Gå til innhold

Inspirert: Farer under graviditet/fødsel - arvelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor har to barn. Med begge av oss var det hendelser under graviditet og fødsel.

Jeg måtte bli tatt med keisersnitt da navlestrengen lå surret rundt halsen min, og med mitt søsken ble min mor innlagt under graviditeten med svangerskapsforgiftning, og sto i fare for å miste barnet. 

Er slike ting arvelig, eller er det kun faktorer som spiller inn?

Anonymous poster hash: 17ab2...e48
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svangerskapsforgiftning kan være arvelig, men ikke det at navlestrengen kommer rundt halsen.

Anonymous poster hash: 12a44...ce7

Skrevet

Har ikke peiling, men jeg og moren min har hatt helt ukompliserte svangerskap og fødsler. Men det er vel kanskje det som er mest vanlig?

Anonymous poster hash: b548f...699
Skrevet

En del er jo arvelig, men mye går på måten vi lever på og måten vi håndterer det som oppstår.

Det å få navlestrengen rundt halsen trenger f.eks. ikke være KS-grunn (mindre den er surret rundt mange ganger og kanskje er spesielt kort eller noe?). Og svangerskapsforgiftning kan kanskje være arvelig, det vet jeg ikke, men Ina May Gaskin (jordmor og forsker) hevder det er en sammenheng mellom svangerskapsforgiftning og kosthold.

Så hvis man leser litt om svangerskap og fødsel kan man kanskje unngå noen arvelige fallgruver :) (jeg anbefaler for så vidt "Ina Mays Guide to Childbirth. Fantastisk bok :))

Anonymous poster hash: 31501...410

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...