Gå til innhold

Barn med lese-og skrivevansker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har søkt om støtte til kjøp av pc til skoleelev i grunnskolen? Jeg aner ikke hvilket skjema jeg skal bruke, og jeg lurer på hva som trengs av dokumentasjon. Er sakkyndigvurdering av PPT nok?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får man det? Også vi som kjøpte pc....

Anonymous poster hash: 10953...007
Skrevet

Jeg har et barn med lese og skrivevansker (og en del andre vansker), og det er viktig å vite at barnet har en god del andre rettigheter også. Nå kan det godt være at du vet dette alt, men da er det jo bare til å slutte å lese ;)

Det meste av det jeg never er nok mest relevant på ungdomsskolen og VGS, men den tiden kommer jo også. Med dysleksi (må være dysleksi, spesifisert) har barnet rett på bl.a.:

*Opplest tekst ved prøver (er spesielt nyttig i matte)

*Mulighet til å ta prøver muntlig i muntlige fag (naturfag, samfunnsfag, RLE osv)

*Ekstra tid på eksamen (de fleste får også på heldagsprøver)

*Bruk av ulike retteprogram

*Bruk av programmer som leser opp tekst barnet har skrevet

Anonymous poster hash: 2c9b9...288
Skrevet

Takk!

Jeg vet også at barnet fritas fra nynorsk, men vet du om det er noe tilrettelegging i språkfag? Her sliter vi mye i alle fag, men engelsk er desidert verst, og på U-skolen skal de vel også ha tysk eller spansk etc,?

Skrevet

Takk!

Jeg vet også at barnet fritas fra nynorsk, men vet du om det er noe tilrettelegging i språkfag? Her sliter vi mye i alle fag, men engelsk er desidert verst, og på U-skolen skal de vel også ha tysk eller spansk etc,?

De kan velge vekk språkfag i ungdomsskolen, men ikke på VGS dersom de skal gå studiespesialiserende (det som var gymnas før), kun yrkesfag. Dersom barnet ditt sliter i alle fag, kan gjerne yrkesfag være det beste uansett.

Ellers er det dessverre ikke noen tilrettelegging i engelsk med mindre barnet ditt har en IOP der det fritas for karakter, men det skal litt til. For mange dyslektikere er engelsk letter enn norsk fordi de ikke kan skrive det lydrett, men må pugge ord og regler. Min 12-åring med dysleksi ligger helt på snittet i kartleggingsprøver i engelsk (vi har jobbet masse med det), men er under kritisk grense i norsk.

Et tips i engelsk er å lage glosekort. Plukk ut 4-5 gloser hver dag og lag små kort på ca 3x4 cm (klipp opp vanlig hvitt papir). Skriv ordet på norsk på den ene siden og på engelsk på den andre. La barnet lese gjennom ordene en gang, og legg kortene med det norske ordet opp. Barnet skal så velge et ord og forsøke å skrive det på engelsk. Dersom ordet er riktig skrevet, tar man bort kortet, er det feil får barnet lese på det og legge det ned igjen. Kort som barnet kan, kan med fordel legges i en eske slik at det blir visualisert for barnet hvor mange ord det etter hvert kan. Denne metoden fungerer godt for mange, men ikke alle.

Anonymous poster hash: 2c9b9...288

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...