Anonym bruker Skrevet 12. september 2014 #1 Skrevet 12. september 2014 Jeg er vikar og har annen hver helg fast. Både dagvakter og seinvakter. Jeg har mest seinvakter. Har jobbet veldig mye siden jeg begynte der for ca 1 år siden. Vi har ei lita jente på 3 år og jeg er gravid nå. Jeg vurderer å søke om dagpenger, da planen er å jobbe litt mindre. Vil ikke slutte helt men jobbe litt mindre. Hvordan fungerer det å søke på dagpenger i min situasjon? Det står på Nav sin side at jeg må legge ved arbeidskontrakt og arbeidsforhold. Dette har jeg ikke siden jeg er vikar. Sjefen mente at helgene mine er ikke noe fast. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Noen råd? Anonymous poster hash: 60c38...c2e
Anonym bruker Skrevet 12. september 2014 #2 Skrevet 12. september 2014 Hehe, du kan ikke søke dagpenger bare fordi du vil jobbe litt mindre Du søker dagpenger hvis du slutter i en jobb eller mister jobben(og da må du ha mistet minst 50%). Anonymous poster hash: 62894...887
Anonym bruker Skrevet 12. september 2014 #3 Skrevet 12. september 2014 Og hvis du sier opp en jobb selv er det karantene på to mnd før du får ei krone. Dessuten må du ha tjent så og så mye før du har krav på dagpenger. Sjekk nav.no. Anonymous poster hash: 62894...887
Anonym bruker Skrevet 13. september 2014 #4 Skrevet 13. september 2014 Jeg er bare vikar. Har ikke fått kontrakt ang. faste helgene mine. Når man er tilkallingsvikar så er jo det ikke noe fast eller? Det er ikke snakk om å si opp jobben. Jeg har jobbet mye og har tatt på meg alt jeg fikk men det sier seg selv at man burde ta det litt med ro når man er gravid eller? Spesielt de første mnd. Jeg føler meg veldig syk nå fortiden. Er man virkelig tvunget til å jobbe like mye når man er gravid når man ikke har fast stilling?? Jeg har jo jobbet meg opp og har krav på dagpenger men er usikker hvordan det fungerer når man er vikar. Anonymous poster hash: 60c38...c2e
Anonym bruker Skrevet 13. september 2014 #5 Skrevet 13. september 2014 Jeg er bare vikar. Har ikke fått kontrakt ang. faste helgene mine. Når man er tilkallingsvikar så er jo det ikke noe fast eller? Det er ikke snakk om å si opp jobben. Jeg har jobbet mye og har tatt på meg alt jeg fikk men det sier seg selv at man burde ta det litt med ro når man er gravid eller? Spesielt de første mnd. Jeg føler meg veldig syk nå fortiden. Er man virkelig tvunget til å jobbe like mye når man er gravid når man ikke har fast stilling?? Jeg har jo jobbet meg opp og har krav på dagpenger men er usikker hvordan det fungerer når man er vikar. Anonymous poster hash: 60c38...c2e Du MÅ ikke ta det med ro fordi du er gravid, spesielt ikke de første månedene. Hva er dette for tull? Du er ikke syk, men gravid. Du jobber som vanlig helt fram til permisjon som alle andre. Noen få får plager som feks bekkenlåsning som gjør at de må sykemeldes før (eller andre alvorlige plager) Dersomdu vil ta livet med ro må du ta ut feriedager eller slappe av på fritiden. Selv om du er gravid betyr ikke det at du skal gå ned i stilling. Du kan heller ikke velge å jobbe mindre og få dagpenger. Men du kan velge å jobbe mindre og få mindre lønn. Anonymous poster hash: 596a1...c0f
Anonym bruker Skrevet 13. september 2014 #6 Skrevet 13. september 2014 Da må du eventuelt kunne dokumentere at du har mistet minst halve arbeidstiden din, og at om du skal unngå utvidet ventetid, så må det ikke være frivillig. Men, og det er et stort men, dagpenger er egentlig ikke for sånne som deg, det er for de som har mistet jobben sin. Når du søker dagpenger må du også registrere deg som arbeidssøker og du må fyllle kravene til å være reell arbeidssøker. Dvs at du må si deg villig til å ta ethvert arbeid av en hvilken som helt størrelse hvor som helst i landet. Du vil bli innkalt på møter, muligens sendt på kurs, tiltak eller praksisplass(de fleste er 9-15, 5 dager i uka), og må søke på og dokumentere at du har søkt på ledige stillinger. Du fyller vel egentlig ikke noen av disse kravene, gjør du vel? For som jeg tolker deg, så vil du ha fri med lønn. Det er ikke sånn systemet fungerer. Hilsen NAV-dame. Anonymous poster hash: b1b83...933
Anonym bruker Skrevet 13. september 2014 #7 Skrevet 13. september 2014 Det kommer ant på hvilken type jobb man har!! Jeg har en veldig stressende og krevende tilkallingsvikarjobb!! Jeg har ikke noe stilling!! Jeg er klar over at jeg ikke er syk når jeg er gravid men har plager og kaster opp nesten hver dag fordi jeg er så kvalm hver dag! Veldig kjekt og jobbe like mye da og ta på seg alle vakter som man får spm om. Også vet man aldri hvor mye man jobber når man er tilkallingsvikar. Det kan være lite i perioder og så mer igjen.. Jeg vil ikke ha fri med lønn!! Absolutt ikke! Er vant til å jobbe og liker å jobbe men ikke når jeg er så kvalm og kaster opp hver dag :-( utrolig for noen svar man får her synes jeg. Anonymous poster hash: 60c38...c2e
Anonym bruker Skrevet 13. september 2014 #8 Skrevet 13. september 2014 Det kommer ant på hvilken type jobb man har!! Jeg har en veldig stressende og krevende tilkallingsvikarjobb!! Jeg har ikke noe stilling!! Jeg er klar over at jeg ikke er syk når jeg er gravid men har plager og kaster opp nesten hver dag fordi jeg er så kvalm hver dag! Veldig kjekt og jobbe like mye da og ta på seg alle vakter som man får spm om. Også vet man aldri hvor mye man jobber når man er tilkallingsvikar. Det kan være lite i perioder og så mer igjen.. Jeg vil ikke ha fri med lønn!! Absolutt ikke! Er vant til å jobbe og liker å jobbe men ikke når jeg er så kvalm og kaster opp hver dag :-( utrolig for noen svar man får her synes jeg. Anonymous poster hash: 60c38...c2e Men dette har ingenting med dagpenger å gjøre! I så fall må du gå til legen og be om sykemelding! Anonymous poster hash: 164e1...76e
Anonym bruker Skrevet 13. september 2014 #9 Skrevet 13. september 2014 Det kommer ant på hvilken type jobb man har!! Jeg har en veldig stressende og krevende tilkallingsvikarjobb!! Jeg har ikke noe stilling!! Jeg er klar over at jeg ikke er syk når jeg er gravid men har plager og kaster opp nesten hver dag fordi jeg er så kvalm hver dag! Veldig kjekt og jobbe like mye da og ta på seg alle vakter som man får spm om. Også vet man aldri hvor mye man jobber når man er tilkallingsvikar. Det kan være lite i perioder og så mer igjen.. Jeg vil ikke ha fri med lønn!! Absolutt ikke! Er vant til å jobbe og liker å jobbe men ikke når jeg er så kvalm og kaster opp hver dag :-( utrolig for noen svar man får her synes jeg. Anonymous poster hash: 60c38...c2e Det hjelper ikke at du synes svarene er dumme, du har ikke rett på dagpenger. Er du dårlig må du bli sykemeldt, enkelt og greit. Evnt. takke nei til vakter frem til du føler deg bedre. Har du ikke råd til å betale regninger osv er det sosialstønad du kan søke om. Ingenting annet. Anonymous poster hash: 62894...887
Anonym bruker Skrevet 13. september 2014 #10 Skrevet 13. september 2014 Du har ikke krav på dagpenger, det er det ingen tvil om. Men er du så syk at du ikke klarer å jobbe vil legen sykemelde deg, og da har du krav på sykepenger utregnet etter gjennomsnittslønnen din før du ble syk. Du trenger ikke ha fast jobb for å ha krav på sykepenger, det har du krav på så sant du har hatt inntekt, og det har du jo. Anonymous poster hash: 27684...50b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå