Gå til innhold

Er litt usikker på om jeg synes dette er greit..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leier ut til student, inkludert strøm i leien. Det er bare 1 soverom, men helt siden han flyttet inn har det bodd 2-3 stk voksne og gjerne et lite barn i tillegg. Først tenkte jeg at jeg ikke kan nekte besøk selvfølgelig, men når det bor så mange der på 6. uken og det bare er 1 soverom. Hvor sover alle disse?

En annen ting er at han tørker hele tiden klær på stua på et stort stativ. Det er helt nyoppusset der og det står i den standard kontrakten til huseierenes landsforbund at det faktisk ikke er lov å tørke klær på stua pga fukt. Jeg er konfliktsky så vil ikke gjøre noe Big deal av dette om det ikke er skadelig. Alternativet blir jo å tørke dem i en stor gang og der er det nok litt kaldere så tar jo lenger tid. Han har ikke tørketrommel.

Råd?

Anonymous poster hash: 763c6...a20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan kreve ekstra leie om det bor flere enn det kontrakten sier, blir jo mer bruksslitasje da

Skrevet

Om det er familie kan du i utgangspunktet ikke nekte, men du kan nekte dersom husværet blir overbefolket.

Og nei, du kan ikke gjøre som Marianne89 skriver. Du kan ikke kreve ekstra leie.

Anonymous poster hash: 1068d...0c8
Skrevet

Du kan faktisk nekte leieboer å ha folk boende over lengre tid.

Skrevet

Det er to familiemedlemmer og en venninne tror jeg. Så da har jeg ingenting jeg skulle ha sagt?

HI

Skrevet

Selvfølgelig kan du nekte han å ha 2-3 mennesker boende der. Blir jo mer slitasje, mer klesvask, og sikkert skyhøy strømregning!

Anonymous poster hash: 8bd53...d61
Skrevet

Det er to familiemedlemmer og en venninne tror jeg. Så da har jeg ingenting jeg skulle ha sagt?

HI

Familie kan du ikke nekte, men mindre det blir overbefolket eller annen saklig grunn. Leietager kan da bestride den saklige grunnen.

"§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket."

Skrevet

Mao, det er kun foreldrene hans, samboer eller egne barn som kan bo der uten din tillatelse. 

Hovedårsaken til at de ikke kan bo der så mange er for det første brannsikkerhet, for det andre slitasje, for det tredje er det jævlig frekt.

Men er du konfliktsky så.. Da får du vel bare tåle det da.

Anonymous poster hash: 54ede...97e
Skrevet

Nei, altså hva skal jeg si da? At de andre må reise hjem? Blir jo irritert av dette, men tenker å la det gå ut denne mnd så om det ikke skjer noe da så får jeg ta det opp. Den voksne med barnet som er på besøk nå skal flytte i en annen leilighet første oktober så håper de kan holde seg litt der da..

Men noen som vet ang dette med tørking av klær?

HI

Skrevet

Nei, altså hva skal jeg si da? At de andre må reise hjem? Blir jo irritert av dette, men tenker å la det gå ut denne mnd så om det ikke skjer noe da så får jeg ta det opp. Den voksne med barnet som er på besøk nå skal flytte i en annen leilighet første oktober så håper de kan holde seg litt der da..

HI

Har han plass til å tørke klær på badet? Hvis ikke så er det håpløst vanskelig å kreve at leieboer ikke kan tørke klær i stua

Anonymous poster hash: a21d0...3ab

Skrevet

HI

Det er ikke forbudt å tørke klær i stua. Selv om kontrakten sier det så er det ikke et forbud i loven og en kontrakt er ikke gyldig dersom den gir dårligere vilkår enn loven gjør.

Skrevet

HI

Hvor mener du at han skal tørke klær da?

Skrevet

På gangen det vaskemaskinen står!

Skrevet

Du kan si til han at husleie inkl. strøm er for en person.

Skrevet

Det er aldri lurt å ha strøm inkludert. Dette er grunnen.

Anonymous poster hash: 54ede...97e
Skrevet

HI

Anonymous poster hash: 763c6...a20 [/acromin b

HI

MIn bror opplevde dette ang tørking av klær. Han hadde gjort det nemlig, og han måtte da male hele leiligheten når han flyttet, pga sånn svart på veggene etter fukt. Så ja, du kan be han å tørke ett annet sted.

Skrevet

Om det ble svarte prikker på veggene så nytter det vel ikke å male over? Denne leiligheten er nemlig splitter ny så vi vil ikke ha sopp! 

Huff, kjenner det irriterer meg enda mer nå. 3 voksne + et barn som bor der nede på 1 soverom? Hvordan fungerer det liksom. Om de besøkende ikke er borte til over helgen må jeg si noe. 6 uker har det bodd flere der nå. 

Tenker å sende en sms om at "Hei, husk at vi bare leier ut til 1 person inkludert strøm", om de ikke er borte til over helgen. Er det greit? Ønsker ikke å lage noe dårlig stemning, men blir matt av dette. Kunne i det minste spurt om det var greit først? 

HI

Skrevet

HI

Tørking av klær i stue kan ikke gi andre skader enn luftveisplager for leieboer.

Anonymous poster hash: 7248b...615

Skrevet

Har leiligheten nok ventiler?

Ja, du kan sende mld. til han; Husleien på kr.... inkl. strøm er pr. pers. Hvor mange skal jeg ta betalt for fremover? Mvh. huseier

Synes det er utrolig frekt av han og samboerne, derfor ville jeg ha vært såpass bestemt. Vanlig helgebesøk er jo noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...