Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #1 Skrevet 10. september 2014 I mitt første svangerskap var jeg sengeliggende fra uke 7 til uke 15. Konstant kvalm, utslitt, kastet opp hver time, fikk knapt i meg noe mat. Bare det å gå til toalettet i naborommet var en prøvelse. Aldri vært så intenst kvalm før. Men hvor intenst er det, før det er hypermesis? Altså jeg klarte ikke å fungere, jeg kan ikke forestille meg å ha det enda verre. Anonymous poster hash: 2970a...731
Iselilja Skrevet 10. september 2014 #2 Skrevet 10. september 2014 Er ikke "regelen" at man har hyperemesis når msn har mistet minst 10% av kroppsvekten sin? Da jeg hadde det, raste jeg ned 8 kg på 10 dager.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #3 Skrevet 10. september 2014 Har hatt det 2 ganger. Begge gangene kastet jeg opp ca hvert 5 min, var jeg veldig heldig kunne det gå 10 min. Jeg ble lagt inn på sykehuset begge gangene. Første gangen var jeg så dårlig da jeg ble lagt inn, at jeg fikk beskjed om at jeg ikke hadde levd mye lenger. Var på legevakten dagen før og ble avvist. Jeg gikk og mye ned i vekt, første gang ble jeg så tynn at jeg ble virkelig dulla med av sykepleierne. Har en venninne som var innlagt hele svangerskapet sitt, kan ikke forestille meg hvor grusomt det må ha vært. Anonymous poster hash: adb26...e92
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #4 Skrevet 10. september 2014 Jeg hadde HG.Jeg spydde 5-12 ganger daglig fra uke 6-11 og var så elendig at jeg ikke var i stand til å jobbe. Jeg kastet opp 1-5 ganger daglig fra ca uke 11 frem til uke 24. Var daglig utrolig kvalm frem til uke 36. Jeg er lærer så å undervise var umulig siden jeg 5-6 ganger om arbeidsdagen måtte styrte ut for å spy. Her snakker vi typ akutt sprutoppkast som kom helt ut av det blå. Jeg fikk diagnosen i uke 11-12 tror jeg da den ikke viste tegn på å lette noe særlig. Jeg raste ikke ned i vekt eller måtte legges inn, men jeg la ikke på meg noe som helst før i uke 21 heller. Anonymous poster hash: f94d8...479
Iselilja Skrevet 10. september 2014 #5 Skrevet 10. september 2014 (endret) Er ikke "regelen" at man har hyperemesis når msn har mistet minst 10% av kroppsvekten sin? Da jeg hadde det, raste jeg ned 8 kg på 10 dager.Jeg tok feil, det var "bare" 5%: En mye brukt definisjon er: Kvalme og brekninger før 20. svangerskapsuke, og som fører til mer enn 5% vekttap i forhold til vekten før graviditeten startet, i tillegg påvisning av ketoner i urinen, uttørring og elektrolyttforstyrrelser. (Fra NHI) Endret 10. september 2014 av Iselilja
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #6 Skrevet 10. september 2014 Takk for svar! Er så redd for å måtte gjennomgå det igjen nå når jeg prøver å bli gravid igjen, så lurte jeg på om det var noe man kunne gå til lege med hvis det ble like ille. HI Anonymous poster hash: 2970a...731
Iselilja Skrevet 10. september 2014 #7 Skrevet 10. september 2014 (endret) Takk for svar! Er så redd for å måtte gjennomgå det igjen nå når jeg prøver å bli gravid igjen, så lurte jeg på om det var noe man kunne gå til lege med hvis det ble like ille. HI Anonymous poster hash: 2970a...731 Klart du kan, og "må"! Jeg holdt på å dø av hyperemesis. Og du må vel uansett i det minste få en sykemld? Kan jo ikke jobbe når en ikke får inn en smule eller dråpe, og bare kaster opp galle hele dagen. Lykke til hvis du går for et nytt svangerskap. Håper du slipper den verste kvalmen! Endret 10. september 2014 av Iselilja
Leirha Skrevet 10. september 2014 #8 Skrevet 10. september 2014 Jeg hadde HG i sist svangerskap. Mitt tredje.I første var jeg kvalm g kastet opp og va totalt sengeliggende fra uke 5 til uke 18.I andre svangerskap var jeg verre, det var likt som i første bare at det toppet seg i uke 18, og det dabbet av i uke 24, men var fortsatt kvalm ut svangerskapet.I siste svangerskap kastet jeg opp fra uke 5 til dagen han ble født. Alt fra 4 ganger til dagen til 15 ganer dagen.Jeg la ikke på meg stort, men klarte kun spise berlinerboller og bringebær...Og saftis.Så det ble mye berlinerboller. Klarer ikke det den dag i dag.Jeg er sikker på at bollene gjorde at jeg la på meg de to kg i svangerskapet.Da ungen ble født tok jeg av -10kg fra startvekt.Ungen var nesten 5 kg.Alle tre er gutter.Nå er jeg spent på om jeg snart blir gravid igjen. Siden vi prøver, men har en snikende følelse om at det er en dårlig ide.Men man glemmer så fort hvordan det fæle er...
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #9 Skrevet 10. september 2014 Jeg hadde HG.Jeg spydde 5-12 ganger daglig fra uke 6-11 og var så elendig at jeg ikke var i stand til å jobbe. Jeg kastet opp 1-5 ganger daglig fra ca uke 11 frem til uke 24. Var daglig utrolig kvalm frem til uke 36. Jeg er lærer så å undervise var umulig siden jeg 5-6 ganger om arbeidsdagen måtte styrte ut for å spy. Her snakker vi typ akutt sprutoppkast som kom helt ut av det blå. Jeg fikk diagnosen i uke 11-12 tror jeg da den ikke viste tegn på å lette noe særlig. Jeg raste ikke ned i vekt eller måtte legges inn, men jeg la ikke på meg noe som helst før i uke 21 heller. Anonymous poster hash: f94d8...479 Symptomene dine er ikke sterke nok til å kvalifisere til diagnosen hg basert på det skriver her. Anonymous poster hash: c5f91...e49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå