Gå til innhold

Lei av lekser allerede? - 1.klassing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt råd angående hvordan jeg kan få datteren min til å hive seg over leksene sine med liv og lyst, eller hvertfall få henne til å gjøre de uten å klage seg gjennom hele seansen. 

Hun får lekser hver tirsdag som skal bli innlevert på fredagen. Så vi har jo god nok tid på de, i teorien hvertfall. 

Jeg deler leksene opp i 2. Matte på tirsdag og skriving på onsdag/torsdag.

Matten er hun ferdig med på null komma niks. Hun syns det er morsomt og har ikke noe problem med å konsentrere seg om de. 

Men skrivingen derimot er et helt annet kapittel i seg selv.

En typisk skriveoppgave er å øve på f.eks bokstaven A, skrive 10 store og 10 små. Tegne 5 ting som starter med bokstaven A og så skrive hva hun har tegnet, f.eks apekatt.

Jeg har prøvd å gjøre det til en lek; vi går rundt i huset og skal finne noe som starter på bokstaven A, den av oss som finner flest ting vinner leken. Dette syns hun er gøy, men når vi skal sette oss ned og tegne det vi har funnet så starter klagingen. Vil ikke gjøre det, kan ikke gjøre det, har ikke riktig fargeblyant osv osv. 

Jeg har også prøvd å ta skrivingen først av leksene, men det har ført til at hun også klager over matteleksene fordi hun da er lei av alt. 

Jeg har snakket med henne om viktigheten av lekser, læring osv. men det synker ikke inn. 

Jeg vurderer nå nesten å bestikke henne til å gjøre leksene sine, men syns jo at det er feil måte å gripe det an på. Jeg vil jo at hun skal like å gjøre leksene sine, det er en viktig del av skolehverdagen i flere år fremover og hvis hun allerede nå setter seg på bakbena så kan jeg jo bare se for meg hvordan det blir ettersom hun blir eldre.  

Noen råd?

Hun er 5 år foresten så enda ganske liten, jeg håper at det er forbigående fase, men føler at vi legger grunnlaget for hvordan det utarter seg allerede nå. 

Jeg ska på foreldremøte om 3 uker, og skal selvfølgelig ta det opp med læreren da. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk at det er som tannpuss, det er faktisk ikke noe å diskutere. Det skal gjøres uansett, og selv om hun ikke vil, bli hun fortere ferdig hvis hun bare gjør det.

Det fungerer på min.

Anonymous poster hash: 8c010...712
Skrevet

Det var lite lekser min jente hadde lekser hver dag i 1.trinn og det er ikke lett men det må gjøres ferdig med det!

Ikke bestikk henne for økser skal gjøres.

Skrevet

Kan jo legge til at når min er ferdig og har gjort en god jobb er han superstolt, og det utnytter vi til det fulle! Skryter kanskje litt mye, men det er bedre enn rene bestikkelser (som jo ikke egentlig er motiverende). Han blir litt lettere å få til å gjøre leksene for hver dag som går..

Anonymous poster hash: 8c010...712
Skrevet

Jeg lar henne absolutt ikke slippe unna leksene, beklager om det ble misforstått i hovedinnlegget. 

Hun gjør alle leksene sine, men noe som egentlig burde tatt 20 minutter (med litt pauser tilogmed) tar fort 4 timer fordi hun klager og syter og vil ikke ikke og kan ikke. Jeg har sagt at jo fortere hun setter seg ned og gjør dem, jo fortere blir hun ferdig. 

Matteleksene, som er som regel på 8 sider (ca 20 oppgaver) har hun gjennomført på 10 minutter. Hun raser igjennom og virkelig liker å gjøre de.

Skriveleksen derimot er det bare klaging på. Hun har kanskje et hode for tall og ikke så mye bokstaver ;)

Takk for svar. 

Skrevet

Jeg synes du skal være obs på dette. Ta det opp med læreren! For det kan jo være det ligger noe bak, dysleksi?

Jeg kjenner meg så igjen i det du skrev sist, bare at barnet er ungdom nå. Det begynte i 1 trinn...

Mulig dysleksi(spesiell form) her. Har ødelagt hele skoletiden.

Ikke gi deg med å ta det opp med lærer, selv om jeg gjorde det år etter år, ingen hørte meg..

Bedre å være føre var og press til utredning i løpet av de første årene, enn å slite slik jeg har gjort.

For det er ikke alltid det vises.

Anonymous poster hash: c985b...a18

Skrevet

VI har litt utfordringer på samme måte, men vi har sagt klart og tydelig i fra at lekser er noe hun skal ha i maaaange år fremover, så det er bare å gjøre dem. Leksene er for lette og skal repeteres i det uendelige. Det er vårt "problem". Vi har latt henne slippe unna med å gjøre leseleksa en gang (da kan hun den utenat og kan peke på alt med rette bokstaven i ordet osv. Alternativleksa er da matte (lekse som vi gir henne)

Anonymous poster hash: d73e4...d13
Skrevet

Viktig med rutiner og å legge opp leksene til et tidspunkt der hun er opplagt og passelig mett (vanskelig å konsentrere seg når magen rumler). Være tydelig på at lekser ikke er et valg, men en nødvendighet. 

Ikke lage for mye sprell rundt leksene. 

Godta at barnet ikke vil, men ikke gi seg. Skryte mye. Være standhaftig. Kanskje hjelper det å motivere med noe kult som skal skje etterpå? Eller at du skriver bokstaver på ditt ark ved siden av henne, slik at dere gjør noe sammen?

Du sier at dere skal på foreldremøte om tre uker. Foreldremøte er et møte for alle foreldre, mens et møte om barnets utvikling på skolen (som er bare mellom foresatte og læreren, eventuelt med eleven også) kalles gjerne for utviklingssamtale. 

Temaet lekser er forøvrig et tema som mange sliter med, så det kan sikkert være lurt å ta opp leksejobben i plenum. 

Skrevet

Jeg tror alle barn har perioder der de ikke vil gjøre lekser, men i noen tilfeller kan det blir veldig voldsomt. Mitt ene barn begynte allerede første dagen med å bokstavelig talt slenge boken vegg i mellom og hyle. Jeg fikk totalt sjokk, for å si det mildt. Dette var en smart og rolig gutt gutt som allerede kunne lese litt, var kjempeflink i matte osv og som jeg trodde ville elske skolen og leksene. Det skjedde ikke. Hver eneste dag ble et mareritt, i hvert fall når det kom til lesing og skriving. Det skulle etter hvert vise seg at gutten vår har dysleksi (og litt andre ting), og at det visst nok er vanlig å ha en voldsom og unormalt stor aversjon mot lekser for barn som han. Nå er det ikke sikkert at dette er noe du skal tenke på nå, men det kan jo være greit å være oppmerksom på det dersom hun begynner å bli verre og etter hvert kanskje falle bakpå også (vår gutt ar jo den flinkest ei klassen med bokstaver og lesing da han begynte, men ble utover i 2. klasse en av de dårligste).

Anonymous poster hash: c85e3...e22
Skrevet

Takk for tips og råd. 

Jeg var ikke sikker på hva det ble kalt i Norge (bor i utlandet), så kalte det bare foreldremøte, men det er kun jeg og læreren som er tilstede - så da er det en utviklingssamtale :) Skolen hun går på har dette 3 ganger i året, eller mer etter behov.  Jeg skal ta dette opp med læreren på samtalen. 

Uten at jeg har satt meg for mye inn hva dysleksi er, så forstår jeg det sånn at man har problemer med å skille bokstaver fra hverandre, f.eks man tar feil av B og D, man leser langsomt og ofte ikke forstår meningen i en tekst ? Jeg føler ikke helt at dette passer på datteren min, men jeg kan som sagt ikke nok om dysleksi til å avfeie det. 

Hun leser ikke enda (hun har nettopp fyllt 5 år så jeg er ikke bekymret for det), hun kan alle bokstavene i alfabetet, vet hvilke lyder de lager og hun kan skrive de (både store og små bokstaver). Hvis jeg staver et ord for henne klarer hun å skrive ordet (både når jeg bruker bokstavene i seg selv, eller staver det ved å bruke lyden de lager).

Jeg skal uansett ha dysleksi i bakhodet. Skulle det vise seg å være en læringsvanske så er det viktig å ta tak i det så tidlig som mulig. Skolen hun går på tilrettelegger for barna (uansett om det er pga lærevansker eller fordi de trenger mer utfordringer i skolen) så vi har støtte av skolen dersom vi skulle trenge det. 

Jeg likte ideen om å sitte ved siden av og skrive bokstavene selv. At vi gjør lekser sammen på en måte. Jeg skal ta det i bruk og se om det hjelper noe. Kanskje hun syns det er grusomt urettferdig at hun må gjøre lekser mens jeg slipper unna ;) 

Tusen takk!

Skrevet

Ikke heng deg opp i at dysleksi er sånn og sånn..! Stemmer overhodet ikke med mitt barn. Lærerne har alltid sagt at det ikke var dysleksi...bare umoden..vel...PPT mener det er en sjelden form for dysleksi, vanskelig å hjelpe..

Leser litt saktere enn gjennomsnittet, men ikke noe jeg har oppdaget hjemme.(Bare lærerne som har testet, nasjonale prøver/mål.)

Hater å skrive, gjort det siden 3-4 år gammel. Leste sin første hele bok som 15 åring, lenge etter flertallet i klassen.

Grei i matte fram til 3-4 trinn, så gradvis dårligere fram til ungdomsskolen. På ungdomsskolen 1 i karakter.

Ellers normal.

Vanskelig å prøve å forklare egentlig. Jeg håper bare du legger det i bakhodet slik at du får hjelp. Det har vært utrolig tungt i mange år. Ordet umodent er det som har gått igjen i alle år. "Bare stå på!" Var klassisk kommentar fra lærerne.

Føler du etterhvert at det er tungt for barnet - krev hjelp ;)

Anonymous poster hash: c985b...a18

Skrevet

Hun er ung, ikke stress med tanken på dysleksi ennå. Hun høres ut som en helt normal 5åring som skal etablere nye rutiner.

Ha fokus på at lekser må gjøres, sitt med henne og hjelp. Alt er jo nytt for henne. Gi positiv feedback på det hun får til, låser det seg, gi henne en pause og start igjen. Det tar tid og etablere nye vaner for alle mennesker. Ros henne masse for det hun får til, så får hun etterhvert lyst til å gjøre mer :-)

Anonymous poster hash: 7a2c6...fcf

Skrevet

Kjære mamma, barnet ditt er helt normalt :-) de fleste barn har et fag de liker mindre godt enn andre, og ditt barn syns kanskje dillet med P tegne er mindre morsomt!

Det er bare å bite tenna sammen, fortsett å jobbe gjennom :-)

Syns ike belønning var så dumt, men hold det på et lavt nivå. Feks kan hun få er klistremerke hver gang hun har gjort leksene uten å klage, og når hun har samlet fem stykker feks kan hun få bestemme en aktivitet/middag/film/bok el som dere skal se/gjøre sammen. Ikke belønn med ting eller penger, det er lik mening.

Dysleksi er ikke noe man trenger P se eller tenke på før barnet skal knekke lesekoden, her i Norge som regel iløpet av første klasse. Dette er med mindre det er dysleksi blant mor eller far, dysleksi er nemlig arvelig.

Lykke til :-)

Skrevet

Det går seg nok til etterhvert, og dere har veldig rett; Det er nye rutiner som skal innarbeides og hun er ikke vant til å gjøre lekser enda. 

Vi prøver en liten stund uten belønning, men heller med masse ros og skryt og pauser innimellom :D

Tusen takk for alle svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...