Gå til innhold

Oppbevaring av middag i fryseren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har brukt tomme middagsglass til å fryse det jeg har laget selv. Oppdaget for en uke siden at middagsglassene har knust i bunn etter de har vært i fryseren.

Prøvde på nytt å fryse i starten på uken (maten var helt avkjølt og står fint i fryseren under kjøleskapet). Når jeg tok opp 2 glass var det ene knust igjen, mens det andre såg helt ut.

Er det praktisk å bruke poser med zip lås eller plastbokser istedenfor? Tror ikke jeg tar sjansen på å bruke middagsglass lenger.

Anonymous poster hash: 1836b...fb9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Keg pleier å fryse enten i fryseposer med ziplås (særlig ting som pastasaus og supper), eller fryser retten i ildfast form, tat den ut og fjerner formen og pakker den i folie/pose fir den stettes tilbake i frysen (funker bra med faste retter som lasagna, setter den tilbake i samme form som den bla lagd i for tining og oppvarming). Raclette ost pakker jeg i bakepapir 2 og 2 skiver, setter alt sammen i en større ziploc pose. Tar bare så mye som jeg trenger neste gang jeg lager raclette.

Anonymous poster hash: 04cea...4d2

Skrevet

Hva tror du er årsaken til dette? Hva skjer om du putter vann i fryseren ? Helt korrekt det utvider seg.

Bruk plastbokser eller poser. Jeg anbefaler plastbokser.

Anonymous poster hash: 42a3f...36d

Skrevet

Hva tror du er årsaken til dette? Hva skjer om du putter vann i fryseren ? Helt korrekt det utvider seg.

Skrevet

Skrevet

Jeg har brukt tomme middagsglass til å fryse det jeg har laget selv. Oppdaget for en uke siden at middagsglassene har knust i bunn etter de har vært i fryseren.

Prøvde på nytt å fryse i starten på uken (maten var helt avkjølt og står fint i fryseren under kjøleskapet). Når jeg tok opp 2 glass var det ene knust igjen, mens det andre såg helt ut.

Er det praktisk å bruke poser med zip lås eller plastbokser istedenfor? Tror ikke jeg tar sjansen på å bruke middagsglass lenger.

Glass er dumt å fryse i da det ikke er elastisk. All mat inneholder vann, og vann utvider seg når det fryser. Dermed trenger innholdet mer plass, noe som ikke går så bra i glass. :-) det er derfor lurt å fryse i plastposer/bokser eller aluminiumsformer el. :-)

Anonymous poster hash: 4cc59...e84

Skrevet

Glass er dumt å fryse i da det ikke er elastisk. All mat inneholder vann, og vann utvider seg når det fryser. Dermed trenger innholdet mer plass, noe som ikke går så bra i glass. :-) det er derfor lurt å fryse i plastposer/bokser eller aluminiumsformer el. :-)

Hvis du googler "fryse middagsglass" så får du utrolig mange svar om at det er greit og at det er blitt gjort i flere år. Derfor regnet jeg med at jeg skulle være heldig å kunne gjøre det så lettvint.

Får prøve med poser neste gang. Har enormt med plastbokser, men ingen små nok til en middagsporsjon.

Takk for svar:)

Skrevet

Hvis du googler "fryse middagsglass" så får du utrolig mange svar om at det er greit og at det er blitt gjort i flere år. Derfor regnet jeg med at jeg skulle være heldig å kunne gjøre det så lettvint.

Får prøve med poser neste gang. Har enormt med plastbokser, men ingen små nok til en middagsporsjon.

Takk for svar:)

I utgangspunktet skal det ikke være noe problem i det hele tatt, men la være å fylle helt opp og frys ned uten lokk så går det bra. Da kan det få utvide seg som det vil, skru heller på lokket etter en stund når det er frosset.

Anonymous poster hash: c0625...f94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...