Gå til innhold

erfaring med barn med hjertefeil og hull i ørene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med dette? Jeg har fått to forskjellige svar her i Bergen. men ser at sjefsoverlegen har publisert dette på Haukeland sin side:

Hull i ørene. 
Selv om også dette medfører fare for at bakterier kommer inn i blodet er det vanskelig å nekte jenter å få hull i ørene. Det må da gis endokardittprofylakse.

Jeg stoler på denne legen, men vil jo gjerne snakke med han igjen før vi gjør noe. Er det noen av dere som har barn med hjertefeil som har hull i ørene? Fikk de antibiotika på forhånd? Har det vært noen problemer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår virkelig ikke vitsen...

Anonymous poster hash: c2fab...de6
Skrevet

Hvorfor i allverden vil du ta hull i ørene på et barn der du har den minste mistanke om at det kan ha skadelige bivirkninger?

Anonymous poster hash: 66e36...479

Skrevet

Hadde seriøst ikke gjort det. Det går an å pynte barn på andre måter. Det finnes magnetøredobber og klustreøredobber.

Anonymous poster hash: b4ead...8a8

Skrevet

nei det er nå så.., men det er nå engang sånn at en jente på 7 år som ser at alle jentene i klassen har hull i ørene ønsker seg hull hun også...

Skrevet

nei det er nå så.., men det er nå engang sånn at en jente på 7 år som ser at alle jentene i klassen har hull i ørene ønsker seg hull hun også...

Man trenger ikke få alt man ønsker seg.

Skrevet

Min datter ville farge håret blått fordi hun så en jente ha det i syden.

Hun har ikke fått lov.

Føler meg kjempe slem.

Anonymous poster hash: 9093a...076

Skrevet

burde skjønt at jeg skulle få sånne svar.

jeg vil ikke ta hull i ørene hennes, mener at hun kan klare seg uten, men det er et sårt tema for henne. Hun føler seg utenfor. Jeg vet at det ikke er viktigere enn helsen. Og kommer heller ikke til å gi henne hull i ørene før vi får klarsignal fra legene.

spør om noen har erfaringer her..

Skrevet

Hun har ikke fått lov.

Føler meg kjempe slem.

å herregud... går det ikke ann å svare skikkelig?

Anonymous poster hash: 9da05...559

Skrevet

Min datter har ikke hjertefeil, men får likevel ikke hull i ørene… Jeg synes det er noe tull, og i hvert fall hvis det betyr at hun må gjennom en unødvendig antibiotikakur, og at det medfører risiko for endokarditt!

Anonymous poster hash: fc93e...870
Skrevet

vi fikk klarsignal fra legen vår om å ta hull i ørene.

tydelig at du ikke får skikkelige svar her inne... snakk med legen igjen på neste kontroll.

Skrevet

Hun har ikke fått lov.

Føler meg kjempe slem.

Hihi. Du da? Svarer jo ikke i det hele tatt.

Teit!

Skrevet

Ville ventet til jeg har fått snakket med en lege. Her inne får du 'millioner' av ulike svar. Best å snakke med legen som kjenner tilstanden og barnet.

Anonymous poster hash: 39cc2...0f6

Skrevet

Ville ventet til jeg har fått snakket med en lege. Her inne får du 'millioner' av ulike svar. Best å snakke med legen som kjenner tilstanden og barnet.

Anonymous poster hash: 39cc2...0f6

det ville jeg gjort uansett:)  Får høre med han på neste kontroll. Takk:)

Skrevet

Hun har ikke fått lov.

Føler meg kjempe slem.

Hihi. Du da? Svarer jo ikke i det hele tatt.

Teit!

Har svart jeg. Skikkelig også.

Skrevet

Det nytter dessverre ikke å spørre om slikt her inne. De fleste tenker ikke før de svarer og klarer ikke å se nyansen i ting. Du har fått noen fine svar, men de fleste er typiske ugjennomtenkte DB-svar. Jeg kan godt forstå at dette er noe du vil vurdere for din datters skyld. Hun er 7 år og hjertesyk, og har sikkert hatt det mye tøffere enn de andre jentene som er like gammel. For henne er sikkert behovet for å passe inn ekstra stort, og om da alle de andre jentene har hull i ørene, så kan jeg godt forstå at dette kan føles viktig for henne. Her må risikoene diskuteres med legen sett opp mot psykisk helse. Dette handler ikke om at barn skal få grine seg til alt de vil ha, men å ivareta en sårbar og følsom liten 7-åring som psykiske helse også slik jeg ser det. Ikke bare den fysiske.

Ikke så mye erfaring fra meg heller HI, men jeg håper du får et skikkelig svar fra legen nesten gang :)

Anonymous poster hash: 6c081...763
Skrevet

Det nytter dessverre ikke å spørre om slikt her inne. De fleste tenker ikke før de svarer og klarer ikke å se nyansen i ting. Du har fått noen fine svar, men de fleste er typiske ugjennomtenkte DB-svar. Jeg kan godt forstå at dette er noe du vil vurdere for din datters skyld. Hun er 7 år og hjertesyk, og har sikkert hatt det mye tøffere enn de andre jentene som er like gammel. For henne er sikkert behovet for å passe inn ekstra stort, og om da alle de andre jentene har hull i ørene, så kan jeg godt forstå at dette kan føles viktig for henne. Her må risikoene diskuteres med legen sett opp mot psykisk helse. Dette handler ikke om at barn skal få grine seg til alt de vil ha, men å ivareta en sårbar og følsom liten 7-åring som psykiske helse også slik jeg ser det. Ikke bare den fysiske.

Ikke så mye erfaring fra meg heller HI, men jeg håper du får et skikkelig svar fra legen nesten gang :)

Anonymous poster hash: 6c081...763

takk:)

Skrevet

Har ei med alvorlig hjertefeil og vi fikk klarsignal her. Uten profylalkse også. Må følge med på om det blir betent. Sørg for nikkelfritt. Vi gikk over til gull etter noen uker fordi hun reagerte på sølv.

Skrevet

kan jeg spørre hvilken fei hun har? min har innsnevring på aorta, og en liten vsd.. om hun kan få tenkte jeg å ta i forbindelse med juleferie for eksempel. sånn at de har fått gro skikkelig før hun skal tilbake på skolen.

Skrevet

Nå er ikke jeg lege, men tannlege. Vi gir endokardittprofylakse ved enkelte inngrep. Ville hørt med legen igjen, og ikke gjort noe før det. Det er jo grader og varianter av hjertefeil også, så erfaringer fra oss her er ikke nødvfndigvis relevante for din datter.

Vil ellers si at du fikk mange ekle svar her. Selvfølgelig vil jenta di gjerne gjøre og få det samme som venninnene. Det er stor på å ikke få av prinsipp, og å ikke få av medisinske årsaker for et barn som bare ønsker seg like muligheter som alle andre.

Anonymous poster hash: 23e72...a19

Skrevet

Hennes feil er nok ikke av de mest alvorlige, nå når den er under kontroll! :) Er det noen spesiell type antibiotika som brukes som profylakse?

Skrevet

Amoxicillin (evt Clindamycin ved penicillinallergi) som engangsdose en time før inngrepet er vanlig bl.a. ved tannbehandling som kan medføre blødning. #20

Anonymous poster hash: 23e72...a19

Skrevet

Jeg har medfødt hjertefeil,fikk hull i øret når jeg var 8-9 år,men måtte kuttet ut fort pga jeg hadde betennelser der hele tiden,så vil ikke abefalle det

Skrevet

I tillegg til å dobbeltsjekke med legen vil jeg råde deg til å få tatt hull hos piercer, dersom det blir aktuelt. Det er større infeksjonsfare ved frisør-hull, i tillegg til at de ikke vet hva de driver med (tirrer på meg frisører hver gang jeg sier det, men de kan hår, ikke anatomi og fysiologi, sånn er det bare). En seriøs piercer vil gjerne ha en aldersgrense, men de jeg kjenner til gjør det gjerne fra 6-8-årsalderen. Vil forresten fraråde å gjøre det i juleferien, vent heller til sommeren pga luebruk. En piercing bruker 6-8 uker på å heles, og luebruk medfører flere bakterier samt økt fare for skade (hekte fast) når luen tas av og på. Sommeren er greiere slik, hullene får mer luft og det er lettere å holde dem rene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...