Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #1 Skrevet 11. september 2014 Vi har lenge vurdert å bli fosterforeldre. Har to barn på 7 og 10 år, men har alltid hatt et ønske om tre barn. (Kan ikke få fler) Har alderen på våre egne barn noe å si for hvorvidt vi kan bli godkjente? Og så er det selvfølgelig dette med det økonomiske-hvor mye får en utbetalt i mnd som fosterforeldre? Selv om dette ikke handler om økonomi, må det jo tas med i betraktningen. Håper noen kan svare:) Anonymous poster hash: 6f46a...f62
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #2 Skrevet 11. september 2014 Vi er godkjente fosterforeldre. Dere tar først kontakt med Bufetat, de kommer på et uforpliktende info møte hjemme hos dere. Dere vil da evt få tilbud om Pridekurs. Dette tar en del helger, samtidig som dette kurset pågår må du og din mann skrive hver deres livsbok. Den skal sendes inn til Bufetat etter hver helgesamling. Etter de har gått gjennom den, vil de komme på et nytt hjemmebesøk og diskutere osv innholdet i deres livsbok. Så må dere på møte der osv osv i flere omganger. De vil og gjerne se hele boligen, at et evt fosterbarn får eget rom/plass osv. Etter alt er fullført vil de skrive rapport og dere vil få beskjed om dere er godkjente. Deretter på venteliste. Barna deres er ingen hindring for et evt fosterbarn, men de kan si at dere gjerne helst skulle hatt et fosterbarn som ble det minste i familien, altså under 3 år. Men ikke sikkert. Ang økonomi, så vil du (mamma) mest sansynlig bli "frikjøpt" fra ditt arbeid det første året. Dvs at du får perm fra jobben slik som du får ved egne barns fødsel og barnevernet betaler deg vanlig lønn som du får fra arbeidsgiver, altså feks 20 tusen utbetalt til vanlig så får du det samme av barnevernet. Der er det ikke noe ekstra. Men du får noe som heter utgiftsdekning, alt etter barnets alder (lite barn spiser mindr enn ungdom) Feks 4 tusen for lite barn pr mnd, det er skattefritt. Det skal gå til klær/mat/etc. Og du får barnetrygden på 970 kr, men den ønsker (følte vi) at barnevernet ønsket at vi skulle spare til barnet, til feks konfirmasjon/bunad/sertifikat etc eller penger barnet kunne ha til startkapital ved voksen alder. Du må altså ikke dette. Dette var sånn kort fortalt, spør om du lurer på noe mer. Anonymous poster hash: 862f2...a9b
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #3 Skrevet 11. september 2014 Beklager, under 7 år mente jeg. Ikke 3 år Anonymous poster hash: 862f2...a9b
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #4 Skrevet 11. september 2014 Tusen takk for fint og utfyllende svar:) Vi har mulighet til å gi fosterbarnet eget rom:) Kontaktet BUFETAT i dag, så skulle de sende mer info i posten . HI Anonymous poster hash: 6f46a...f62
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #5 Skrevet 11. september 2014 kan ikke svare på det du spurte om, hvertfall ike bedre en det svaret du har fått allt, men ville bare si takk!!!! etter et helt liv som fosterbarn blir jeg utrolig glad når noen sier de vil bli fosterhjem!! det trengs fosterhjem i hele norge & selv om det kansje ikke virker sån akkuratt der å da, betyr det utrolig mye for oss barna å få vokse opp med stabile stygge rammer hos noen som bryr seg så igjen takk for at dere vil gi et barn muligheten til et normalt liv Anonymous poster hash: ebae5...49f
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #6 Skrevet 11. september 2014 Svaret ditt varmet, anonym 16:02 Så bra at du hadde positive opplevelser med fosterhjemmet du bodde i Jeg håper og tror at vi kan gi et evt fosterbarn den tryggheten og kjærligheten det trenger, men vet at det sikkert vil bli del utfordringer også Anonymous poster hash: 6f46a...f62
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #7 Skrevet 11. september 2014 Vi er godkjente fosterforeldre. Dere tar først kontakt med Bufetat, de kommer på et uforpliktende info møte hjemme hos dere. Dere vil da evt få tilbud om Pridekurs. Dette tar en del helger, samtidig som dette kurset pågår må du og din mann skrive hver deres livsbok. Den skal sendes inn til Bufetat etter hver helgesamling. Etter de har gått gjennom den, vil de komme på et nytt hjemmebesøk og diskutere osv innholdet i deres livsbok. Så må dere på møte der osv osv i flere omganger. De vil og gjerne se hele boligen, at et evt fosterbarn får eget rom/plass osv. Etter alt er fullført vil de skrive rapport og dere vil få beskjed om dere er godkjente. Deretter på venteliste. Barna deres er ingen hindring for et evt fosterbarn, men de kan si at dere gjerne helst skulle hatt et fosterbarn som ble det minste i familien, altså under 3 år. Men ikke sikkert. Ang økonomi, så vil du (mamma) mest sansynlig bli "frikjøpt" fra ditt arbeid det første året. Dvs at du får perm fra jobben slik som du får ved egne barns fødsel og barnevernet betaler deg vanlig lønn som du får fra arbeidsgiver, altså feks 20 tusen utbetalt til vanlig så får du det samme av barnevernet. Der er det ikke noe ekstra. Men du får noe som heter utgiftsdekning, alt etter barnets alder (lite barn spiser mindr enn ungdom) Feks 4 tusen for lite barn pr mnd, det er skattefritt. Det skal gå til klær/mat/etc. Og du får barnetrygden på 970 kr, men den ønsker (følte vi) at barnevernet ønsket at vi skulle spare til barnet, til feks konfirmasjon/bunad/sertifikat etc eller penger barnet kunne ha til startkapital ved voksen alder. Du må altså ikke dette. Dette var sånn kort fortalt, spør om du lurer på noe mer. Anonymous poster hash: 862f2...a9b Man får vel også en type lønn, som er skattepliktig? 7-8000 i mnd? Anonymous poster hash: 371fd...bc7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå