Gå til innhold

Magesmerter - cøliaki?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 14 mnd. som har kronisk bløt mage/diare (hver dag i fire mnd. nå) og som er mye plaget med magesmerter på kveldstid (3-4 timer etter kveldsmåltid). Vi har også slitt mye med søvn generelt. Vi mistenker at det er noe han ikke tåler, først og fremst melk eller gluten.

 

De siste dagene synes jeg det er blitt verre, og jeg lurer på om det kan ha noen sammenheng med at han nå får tre brødmåltider per dag (etter at han begynte i barnehagen har vi byttet ut frokostgrøt med skiver). Hvis man har cøliaki, er det slik at symptomene blir verre og verre jo mer gluten man får i seg hver dag, eller er man "stabilt dårlig" uansett om man spiser mye eller lite brød en enkelt dag?



Anonymous poster hash: 08cd5...d05
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en tur til legen å ta en blodprøve. Vår datter med cøliaki hadde mye vondt i magen, løs avføring og mye luft i magen. Hun fikk også "afrikamage" etter at hun hadde spist.

Skrevet

Takk for svar. Vi har fått en legetime om et par uker, men vurderer å fremskynde den.

 

Men kan symptomene også variere etter hva man har spist en spesiell dag, eller er det slik at så lenge man har gluten i kroppen, er man like dårlig uansett?



Anonymous poster hash: 08cd5...d05
Skrevet

 

Takk for svar. Vi har fått en legetime om et par uker, men vurderer å fremskynde den.

 

Men kan symptomene også variere etter hva man har spist en spesiell dag, eller er det slik at så lenge man har gluten i kroppen, er man like dårlig uansett?

 

Anonymous poster hash: 08cd5...d05

 

Gutten vår har dessuten eksplosiv avføring nesten umiddelbart etter at han har spist frokost (eller bare en liten matbit) hver morgen, og noen ganger også etter kvelds - er det også typisk for cøliaki?

 

Anonymous poster hash: 08cd5...d05

Skrevet

Det er egentlig litt vanskelig å si. Men jeg hadde nok hørt om å få komme inn litt før. Vår datter var dessuten veldig sint.. Anbefaler deg å lese litt på norsk cøliaki sin sider 

Skrevet

Min yngste hadde laktoseintoleranse, og da var det bløt avføring og syrlig lukt...

 

Anonymous poster hash: a3e7d...a78

Skrevet

Kutt i hvertfall ikke ut gluten før en evt diagnose er stilt, det er veldig viktig!!

Når det gjelder melk, kan dere jo prøve dere frem. Dropp melken i en periode, og se om det blir bedre?

 

Anonymous poster hash: c2b68...beb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...