Gå til innhold

Sosial hjelp og melding til barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om jeg søker sosial hjelp for 2-3 mnd, vil de da sende en melding til barnevernet om det?

Anonymous poster hash: 2a220...da8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

mvh. barnevernkonsulent

Anonymous poster hash: 11358...960
Skrevet

Hvorfor skulle de det?

Anonymous poster hash: 33bf3...28b
Skrevet

Ikke vanligvis, men dersom du mottar stønaden over lang tid kan det bli sendt en bekymringsmelding. Det er noe ulik praksis fra kontor til kontor.

Mvh. saksbehandler i NAV.

Anonymous poster hash: ca594...e9c

Skrevet

Det kan gjøres dersom NAV mener at du er økonomisk uansvarlig. Jeg er også ansatt i barnevernet og vi har fått meldinger fra NAV på foreldre som søker sosialstønad.

Anonymous poster hash: dfba1...9ce
Skrevet

En venninne av meg ble meldt etter at strømmen ble stengt og de måtte på sosialen for å få hjelp. De sa der at det var rutine på å gi beskjed når det gjaldt slike ting.. Men det ble ingen sak av det, de var å snakket med barnevernet to ganger så ble saken henlagt... Strømmen ble stengt pga samboeren hadde sagt han hadde betalt, noe han ikke hadde gjort. Heller brukt penger på å lage stor gjeld i hennes navn. Hun får nå hjelp av sosialen, og barnevernet er ikke koblet inn nå så vidt jeg vet. Så tror kanskje at i noen saker gir sosialen beskjed videre til barnevernet, men at de kanskje ser saken an?

Anonymous poster hash: 48b78...996

Skrevet

Det som ofte er rutinen er når foreldre gjentatte ganger ikke sikrer husrom, strøm, mat og klær. Det blir også gjort adversel om dette.

Det er noen få som har lite penger, gjerne over tid, som vet at sosialontoret ikke kan si nei til disse tingene, og som derfor bruker sine egne penger, det være seg lønn, aap, trygd, eller sosialhjelp til å dekke nødvendige utgifter, og så kommer til sosialkontoret for å få påfyll. 
Av og til når man ikke får pengene til å strekke til, er det fordi man bruker pengene på rusmidler som faktisk koster en del, man betaler ikke husleie fordi man drikker opp pengene.

Det er mange og motstridende hensyn å ta når man behandler søknader om sosialhjelp.

Jeg er nok en av de få som ikke mener det er grunn til bekymringsmelding at mor og far forsøker alt de kan å melke systemet for penger. Jeg synes også det er uetisk av sosialtjenesten å bruke trussel om barnevernsmelding i oppdragerøyemed, for å presse en familie til å ta mer ansvar for egen økonomi.

Anonymous poster hash: f406b...481

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...