Gå til innhold

Sitter deres 9-10åringer på sete?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter 9-10åringen deres uten sete, eller har dere pute/bilstol??

Hvilken type??

Anonymous poster hash: c9f94...b0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Min 10-åring er nesten 150 høy og trenger ikke sete lenger.

Anonymous poster hash: 0ae95...c7a
Skrevet

Barnet til gubben er knapt 133cm, 26kg. Sambo mener han er stor nok til å sitte fremme??

Han er tynn som ei flis!

Hi

Skrevet

Nei.

Litt på siden, men bruker dere noe for å få beltet i riktig høyde, eller passer beltehøyden når de er over grensen for barnesete?

Jeg er 170 cm og får beltet over halsen, er det beltene i vår bil som er unormale? Og finnes det noe (godkjent) jeg kan bruke for å rette på det?

Anonymous poster hash: 162d0...1bf

Skrevet

Vår 9 åring sitter fremdeles i beltestol, noe hun forøvrig ikke synes noe om pga at hennes jevnaldrende ikke gjør det... Synes det er rart at folk er så nazi på bakovervendt til minst 4 år, men når barnet er 7-8 så er det helt greit å sitte uten noe, og gjerne i framsetet...

Anonymous poster hash: 9859a...c88

Skrevet

Min gutt er 140 høy og trenger ikke lenger sete, så han sitter uten. 7-åringen som er 1.30 sitter på pute.

Anonymous poster hash: 5cb8f...c65
Skrevet

Nei.

Litt på siden, men bruker dere noe for å få beltet i riktig høyde, eller passer beltehøyden når de er over grensen for barnesete?

Jeg er 170 cm og får beltet over halsen, er det beltene i vår bil som er unormale? Og finnes det noe (godkjent) jeg kan bruke for å rette på det?

Er det ikke slik at dere kan stille inn høyden på hvor beltet kommer ut på deres bil?? 😳 det har vi alltid kunnet..

Skrevet

Vår 9 åring sitter fremdeles i beltestol, noe hun forøvrig ikke synes noe om pga at hennes jevnaldrende ikke gjør det... Synes det er rart at folk er så nazi på bakovervendt til minst 4 år, men når barnet er 7-8 så er det helt greit å sitte uten noe, og gjerne i framsetet...

Det spørs jo hvor høyt barnet er! Hvis barnet er 1.40 og høyere så trenger barnet ikke sete. Det finnes voksne folk under 1.50 som kjører bil, ingen av dem sitter i barnesete og kjører :D

Anonymous poster hash: 5cb8f...c65

Skrevet

7-åringen min på 128 cm og 21 kg sitter i beltestol enda, ser ikke for meg at hun vokser ut av det på en stund enda.

Men 10-åringen min er som sagt rett under 150 cm og sitter uten noenting.

Trygg trafikk sier at barn under 140 cm ikke skal sitte foran når det er air-bag, da kan de bli alvorlig kvestet ved en ulykke.

Jeg mener det er påbudt med ekstra sikring av barn i bil til de er 135 cm lange, blir man stoppet i kontroll og barnet ikke er skikkelig sikret får man bot. Etter 135 cm er det ikke lenger påbudt, men det er anbefalt med ekstra sikring en stund til.

Klippet fra Trygg Trafikk:

Barn skal bruke beltestol eller pute til de er minst 135 cm høye. Når barna vokser ut av beltestolen, ofte ved 135 cm høyde, bør de gå over til bilpute frem til de blir 150 cm eller 36 kg. Både bilpute og sete må brukes sammen med bilens trepunktsbelte.

Skrevet

Nei.

Er det ikke slik at dere kan stille inn høyden på hvor beltet kommer ut på deres bil?? det har vi alltid kunnet..

Nei... Vi har gammel bil, sikkert derfor.

Skrevet

Sikrer dere etter anbefaling eller lovpålagt?

Hva tenker dere hvis barnet blir skadet i en ulykke der det er sikret etter lov, men kunne vært unngått hvis en fulgte anbefalt sikring?

Anonymous poster hash: 03797...fa2
Skrevet

Soon to be 10 åringen min er over 1.40, så han sitter uten pute.

Skrevet

Ja. Guttene mine på ti og snart ni er ikke så store av vekst. Eldste er vel 136 cm, og sitter på pute. Nr to er kanskje ti cm kortere, og sitter derfor naturligvis i sete. Begge er lave i vekt også.

Skrevet

Barnet til gubben er knapt 133cm, 26kg. Sambo mener han er stor nok til å sitte fremme??

Han er tynn som ei flis!

Hi

Han er for liten. Sitte foran airbag kan være livsfarlig. Han skal sitte bak (eller fremme om det ikke er airbag) og skal ha beltestol.

Skrevet

9-åringen er over 140 cm, men sitter fremdeles på pute. 

Anonymous poster hash: a74cd...861
Skrevet

Sønnen min satt i beltestol til han var ti år gammel. Nå er han fortsatt ti år, snart 11, og sitter på pute. Han sitter ekstremt sjeldent foran. 

Kjæresten min sin 9-åring sitter ikke på noe, og får stadig sitte foran. Det samme får 6-åringen. Jeg skjønner ikke tankegangen der, men det er tydelig at moren gjør det samme, så da er de vel enige. 

Skrevet

Storesøster på 9 år sitter på pute med rygg, eller hva det heter. Hun er tung nok til å sitte uten, mangler bittelitt på høyden.

Skrevet

Bare pute. Sitter fremme en sjelden gang. Hun er godt over 140 cm.

Skrevet

Min 10-åring sitter på pute. Tok av ryggen tidlig i sommer fordi han var blitt for lang.

Skrevet

Vår 9 åring sitter fremdeles i beltestol, noe hun forøvrig ikke synes noe om pga at hennes jevnaldrende ikke gjør det... Synes det er rart at folk er så nazi på bakovervendt til minst 4 år, men når barnet er 7-8 så er det helt greit å sitte uten noe, og gjerne i framsetet...Anonymous poster hash: 9859a...c88

Det spørs jo hvor høyt barnet er! Hvis barnet er 1.40 og høyere så trenger barnet ikke sete. Det finnes voksne folk under 1.50 som kjører bil, ingen av dem sitter i barnesete og kjører :DAnonymous poster hash: 5cb8f...c65

ja, jeg vet jo at det kommer an på høyden(og vekt), men de aller fleste er på størrelse med mitt barn, og sitter uten noe... var bare en tanke jeg har siden mange(her inne) er så opptatt av bakovervendt...

Skrevet

Ja, 10.5 år å sitter på pute. 144cm.

Anonymous poster hash: efe13...5da

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hoho! Jeg krevde at jentungen på snart 10 satt i beltestol (bruker pute til vanlig) når vi skulle kjøre langt i sommer... hu KLIKKA!! Det var INGEN som satt i stol lenger, INGEN! Og det tror jeg så gjerne. Alle i klassen hennes sitter foran. Jeg nekter.
Så ja, hun bruker pute/sete alt ettersom hva vi skal

Skrevet

Min 10 åring er 140 høy, og vi pakket nylig bort beltestolen.

Skrevet

Ja det Gjør hun. Men hun er bare 129 cm og 26 kg så hun har ikke så mye valg.

Anonymous poster hash: dfa0c...9c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...