bytting av sengtøy, mathandling, middagslaging.

Er du fornøyd med fordelinga?

Synes dere det bør være slik at den som jobber mest gjør minst husarbeid?

Når jeg f.eks. er i barselpermisjon, er det da slik at jeg bør gjøre mer husarbeid siden min samboer jobber 62 % stilling + har forelesning to dager i uka?

Anonymous poster hash: 91716...31e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har vi en veldig tradisjonell fordeling og er fornøyd med det begge to.

Han tar alt utvendig, snømøking, gressklipping, luking, vasking av biler, maling, vask av vinduer, rydding i hage og på terasse, vedlikehold osv.

Jeg tar alt innvendig, men vi har vaskehjelp så det mest rydding, klesvask og overfladisk vasking siden hun vasker skikkelig når hun er her.

Jeg handler og lager middag på hverdagene, han lager middag i helgene. Han rydder alltid av middagsbordet.

Han har eget firma og jobber langt over 100%, men tilpasser jobbingen for familien som har førsteprioritet. Han tar som regel kontorarbeid hjemmefra mellom 6 og 7 på morgenen før han bidrar med frokost, morgenstell osv frem til 8 hvor han reiser hjemmefra. Han kommer hjem til middag kl halv fem og er deretter med på ettermiddagslogistikken med lekser, fritidsaktiviteter, kjøring, henting og legging. Så jobber han som regel igjen enten hjemmefra eller drar avgårde mellom 20 og 21.30.

Helgene jobber han som regel fra 8 til 12, og er sammen med familien resten av dagen.

Jeg jobber 40%, to dager i uken.

Han bidrar derfor mest økonomisk, jeg bidrar mest praktisk med hus og hjem. Vi trives sånn begge to.

Anonymous poster hash: fedd8...d6d
Skrevet

Jeg jobber mest (og tjener best) og han gjør mer husarbeid enn det jeg gjør. Har en grei fordeling som vi begge er fornøyd med.

Anonymous poster hash: dddb8...35e
Skrevet

Begge jobber 100%. Jeg gjør alt, inne og ute. Han slapper av med mobilen sin.

Anonymous poster hash: fe058...4bc

Skrevet

Jeg vasker klær og lager det meste av mat. Han tar resten, ute som inne. Men jeg gjør alt som ikke synes (rydder i skap, oversikt over hva som trengs av mat og klær, sorterer vekk ting som ikke er i bruk, papirer+++). Grei fordeling som vi begge trives med. 

Skrevet

Hvordan fordeler du og din mann/samboer husarbeidet?

Da tenker jeg f.eks. støvsuging, vasking, bytting av sengtøy, mathandling, middagslaging.

Er du fornøyd med fordelinga?

Synes dere det bør være slik at den som jobber mest gjør minst husarbeid?

Når jeg f.eks. er i barselpermisjon, er det da slik at jeg bør gjøre mer husarbeid siden min samboer jobber 62 % stilling + har forelesning to dager i uka?

Anonymous poster hash: 91716...31e

Synes ikke den som er hjemme i barselperm skal ta husarbeidet hvertfall :P når man er hjemme med baby trenger man de små uforutsigbare pausene man kan få :P

Her i huset gjør han mest. Men jeg er syk og trenger mye hvile da. Om jeg hadde vært frisk hadde jeg selvfølgelig gjort mer på eget initiativ. Vi har vel ikke noen deling egentlig, vi gjør bare det beste vi kan begge to. Jeg synes ikke det mest rettferdige er å dele alt 50/50, men vi yter etter evne og får etter behov :) så har vi sat bort det husarbeidet som får det til å bikke over. Har husvask annenhver uke og så går det mye i fjordland ;)

Anonymous poster hash: dd0c4...320

Skrevet

Han gjør ute, jeg inne. Bortsett fra støvsuging, det gjør han. Jeg lager mat og handler, både i uken og helgene.

Gjør også alt som ikke syns, rydding i skap, stryking, gaveinnhandling, vindusvask osv.

Fungerer godt, men av og til må han hjelpe til inne og jeg ute, er fleksible :-)

Skrevet

Her i huset er det jeg som gjør det meste men det er vell fordi jeg liker å ha kontrollen. Men ber jeg han om å gjøre noe så gjør han det. Han gjør veldig mye av oppussing, biler, hage ++ hvor jeg ikke skjønner meg på noen ting :) 

Anonymous poster hash: 679dd...040
Skrevet

Her har vi tradisjonell fordeling. Mannen jobber mye, jeg er hjemmeværende. Da jeg var i permisjon gjorde jeg det samme som ellers. En baby kan fint være med når en gjør husarbeid, det tar bare 3 ganger så lang tid. Unntaket var vel babyen som hadde kolikk, da ble det mindre bæring i sele og mer bussing, men fikk gjort mye med en hånd også.

Skrevet

Å jeg er veldig fornøyd. Jeg har langt flere timer til gjøre stort sett som jeg vil enn han. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...