Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #1 Skrevet 10. september 2014 Kan det hende at når vi i mamma ukene er i uke 40+2 at babyen og er 40+2 gammel, og ikke 38+2 som de sier? Og hvis man må gå de to ukene på overtid, og er med mammaukene 42 uker så skal babyen egentlig være 40 uker, men plutselig er 42 h*n og?!?! Skal vell litt til å "bomme" med to uker? Hilsen litt nervøs førstegangs fødende :-/ Anonymous poster hash: 4f537...f07
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #2 Skrevet 10. september 2014 Skjønte jeg ingenting av... Anonymous poster hash: 1caf8...242
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #3 Skrevet 10. september 2014 Ja, det hender terminen er feil dessverre, og det kan være farlig for mor og barn... Anonymous poster hash: 8d2a4...b11
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #4 Skrevet 10. september 2014 De fleste har vel vett på å krangle seg til igangsetting rett etter termin. Ingen går mer enn ni dager over lengre. Mange som dør på overtid! Anonymous poster hash: 61469...4a4
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #5 Skrevet 10. september 2014 Det jeg er så redd for hørt om babyer som har død pga de har vert så lenge i magen :-( Men håper at det ikke blir noe feil termin hos meg, var på en tidlig ultralyd og den i uke 17-19 på kk... Så håper og tror at babyen i magen er 2 uker yngre enn det jeg er ...er 39 uker idag...så blir mye tanker rundt dette :-/ HI Anonymous poster hash: 4f537...f07
Appelsindyret Skrevet 10. september 2014 #6 Skrevet 10. september 2014 Når har du termin da? Ultralydtermin?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #7 Skrevet 10. september 2014 Når har du termin da? Ultralydtermin? Ja, 18 september 😊 Anonymous poster hash: 4f537...f07
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #8 Skrevet 10. september 2014 Når har du termin da? Ultralydtermin?Ja, 18 september 😊 Anonymous poster hash: 4f537...f07 Beklager trykket feil, mente 19 hi Anonymous poster hash: 4f537...f07
Appelsindyret Skrevet 10. september 2014 #9 Skrevet 10. september 2014 Men da er du helt i rute du er ikke 42 uker på vei nå da du er antageligvis 40+2 den 19 september
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #10 Skrevet 10. september 2014 Du skrev noe lignende i går..Tror du misforstår. Når du er 8 uker på vei er fosteret 6 uker gammelt, dette fordi de to ukene medregnet er starten av syklusen du ble gravid i. Et gjennomsnittlig svangerskap regnes i Norge som 40 + 3. Dvs at babyen på tidspunktet er 38 uker og 3 dager gammelt. Dersom du skulle gått 2 uker over tiden vil babyen være 40 + 3 uker og du har vært gravid i 42 uker. Forstår? Anonymous poster hash: 7af3a...b2b
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #11 Skrevet 10. september 2014 Du skrev noe lignende i går..Tror du misforstår. Når du er 8 uker på vei er fosteret 6 uker gammelt, dette fordi de to ukene medregnet er starten av syklusen du ble gravid i. Et gjennomsnittlig svangerskap regnes i Norge som 40 + 3. Dvs at babyen på tidspunktet er 38 uker og 3 dager gammelt. Dersom du skulle gått 2 uker over tiden vil babyen være 40 + 3 uker og du har vært gravid i 42 uker. Forstår? Anonymous poster hash: 7af3a...b2b Hehe, tror ikke det var meg som skrev noe igår. Men takk for svar, tror jeg skjønner :-) er bare litt nervøs for at slike "feil" er litt vanlig, at de sier jeg er feks 39 uker på vei, og at babyen i magen da er 37...men at de kan regne feil, og at babyen OG er 39 uker :-) men igjen, takk for svar :-) Anonymous poster hash: 4f537...f07
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #12 Skrevet 10. september 2014 Du skrev noe lignende i går..Tror du misforstår. Når du er 8 uker på vei er fosteret 6 uker gammelt, dette fordi de to ukene medregnet er starten av syklusen du ble gravid i. Et gjennomsnittlig svangerskap regnes i Norge som 40 + 3. Dvs at babyen på tidspunktet er 38 uker og 3 dager gammelt. Dersom du skulle gått 2 uker over tiden vil babyen være 40 + 3 uker og du har vært gravid i 42 uker. Forstår? Anonymous poster hash: 7af3a...b2b Hehe, tror ikke det var meg som skrev noe igår. Men takk for svar, tror jeg skjønner :-) er bare litt nervøs for at slike "feil" er litt vanlig, at de sier jeg er feks 39 uker på vei, og at babyen i magen da er 37...men at de kan regne feil, og at babyen OG er 39 uker :-) men igjen, takk for svar :-) Anonymous poster hash: 4f537...f07 Hmm.. Nei. Mor vil alltid være 2 uker "lenger på vei" en foster. Om terminbestemmelsen avviker 2 uker eller mer med mensentermin skal dette tas med i vurdering for igangsettelse står det i de nye nasjonale faglige retningslinjene. Anonymous poster hash: 7af3a...b2b
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #13 Skrevet 10. september 2014 Mor vil selvsagt være ca to uker lenger på vei. Men helsevesenet forholder seg ikke til det, de operer kun med dine uker. Men termin kan være feil, utfra at det ikke passer med når du hadde første dag i siste menstruasjon f.eks. Dersom ordinær ultralyd sa at du var noenlunde like langt på vei som din lege eller jordmor allerede hadde regnet ut, er det ikke noe å bekymre seg over. Anonymous poster hash: 57ae1...625
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 10. september 2014 #14 Skrevet 10. september 2014 Termin er definert som mellom 37-42 uker svangerskapslengde. Man er altså ikke på overtid før 42 uker og 0 dager. Anbefaling for induksjon i Norge er ikke 9 dager over termin som noen i tråden sier, men derimot på 12. dag, som tilsvarer nettopp 42 uker og 0 dager.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #15 Skrevet 10. september 2014 De fleste har vel vett på å krangle seg til igangsetting rett etter termin. Ingen går mer enn ni dager over lengre. Mange som dør på overtid! Anonymous poster hash: 61469...4a4 Vett? Det er da vesentlig økt risiko ved indusert fødsel. Dessuten blir man fulgt tett opp over termindatoen og igangsatt dersom forholdene skulle tilsi det. Jeg har gått hhv 13 og 11 dager over termin med mine som til slutt kom spontant begge to. Anonymous poster hash: 516cc...085
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #16 Skrevet 10. september 2014 Jeg gikk maksgrense over etter dagens retningslinjer, som er 42+0. Du som sier "de fleste har vett til å krangle seg til", kan du forklare det nærmere er du snill? Enten; 1; har du ingen erfaring med såkalt overtid 2; veldig lite vett selv Jeg finner alternativ 2 aller mest sannsynlig. Anonymous poster hash: 33337...64d
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #17 Skrevet 11. september 2014 Kan det hende at når vi i mamma ukene er i uke 40+2 at babyen og er 40+2 gammel, og ikke 38+2 som de sier? Og hvis man må gå de to ukene på overtid, og er med mammaukene 42 uker så skal babyen egentlig være 40 uker, men plutselig er 42 h*n og?!?! Skal vell litt til å "bomme" med to uker? Hilsen litt nervøs førstegangs fødende :-/ Anonymous poster hash: 4f537...f07 Ja, teknisk sett går vel det. Men de har jo overtidskontroll på sykehuset. Da sjekker de om babyen har fint med fostervannsprøve og om han trives inni der. Jordmødre kjenner også litt hvor stort barnet er og sånn. Så lenge babyen trives i magen er det ikke noe problem å gå litt over jordmoren min sa til meg at risikoen for alvorlig komplikasjoner ved overtid er omtrent like stor som risikoen ved igangsetting (og det gjør de jo hele tiden), så det er veldig lav risiko for at noe skal skje selv om du skulle gå på overtid Anonymous poster hash: 4fe63...dd4
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #18 Skrevet 11. september 2014 Det jeg er så redd for hørt om babyer som har død pga de har vert så lenge i magen :-( Men håper at det ikke blir noe feil termin hos meg, var på en tidlig ultralyd og den i uke 17-19 på kk... Så håper og tror at babyen i magen er 2 uker yngre enn det jeg er ...er 39 uker idag...så blir mye tanker rundt dette :-/ HI Anonymous poster hash: 4f537...f07 Det er mange sånne skrekkhistorier som oppstår uten at det er helt riktig. Tenk deg f.eks. at navlestrengen kommer i klem og babyen dør i magen. Dette kan skje når som helst i svangerskapet, men hvis en kvinne er på overtid når det skjer er det lett å forbinde det med overtiden, selv om det ikke stemmer at det var derfor det skjedde.. Er mange sånne historier kan jeg tenke meg. Den økte risikoen ved overtid er veldig, veldig lav, så det er virkelig ikke noe du trenger å bekymre deg for (annet enn at det er plagsomt å gå gravid på slutten ) Anonymous poster hash: 4fe63...dd4
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #19 Skrevet 11. september 2014 Kan det hende at når vi i mamma ukene er i uke 40+2 at babyen og er 40+2 gammel, og ikke 38+2 som de sier? Og hvis man må gå de to ukene på overtid, og er med mammaukene 42 uker så skal babyen egentlig være 40 uker, men plutselig er 42 h*n og?!?! Skal vell litt til å "bomme" med to uker? Hilsen litt nervøs førstegangs fødende :-/ Anonymous poster hash: 4f537...f07 Ja, teknisk sett går vel det. Men de har jo overtidskontroll på sykehuset. Da sjekker de om babyen har fint med fostervannsprøve og om han trives inni der. Jordmødre kjenner også litt hvor stort barnet er og sånn. Så lenge babyen trives i magen er det ikke noe problem å gå litt over jordmoren min sa til meg at risikoen for alvorlig komplikasjoner ved overtid er omtrent like stor som risikoen ved igangsetting (og det gjør de jo hele tiden), så det er veldig lav risiko for at noe skal skje selv om du skulle gå på overtid Anonymous poster hash: 4fe63...dd4 Ikke fostervannsprøve! Det tror jeg ikke de tar. Mente at de sjekker om babyen har nok fostervann (damn autocorrect;)) Anonymous poster hash: 4fe63...dd4
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #20 Skrevet 11. september 2014 Du skrev noe lignende i går..Tror du misforstår. Når du er 8 uker på vei er fosteret 6 uker gammelt, dette fordi de to ukene medregnet er starten av syklusen du ble gravid i. Et gjennomsnittlig svangerskap regnes i Norge som 40 + 3. Dvs at babyen på tidspunktet er 38 uker og 3 dager gammelt. Dersom du skulle gått 2 uker over tiden vil babyen være 40 + 3 uker og du har vært gravid i 42 uker. Forstår? Anonymous poster hash: 7af3a...b2b Da jeg var i praksis i mai, som sykepleierstudent på en fødeavdeling, sa jordmoren at terminen alltid settes som uke 40+2. Selv har jeg termin i morgen, som er i uke 40+2, men det varierer kanskje fra fylke til fylke? I fylke jeg bor regnes svangerskapet som overtidig f.o.m 12 dager over terminen. Hvor ofte hører man at babyer dør i mors liv pga overtid? Jeg har hørt det ett par ganger, så det må jo bety at det er sjelden. Hvorfor er det risiko med en igangsatt fødsel? Anonymous poster hash: b3fff...812
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #21 Skrevet 11. september 2014 Du skrev noe lignende i går..Tror du misforstår. Når du er 8 uker på vei er fosteret 6 uker gammelt, dette fordi de to ukene medregnet er starten av syklusen du ble gravid i. Et gjennomsnittlig svangerskap regnes i Norge som 40 + 3. Dvs at babyen på tidspunktet er 38 uker og 3 dager gammelt. Dersom du skulle gått 2 uker over tiden vil babyen være 40 + 3 uker og du har vært gravid i 42 uker. Forstår? Anonymous poster hash: 7af3a...b2b Da jeg var i praksis i mai, som sykepleierstudent på en fødeavdeling, sa jordmoren at terminen alltid settes som uke 40+2. Selv har jeg termin i morgen, som er i uke 40+2, men det varierer kanskje fra fylke til fylke? I fylke jeg bor regnes svangerskapet som overtidig f.o.m 12 dager over terminen. Hvor ofte hører man at babyer dør i mors liv pga overtid? Jeg har hørt det ett par ganger, så det må jo bety at det er sjelden. Hvorfor er det risiko med en igangsatt fødsel? Anonymous poster hash: b3fff...812 Er det ikke 40 + 3? Altså jeg er 40 + 0 i dag og har termin til søndag 14.9 dvs 40 uker + 3 dager. Anonymous poster hash: 7af3a...b2b
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #22 Skrevet 11. september 2014 Du skrev noe lignende i går..Tror du misforstår. Når du er 8 uker på vei er fosteret 6 uker gammelt, dette fordi de to ukene medregnet er starten av syklusen du ble gravid i. Et gjennomsnittlig svangerskap regnes i Norge som 40 + 3. Dvs at babyen på tidspunktet er 38 uker og 3 dager gammelt. Dersom du skulle gått 2 uker over tiden vil babyen være 40 + 3 uker og du har vært gravid i 42 uker. Forstår? Anonymous poster hash: 7af3a...b2b Da jeg var i praksis i mai, som sykepleierstudent på en fødeavdeling, sa jordmoren at terminen alltid settes som uke 40+2. Selv har jeg termin i morgen, som er i uke 40+2, men det varierer kanskje fra fylke til fylke? I fylke jeg bor regnes svangerskapet som overtidig f.o.m 12 dager over terminen. Hvor ofte hører man at babyer dør i mors liv pga overtid? Jeg har hørt det ett par ganger, så det må jo bety at det er sjelden. Hvorfor er det risiko med en igangsatt fødsel? Anonymous poster hash: b3fff...812 Er det ikke 40 + 3? Altså jeg er 40 + 0 i dag og har termin til søndag 14.9 dvs 40 uker + 3 dager. Anonymous poster hash: 7af3a...b2b Varierer vel fra fylke til fylke hvordan de setter terminen. Jeg bor i Troms fylke og terminen er i uke 40+2. Hvilket fylke tilhører du? Anonymous poster hash: b3fff...812
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #23 Skrevet 11. september 2014 Du skrev noe lignende i går..Tror du misforstår. Når du er 8 uker på vei er fosteret 6 uker gammelt, dette fordi de to ukene medregnet er starten av syklusen du ble gravid i. Et gjennomsnittlig svangerskap regnes i Norge som 40 + 3. Dvs at babyen på tidspunktet er 38 uker og 3 dager gammelt. Dersom du skulle gått 2 uker over tiden vil babyen være 40 + 3 uker og du har vært gravid i 42 uker. Forstår? Anonymous poster hash: 7af3a...b2b Da jeg var i praksis i mai, som sykepleierstudent på en fødeavdeling, sa jordmoren at terminen alltid settes som uke 40+2. Selv har jeg termin i morgen, som er i uke 40+2, men det varierer kanskje fra fylke til fylke? I fylke jeg bor regnes svangerskapet som overtidig f.o.m 12 dager over terminen.Hvor ofte hører man at babyer dør i mors liv pga overtid? Jeg har hørt det ett par ganger, så det må jo bety at det er sjelden. Hvorfor er det risiko med en igangsatt fødsel? Anonymous poster hash: b3fff...812 En igangsatt fødsel er jo ikke naturlig, og særlig hvis det brukes oxytocin kan riene virke overveldende og vondere enn "naturlige rier". Noe som igjen fører til at man oftere vil ha epidural som igjen fører til nedsatt bevegelse som igjen fører til flere instrumentelle fødsler. Er inngrep kommer skjeldent alene. Anbefaler deg å lese Ina May's Guide to Childbirth av Ina May Gaskin, hvis du er interessert i fødsel-tema. Der står alt dette forklart mye grundigere og bedre enn jeg klarer å forklare det her Anonymous poster hash: 4fe63...dd4
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #24 Skrevet 11. september 2014 Du skrev noe lignende i går..Tror du misforstår. Når du er 8 uker på vei er fosteret 6 uker gammelt, dette fordi de to ukene medregnet er starten av syklusen du ble gravid i. Et gjennomsnittlig svangerskap regnes i Norge som 40 + 3. Dvs at babyen på tidspunktet er 38 uker og 3 dager gammelt. Dersom du skulle gått 2 uker over tiden vil babyen være 40 + 3 uker og du har vært gravid i 42 uker. Forstår? Anonymous poster hash: 7af3a...b2b Da jeg var i praksis i mai, som sykepleierstudent på en fødeavdeling, sa jordmoren at terminen alltid settes som uke 40+2. Selv har jeg termin i morgen, som er i uke 40+2, men det varierer kanskje fra fylke til fylke? I fylke jeg bor regnes svangerskapet som overtidig f.o.m 12 dager over terminen.Hvor ofte hører man at babyer dør i mors liv pga overtid? Jeg har hørt det ett par ganger, så det må jo bety at det er sjelden. Hvorfor er det risiko med en igangsatt fødsel? Anonymous poster hash: b3fff...812 Er det ikke 40 + 3? Altså jeg er 40 + 0 i dag og har termin til søndag 14.9 dvs 40 uker + 3 dager. Anonymous poster hash: 7af3a...b2b Varierer vel fra fylke til fylke hvordan de setter terminen. Jeg bor i Troms fylke og terminen er i uke 40+2. Hvilket fylke tilhører du? Anonymous poster hash: b3fff...812 Tror de første har 40+2, jeg bor i Hordaland, er ihvertfall 40+2, og blir igangsatt uansett etter 12 dager :-) vet ikke med de som har 40+3 da men :-) Hi Anonymous poster hash: 4f537...f07
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #25 Skrevet 11. september 2014 Du skrev noe lignende i går..Tror du misforstår. Når du er 8 uker på vei er fosteret 6 uker gammelt, dette fordi de to ukene medregnet er starten av syklusen du ble gravid i. Et gjennomsnittlig svangerskap regnes i Norge som 40 + 3. Dvs at babyen på tidspunktet er 38 uker og 3 dager gammelt. Dersom du skulle gått 2 uker over tiden vil babyen være 40 + 3 uker og du har vært gravid i 42 uker. Forstår? Anonymous poster hash: 7af3a...b2b Da jeg var i praksis i mai, som sykepleierstudent på en fødeavdeling, sa jordmoren at terminen alltid settes som uke 40+2. Selv har jeg termin i morgen, som er i uke 40+2, men det varierer kanskje fra fylke til fylke? I fylke jeg bor regnes svangerskapet som overtidig f.o.m 12 dager over terminen.Hvor ofte hører man at babyer dør i mors liv pga overtid? Jeg har hørt det ett par ganger, så det må jo bety at det er sjelden. Hvorfor er det risiko med en igangsatt fødsel? Anonymous poster hash: b3fff...812 Er det ikke 40 + 3? Altså jeg er 40 + 0 i dag og har termin til søndag 14.9 dvs 40 uker + 3 dager. Anonymous poster hash: 7af3a...b2b Varierer vel fra fylke til fylke hvordan de setter terminen. Jeg bor i Troms fylke og terminen er i uke 40+2. Hvilket fylke tilhører du? Anonymous poster hash: b3fff...812 Tror de første har 40+2, jeg bor i Hordaland, er ihvertfall 40+2, og blir igangsatt uansett etter 12 dager :-) vet ikke med de som har 40+3 da men :-) Hi Anonymous poster hash: 4f537...f07 Ops, mente "fleste" ikke første, beklager :-) hi Anonymous poster hash: 4f537...f07
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå