Gå til innhold

Nattevakter - gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid i uke 18 og jobber 80% på natt. Snakket med legen min om dette og han ville jeg skulle se an hvordan det gikk. Jeg er jo sliten etter en nattevakt, sover ikke veldig godt, men sover i flere økter, slik at totalen blir ok. Er oppe på do flere ganger, og spiser et måltid. Det betyr at jeg bruker nesten hele tiden mellom to vakter på å prøve å sove og å sove. Dette er slik jeg gjør det nå, og før jeg ble gravid.

Alle er jo sliten etter jobb, men hvor sliten er FOR sliten når du er gravid?

Anonymous poster hash: 10353...30f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ikke tatt sjansen etter alt jeg har lest om hvor negativ innvirkning nattevakter har på helsen...

Anonymous poster hash: d9940...ae3

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det er ikke gunstig å jobbe natt, uansett. Og ikke veldig ålreit når man er gravid. Men om det er dette du er vant med bør det ikke utgjøre noe forskjell. Man blir sliten når man er gravid, man flyr på do på natta og sover dårlig. Men om du tenker at du vil få det bedre med å jobbe dag så er jo sjefen pliktig å tilrettelegge så langt det lar seg gjøre

Skrevet

Ikke bra for gravide å gå på natt. Faktisk så ugunstig at Legeforeningen har det tariffestet at deres medlemmer ikke skal jobbe nattvakter som gravide.

Skrevet

På sykehuset her får ikke gravide jobbe natt, det er jo overhodet ikke anbefalt (øker ikke bl.a faren for å miste?).

Her sier man ifra så fort man blir gravid og får tilrettelagt i form av omplassering og dagvakter.

Anonymous poster hash: 3373a...03d

Skrevet

Skift lege! Det er ikke gunstig å jobbe natt som gravid, ikke sunt for fosteret, bl.a. øker det faren for å miste. Ho oss blir alle gravide nattevakter tilbudt å gå over på dagtid i graviditeten. Hvis dette ikke er mulig hos din arbeidsgiver mener jeg du har krav på svangerskapspenger, men i så fall trenger du nok en lege som er med på laget.

Anonymous poster hash: f2cf5...ab2
Skrevet

Da ber du arbeidsgiver om tilrettelegging slik du kan jobbe dagtid mens du er gravid

Anonymous poster hash: f9c52...5ab

Skrevet

Ja.. Jo.. Men jeg blir jo sliten etter en dagvakt også. Der jeg jobber er det ganske hektisk på dagtid, mens på natt kan det være roligere. Men det er mer trøttheten og søvnen som er problemet med nattjobbingen. Det går i grunnen greit, men lurer som sagt på hvor langt skal det går før det ikke er ok. Skal man ikke være trøtt og sliten pga jobb som gravid? Ahh, jeg synes det er vanskelig! En 80% dagstilling vil jo også være ganske travelt!

Skrevet

Du må da kjenne selv når nok er nok?

Eller vil du ha BIM velsignelse på at sykemelding er ok?

Anonymous poster hash: 3ee87...e28

Skrevet

Ja.. Jo.. Men jeg blir jo sliten etter en dagvakt også. Der jeg jobber er det ganske hektisk på dagtid, mens på natt kan det være roligere. Men det er mer trøttheten og søvnen som er problemet med nattjobbingen. Det går i grunnen greit, men lurer som sagt på hvor langt skal det går før det ikke er ok. Skal man ikke være trøtt og sliten pga jobb som gravid? Ahh, jeg synes det er vanskelig! En 80% dagstilling vil jo også være ganske travelt!

Det er ikke farlig å bli fysisk sliten når du er gravid, det som ikke er bra er nattarbeid. For det påvirker hele mekanismen vår å snu døgnet slik, det påvirker stoffskiftet, hormonene osv osv. Det er ikke fordi du blir sliten nattarbeid ikke er anbefalt for gravide, det er fordi kroppen reagerer negativt på mange måter når du snur døgnet på hodet.

At man blir sliten som gravid må man bare regne med, det blir vi alle. Hvor punktet går for hvor slitne vi makter å bli før vi blir syke av det er individuelt. Noen jobber hele svangerskapet mens andre blir sykemeldt tidlig, selv om de har samme jobb. Du kan ikke spørre andre om dette, du må kjenne på din egen kropp og ta det med legen din.

Anonymous poster hash: 3373a...03d

Skrevet

Ikke bra for gravide å gå på natt. Faktisk så ugunstig at Legeforeningen har det tariffestet at deres medlemmer ikke skal jobbe nattvakter som gravide.

Det gjelder bare etter uke 28.

Anonymous poster hash: c728c...d92

Skrevet

Du må da kjenne selv når nok er nok?

Eller vil du ha BIM velsignelse på at sykemelding er ok?

Anonymous poster hash: 3ee87...e28

Nei, det handler selvsagt ikke om det. Jeg ønsket synspunkt og erfaringer med det å være gravid og gå natt. Å bli sykemeldt nå tenker jeg er unødvendig, jeg er istand til å jobbe, men mulig jeg kunne trengt andre arbeidstider.

Det er ikke sånn at man ikke skal gå natt som gravid, mange velger å fortsette som før. Jeg lurte på hva som skulle til, eller hva som gjorde at man tar valget om det ene eller andre.

Skrevet

Jeg har jobbet natt i mine 3 svangerskap. For meg var det uaktuelt å bytte til dag. Jeg er et B menneske og er utolig trøtt om morgenen. Men jeg var sykemeldt de 3 første mnd pga kvalme, og på slutten pga mye kynnere med nr1, lav vekt økning med nr 2 og med bekkenløsning med nr3. På min arbeids plass lar de den gravide selv få bestemme om hun skal slippe natt eller ikke.

Anonymous poster hash: c2964...a6d

Skrevet

Jeg jobber natt og er gravid. Jobber ca 80%.
jobbet også natt i forrige svangerskaå, pluss jeg hadde uhorvelig mye slitt på hjemmefronten med syke foreldre og barnevern som kom på døren med tantebarna min..Måtte fint passe dem i flere uker om gangen.*
I tilegg slet jeg med hyperemesis... Skulle ha sykemeldt meg?
Absolutt.
Men jegjobbet fullt ut og stressnivået var til for høyt innimellom.
Men jeg hadde det at jeg sov aller best når jeg hadde jobbet natt, klarte ikke sove når jeg gikk hjemme i sykemelding. Og gikk jeg hjemme følte jeg ikke jeg kunne snu døgnet heller.

Så for meg var det greit å jobbe såpass mye natt.

Anonymous poster hash: 52c86...bea
Skrevet

Jeg jobbet natt siste svangerskap. Var helt ok, men ble utrolig sliten når jeg var 7,5 mnd på vei så da kastet jeg inn håndkle. Hadde tross alt to barn hjemme som måtte ha sin del av meg også.

I tillegg ramlet jeg på jobb og slo meg kraftig slik at bekkenløsningen ble ganske mange hakk verre.

Anonymous poster hash: a658e...fa5

Skrevet
"Påvirkning på reproduksjon: Skiftarbeid gir økt for tidlige fødsler, aborter og lav
fødselsvekt hos barnet. Det er få studier av kvinner i industri, i helkontinuerlige skift, men fra
de få som finnes ser det ut til at risikoen synes å være den samme om man arbeider tredelt
turnus som sykepleier eller om man arbeider helkontinuerlige skift i industri."

Sitatet er hentet fra en litteraturstudie utført av UiB (side 47)

Anonymous poster hash: f2cf5...ab2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...