Gå til innhold

Barn som ikke liker middagsmat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vårt (4år) liker nesten ikke noe middagsmat. Det er kun pizza og pannekaker hun liker. Vi lager vanlig middagsmat hver dag. Hun må alltid smake på maten, men hun spiser som regel ingenting. Noen ganger spiser hun litt ris eller pasta. Hun er tydelig veldig sulten etter barnehagen, men nekter å spise middagsmat. Vi spiser ganske sent, mellom kl17.30 og 18. Derfor er det ingen som spiser kveldsmat. Hun gråter ved leggetid fordi hun er så sulten. Mannen min mener at hun ikke skal få noen annen mat og tilbyr henne middag. Av og til prøver hun og spise noe av det, men hun brekker seg og greier det ikke. Jeg er tilbøyelig til å gi henne en brødskive eller yoghurt ettersom hun tross alt har smakt på middagen, men mannen er totalt uenig. Han mener hun skal spise middag eller legge seg sulten. Noen gode råd?

Anonymous poster hash: 51a93...baa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde hvertfall ikk legget hun sulten! Stakkars liten!

Har dessverre ikke noen råd å komme med ettersom vi sliter med det samme selv.

Men vi spiser i 4 tiden så om han ikke spiser middag så får han hvertfall kvelds før han legger seg så han ikke må legge seg sulten.

Anonymous poster hash: a35a8...e4c
Skrevet

Det er barbarisk å sende barna til sengs sultne fordi de brekker seg av middagsmat.

Skrevet

Når dere spiser så seint blir det feil å nekte annen man syns jeg.

Her må alle smake på maten, liker de den ikke må de vente til alle er ferdige å spise middag før de kan lage seg en brødskive. Og her har vi vært strenge med at de må lage maten selv, for vi har oppdaget at det er kjedelig å lage maten selv så da har de gjerne spist litt mer middag og etterhvert er det så kjedelig å vente på at alle skal bli ferdig og lage maten selv at de har begynt å spise middagsmaten.

Brødskivene er ferdig kutta opp, og smøre mat har de gjort i barnehagen fra de er to år gamle så det kan de selv om det blir litt så som så til tider.

Hadde dere spist middag tidligere og hatt kveldsmat hadde det stilt seg anderledes, da kunne ungen ha gått sulten mellom middag og kveldsmat. Men syns ungen burde fått litt mat etter barnehagen og før middag også. Hos oss hadde ungene spist hvertfall en gang fra de kom fra barnehagen siden sist måltidet der er frukt, altså ikke mettende i lengden.

Anonymous poster hash: 94097...0b7

Skrevet

Får hun mat når hun er sulten etter barnehagen?

Anonymous poster hash: 1495b...168

Skrevet

Jeg mener virkelig hun bør få kveldsmat. Middag er veldig ofte den maten barn spiser minst av. Hva mener egentlig mannen din han tjener på å nekte barnet brødskive? Føles det som en "seier" eller noe? Argh, kjenner jeg blir provosert på jentas vegne. Ikke gi deg mamma, jeg er helt enig m deg!!

Anonymous poster hash: 6578f...6ea

Skrevet

Har ettbarnspolitikken som alltid har slitt med middag. Får da et brødmåltid til middag dersom vi har noe han absolutt ikke takler. Får nok et brødmåltid til kvelds.

Det nytter ikke å være streng når det ikke er skuespill. De mener det ikke. Vi må gi dem positive matsituasjoner, og lirke forsiktig og alderstilpasset.

Anonymous poster hash: ba649...c03

Skrevet

Har dere forsøkt å legge middagen på en brødskive. Det blir jo nesten som pizza og kan kanskje venne henne til maten. Noen takler maten mye bedre om den erkald også.

Anonymous poster hash: 95c1c...587

Skrevet

Har ettbarnspolitikken som alltid har slitt med middag. Får da et brødmåltid til middag dersom vi har noe han absolutt ikke takler. Får nok et brødmåltid til kvelds.

Det nytter ikke å være streng når det ikke er skuespill. De mener det ikke. Vi må gi dem positive matsituasjoner, og lirke forsiktig og alderstilpasset.

God hjelp fra ordboka der... Ettbarnspolitikken skulle det ikke stå, men vi har ett barn som....

Skrevet

Min middagsnektar får kveldsmat rett før han legg seg.  Synes det vert for gale om han skulle gått så lenge utan å få ete seg mett.

Skrevet

Håper hun får tilbud om mat mellom det siste måltidet i barnehagen og middagen??

Skrevet

Stakkars barn. Å måtte legge seg sulten fordi hun brekker seg av middag er ren  maktdemonstrasjon fra dere voksnes side. Snakk om å la prinsippene komme foran sunn fornuft. 

Skrevet

I all verden! Stakkars barn. Det er da vel ingen normale oppegående som lar barnet sitt legge seg sultent?!

Ingen av mine 3 barn har vært glad i middag som små og de har faktisk overlevd på brødskive og blitt sunne, friske barn som i dag spiser middag.

Hvis ikke du som mor tar affære og gir mannen din klar beskjed, håper jeg virkelig at dette kommer andre for øret som da går videre med det!

Anonymous poster hash: 61321...ad8

Skrevet

Hun bør absolutt få tilbud om annen mat før hun legger seg. Ingen tvil.

Skrevet

Vi er ikke hjemme fra barnehagen før kl er ca 17. Jeg kan ikke gi henne noe å spise da, for da spiser hun iallfall ingenting til middag. Så nei, hun får ikke mat fra vi kommer fra barnehagen og til det er middag. Jeg vet hun spiser iallfall en eller to brødskiver kl 15 i barnehagen. Godt å få litt støtte her. Skal prøve å snakke med mannen, men han er prinsippfast. HI

Skrevet

Prinsippfast??? Da tar du en tlf til helsestasjonen og får en veiledningstime til mannen din. Vil han ikke gå så forteller du han at barnevernet blir neste instans. Rett og slett omsorgssvikt dette her.

Anonymous poster hash: 61321...ad8

Skrevet

Hun må få noe kveldsmat. Stakkars liten.. Kan ikke legge seg sulten..

Skrevet (endret)

I alle dager!! Stakkars jente! Hva slags foreldre er dere som nekter et barn som gråter av sult, mat!! Dere er klar over at vi bor i Norge og her bør ingen måtte legge seg sultne! Dere burde skamme dere, tenk å behandle barnet sitt slik! Jeg hadde blåst en lang marsj i hva mannen sa, hadde aldri latt barna mine måtte legge seg sultne!

Endret av Me and my monkey
Skrevet

Hun er fire år for svarte, be mannen dra til helvete ut neste gang hvis han ikke tåler at du gir ungen mat.

Spiller da ingen rolle om hun ikke liker middag, liker DU alt du får servert? Neppe.

Mannen din kan gå sulten til sengs sjøl, og bli tvunget til å spise ting han hater.

Anonymous poster hash: 6f99a...1c7

Skrevet

Jeg var også slik da jeg var liten, og ennå. Veldig småspist person har jeg altlid vært. Veldig kresen på mat jeg vet hva er, men er interessert i nye matretter den dag i dag. Spiste bedre middager før, men klarte meg fint med kun å spise 2 ganger til dagen, og nå spiser jeg såvidt en gang til dagen, og lider nå av beinskjørhet pga. "sult".
Så er veldig viktig at hun ikke går sulten til sengs. Det kan fort bli en vane at hun spiser enormt lite om dagene og deretter kan det bare gå nedover. Og barn i den alderen trenger mat i vokseperioder, selvsagt vet du også det, og skjønner det at dere bruker det som en "straff" om hun ikke spiser middag, må hun gå sulten resten av kvelden. Det er jo en eldgammel straffemetode de brukte på 1800-tallet liksom, men jeg skjønner tegninga. Men vær litt obs på at det kan fort bli en vane og kroppen hennes går inn i det stadiumet at hun føler hun ikke trenger mat lengre, slik som det gjord med meg.

Anonymous poster hash: 9171c...ab2
Skrevet

Barnet vårt (4år) liker nesten ikke noe middagsmat. Det er kun pizza og pannekaker hun liker. Vi lager vanlig middagsmat hver dag. Hun må alltid smake på maten, men hun spiser som regel ingenting. Noen ganger spiser hun litt ris eller pasta. Hun er tydelig veldig sulten etter barnehagen, men nekter å spise middagsmat. Vi spiser ganske sent, mellom kl17.30 og 18. Derfor er det ingen som spiser kveldsmat. Hun gråter ved leggetid fordi hun er så sulten. Mannen min mener at hun ikke skal få noen annen mat og tilbyr henne middag. Av og til prøver hun og spise noe av det, men hun brekker seg og greier det ikke. Jeg er tilbøyelig til å gi henne en brødskive eller yoghurt ettersom hun tross alt har smakt på middagen, men mannen er totalt uenig. Han mener hun skal spise middag eller legge seg sulten. Noen gode råd?

Anonymous poster hash: 51a93...baa

Her også spises det lite middagsmat (med mindre det er kjøttboller og potetstappe). Vi gir kveldsmat i tillegg 1-2 timer etterpå, og da får h*n grøt. Det funker helt fint for oss. Jeg tenker at når h*n blir stor og legger seg senere, så vokser mellomrommet mellom kveldsmat og middag, og så spiser h*n også forhåpentligvis mer av seg selv etter hvert som h*n blir større. Så trenger vi ikke ta noen kamp på det, men det vil gå av seg selv naturlig :)

Anonymous poster hash: 33d51...f95

Skrevet

Vi har også ofte sen middag og barn som ikke alltid spiser så mye. Vi gir ikke brødskiver til middag, men gir kveldsmat rett før leggetid, ofte går det bare maks 30 min mellom måltidene, men ingen blir tvunget til å spiser mat de brekker seg av og alle legger seg mette.

Anonymous poster hash: b91e5...939

Skrevet

Enig med mannen din. Noe av middagen liker hun nok...potetene eller kjøttet eller hva dere bruker å ha. Mine barn ville nok også helst hatt pizza og pannekaker, men som ansvarlig voksen er det min jobb å sørge for et annet kosthold enn tullemat! Dere som nevner menneskerettigheter oppi dette drar den litt vel langt. Og, barnet er tydeligvis ikke så dum at hun ikke spiller på hva dette gjør med mamma. Heia pappa'n, en må tenke på hva som er best for barnet på lang sikt!

Anonymous poster hash: dc994...408

Skrevet

Er kjipt når det er sånn i matsituasjoner. Prøv å finne noe tilbehør som hun liker - pastaskruer, gulrøtter, et-eller-annet, og sørg for å ha dette til middag så ofte som mulig. Da kan hun få spise seg tilnærmet mett på det og la henne få litt brødskive rett før hun legger seg. Mine har heldigvis ikke vært så ille, men var fryktelig kresee da de var mindre. Vi har iallefall kjørt på dette og selv om vi voksne begynner å få lyst på ris til wok i stedet for nudler blir det nudler en stund til - til jentungen begynner å spise mer av woken. Når barna ser at andre liker maten og at det ikke blir så mye fokus på at de ikke liker den så blir det som oftest bedre etterhvert. 

Men hun bør virkelig få litt brødskive før hun legger seg. Jeg syns det var et godt forslag lengre opp her om at da må hun lage maten selv etter at resten er ferdig med. Jeg hadde nok også gått i et annet rom mens hun spiste så det skulle bli så kjedelig som mulig...Hold ut - det er et lys i enden av tunnelen, prøv å ikke bli bekymret. Iallefall ikke så hun ser det. 

Anonymous poster hash: 74902...33a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...