Gå til innhold

Noen med peiling ang prøver hos legen?;-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan forklare hva alt dette er;

S- natrium

S-kalsium

S- kreatinin

S-alat

S-gt

S-asat

S- jern og tibc

S-ferritin

S-kobalamin

S-folat

S- metylmalonsyre

S-25

S-tsh, ft4 og evt ft3

Vet jo hva jern og kalsium er men var mye rart ellers. Noen som gidder forklare meg litt?;-)

Anonymous poster hash: 23ee3...c88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Natrium er en elektrolytt(mineral) i blodet på linje med kalsium.

Alat, asat og gamma-GT er proteiner i blodbanen. Ved vevsskade,ex hjerteinfarkt vil disse verdiene stige.

Ferritin= jernlager

Kobolamin er vel det samme som b12, altså et B vitamin, i likhet med folat.

Så er det to jeg ikke vet hva er,

mens de på siste linje er stoffskifteprøver.

Skrevet

Tusen takk for svar😊

Skrevet

Alat, asat og gamma gt gir i hovedsak en indikasjon på leversykdom

Skrevet

Kom til å tenke på; legen målte ikkke blodtrykket og kan ikke se at det er krysset av for kolesterol eller for sjekk av innunforsvar. Inngår noe av dette i de prøvene som jeg listet opp?

Skrevet

Inngår ikke kolesterol her.

Nederste er stoffskiftet, den ovenfor tipper jeg er en form for vitamin D.

De opp til ASAT bruker man for å si noe om de røde blodlegemene, uten at jeg kan se at de er tatt (så tipper at de tar de lokalt på kontoret). Da vil jeg også tippe at legen har målt hvite blodceller, dvs en del av immunforsvaret, samtidig på legekontoret (ikke nødvendigvis på samme rekvisisjon).

ASAT, GT, ALAT er verdier man bruker for å se på leverfunksjonen. Kreatinin er et mål på nyrefunksjonen.

Men husk at blodprøver sier fint lite uten at man vet noe om hvorfor de er tatt! 

Anonymous poster hash: 5502e...fd6
Skrevet

De opp til ASAT bruker man for å si noe om de røde blodlegemene, uten at jeg kan se at de er tatt (så tipper at de tar de lokalt på kontoret). Da vil jeg også tippe at legen har målt hvite blodceller, dvs en del av immunforsvaret, samtidig på legekontoret (ikke nødvendigvis på samme rekvisisjon).

ASAT, GT, ALAT er verdier man bruker for å se på leverfunksjonen. Kreatinin er et mål på nyrefunksjonen.

Men husk at blodprøver sier fint lite uten at man vet noe om hvorfor de er tatt!

Det var ikke krysset av for annet men det de sjekket mens jeg sto der var altså blodprosent og blodsukker. Blodprosent sier vel noe om røde blodceller?

Har vært dårlig lenge og føler meg ikke i form så derfor skulle jeg få en helsesjekk sa legen. Har også hatt veldig mange infeksjoner det siste halve året. Men skulle jo tro det inkluderte kolestorol, lytte på hjertet og måling av blodtrykk.

Ser ut som jeg kan dra på apotek og måle kolestorolet så kan være jeg gjør det i morgen. Noen som vet om de kan måle blodtrykk der også?

Skrevet

OG- tusen takk for svar:-))

Skrevet

Det var ikke krysset av for annet men det de sjekket mens jeg sto der var altså blodprosent og blodsukker. Blodprosent sier vel noe om røde blodceller?

Har vært dårlig lenge og føler meg ikke i form så derfor skulle jeg få en helsesjekk sa legen. Har også hatt veldig mange infeksjoner det siste halve året. Men skulle jo tro det inkluderte kolestorol, lytte på hjertet og måling av blodtrykk.

Ser ut som jeg kan dra på apotek og måle kolestorolet så kan være jeg gjør det i morgen. Noen som vet om de kan måle blodtrykk der også?

Blodprosent sier noe om røde blodceller ja, men det man som regel måler er hemoglobinverdien (blodprosent er en "gammel" måte å si noe av det samme på, men ikke alltid man gidder å forklare forskjellen, så man sier bare blodprosent når man egentlig mener hemoglobinverdi ;) ). Uansett, er verdien normal så er den normal.

Mja, lytte på hjertet og blodtrykk er jo ganske klassiske ting man gjør, men kommer litt an på hva man leter etter. Kolesterol det samme, er det fordi du er trøtt og sliten og har infeksjoner er det kanskje ikke så relevant (men hvis du var eldre ville det nok inngått, da er man mer i alder hvor man er interessert i det). 

Men, hva med å faktisk spørre legen din...? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...