Gå til innhold

Flere som har barn som er slitne når de kommer hjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er 5 år og i bhg 8 timer hver eneste dag. Der er han en veldig aktiv gutt, løper og leker hele tiden (har nesten ikke tid til å spise).

Når vi kommer hjem er han sliten og vil helst bare småpusle med biler, se film, lese bøker eller hjelpe til med middagen. Av og til går vi en tur på lekeplassen, sykler en tur eller gjør annet gøy ute, men ikke hver dag.

Han orker rett og slett ikke. I helgene er vi masse ute. Skogsturer, sykkelturer osv. Er stort sett aktivitet hele tiden. Men får inntrykk av at mange barn er veldig aktive etter bhg/ skole. Bør jeg tvinge han i mer aktivitet? Han går på fotball en gang i uka.

Har overvekt i familien og jeg har nettopp gått ned 35 kg (over tre år) så har mye fokus på sunn mat. Men gir jeg han dårlige vaner etter bhg? Blir det bedre/mer energi når han blir eldre?

Må ærlig innrømme at jeg er sliten selv etter jobb og syns det er deilig med litt ro. Men jeg trener jo når han har lagt seg.. Er alene med han også..

Hmm.. hvordan er det hos dere??

Anonymous poster hash: 096de...71e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min på 3 år er sliten etter barnehagen. Når vi kommer hjem pleier jeg eller pappaen å lage middag, gutten går inn på lekerommet sitt og lukker døra for ønsker å slappe litt av alene med bilene sine. I helga finner vi på litt, men er ikke uvanlig at vi bae drar på besøk til besteforeldre eller har en dag hjemme også. Tenker barn har godt av å kjede seg. Sånn i forhold til vekt er jeg mer opptatt av at barnet får i seg sunn mat og godteri helst bare en dag i uka. 

Anonymous poster hash: 4b0ec...888
Skrevet

Hun er snart 5 år, kjempe aktiv i Bhg har jeg fått vite. Full rulle hele dagen. Hjemme er hun like aktiv, sitter omtrent ikke i ro. I helgene må vi gjøre noe hele tiden ellers blir hun helt propell

Anonymous poster hash: 06798...424

Skrevet

Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet. Tror de færreste finner på veldig masse i hverdagen. Tenker at du bør ha mer dårlig samvittighet om du ikke gir barnet ditt muligheten til å slappe av og bare kjede seg og hvile etter en aktiv dag. Så små barn styrer gjerne aktiviteten sin selv (bare vær litt obs på at det ikke blir for mye tid foran skjermen)

Anonymous poster hash: 4b0ec...888
Skrevet

Så bra å se det er fler. Vi har dager hvor vi ikke gjør så mye også ja, så han får både kjede seg og brukt fantasien sin :)

Er redd for vekt/kosthold/vaner fordi han ikke skal ende opp sånn som jeg var.. vil skape gode vaner :)

Hl

Skrevet

Så bra å se det er fler. Vi har dager hvor vi ikke gjør så mye også ja, så han får både kjede seg og brukt fantasien sin :)

Er redd for vekt/kosthold/vaner fordi han ikke skal ende opp sånn som jeg var.. vil skape gode vaner :)

Hl

For meg virker det som at du tenker for mye på dette og at det kan utvikle seg negativt.

Du må lære deg og slappe av. Har dere et normalt og bra kosthold så holder åtte timer i bhg med aktivitet for et barn.

Uff håpet virkelig ikke at du fokuserer så mye på dette at barnet merker din usikkerhet.

Forskjell på å ha gode vaner og være unormalt opptatt av vekt og kosthold på et så lite barn.

Anonymous poster hash: 24e05...494

Skrevet

Har jente i skolealder og hun er bra sliten etter skoletid, hun er aktiv i idrett så noen dager i uka gjør hun ingenting , pusler med sitt inne på rommet og vil ikke ha besøk.

Anonymous poster hash: 295c5...0b1

Skrevet

De som gjør masse ting etter bhg har kanskje korte dager der? Det er de færreste foreldre som rekker å jobbe 100%, hente barn, lage middag og stelle i stand turer i skog og mark. I a,le fall ikke hvis de har litt reisevei til/fra jobb.

Gutten min er 5,5, han er på skolen fra 08.00 til 16.30, han er også sliten etter en dag på skolen og vil helst pusle på rommet sitt. Det får han lov til, man skal respektere barns behov for å hente seg inn og for å hente seg inn.

Jeg er selv overvektig, har vært det siden tenårene etter at jeg utviklet spiseforstyrrelser og fikk flere episoder med alvorlig depresjon. Jeg ble utbrent for 4 år siden og er såre klar over hva som skjer når man ikke hører på kroppens signaler om at den er sliten. Hjemme fokuserer vi derfor på sunt kosthold og et aktivt liv, men også på fysisk og psykisk avkobling.

Anonymous poster hash: c6f43...ac3

Skrevet

Det er en uting dette med å tre tusen aktiviteter ned over ungene. Mine er også av den sorten at de tar den helt ut i bhg. Etter barnehagen leker de stille med bilene sine, fargelegger og ser barnetv. I helgene holder vi oss mye i ro hjemme, leker i hagen, besøker folk etc. Barna mine er aldri syke og jeg ser en sammenheng mellom de av barna til venninnene mine som har mange aktiviteter og de som har få. De som aldri får hvile er desidert mest syke. Det er ikke 4 åringene som finner på at de må gå på balett, fotball, svømming, turn og dans.

Anonymous poster hash: 79833...525

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...