Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #1 Skrevet 10. september 2014 Jeg er 178 cm, og veier 97,8 kg. Jeg veide 65 kg før jeg fikk det første barnet mitt, men la på meg ca 40 kg i svangerskapet. Gikk ned en del de første ukene etter fødsel, men kiloene har sakte men sikkert gått opp igjen... Nå er jeg 5 uker på vei med nr 2, og er så sinnsykt bekymra for vekta mi. Jeg har skjerpet kostholdet meget, men uansett sa legen at jeg skulle opp ca 15 kg i svangerskapet. Jeg blir så kvalm av tanken!! Jeg har ikke lyst til å veie 115 kg !! Noen flere kvinner her som veier så mye?? Føler meg så alene da jeg ser tynne vakre jenter over alt... Anonymous poster hash: 95573...c27
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #2 Skrevet 10. september 2014 Jeg veier mer. Tror jeg er gravid. Tester i morgen tidlig. 2 dager over forventet mens. Anonymous poster hash: 07ef1...5cf
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #3 Skrevet 10. september 2014 Du er hvertfall ikke alene! Jeg hadde bmi på 30 da jeg ble gravid. På ordinær ultralyd fikk jeg jordmor fra helvete som hang seg veldig opp i at jeg var stor, hun var rett og slett ganske ufin faktisk. Jeg ble engstelig for å legge på meg og alt gikk galt, jeg gikk masse ned i vekt. Hodet mitt tenkte ikke klart, tenkte bare på det hun hadde sagt og farene ved overvekt og at jeg ikke måtte spise fire brødskiver til frokost osv. På slutten av svangerskapet gikk det ikke bra med verken meg eller lillemann. Begge var betydelig under og feilernært og lillehjertet klarte seg så vidt. Selvom dette skjedde med meg trenger det ikke skje med andre, men for gudsskyld pass på deg selv og kos deg i svangerskapet. Anonymous poster hash: 463be...9f3
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #4 Skrevet 10. september 2014 Jeg hadde bmi på36.... uke 24 nå og heldigvis bare 2 kg opp så langt. Verdens triveligste jordmor og anbefaler vektoppgang på 5 kg. Helt ok om vekta går ned dersom det skyldes sundt kosthold eks grete roede men IKKE slanking. Så nei du er ikke alene men 15 kg opp??? Der hadde nok jeg brukt sunn fornuft!!! Anonymous poster hash: bd179...3e1
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #5 Skrevet 10. september 2014 Tenk heller at du skal gå ned i vekt etter fødselen:) Lag regler for deg selv i dette svangerskapet, som f.eks at du ikke skal spise noe sukker og at du ikke skal spise med mindre du er sulten. Blir du kvalm og må småspise, så sørg for at det er sunne ting som agurkskiver eller frukt. Spis deg mett, men aldri stappmett. Når man er gravid sier kroppen i fra når den trenger påfyll. Det er viktig at man lytter til kroppens signaler og gir den det den vil ha. Spis derfor uten å få dårlig samvittighet, men prøv å unngå de usunne alternativene. Lykke til! Anonymous poster hash: 1d07d...778
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #6 Skrevet 10. september 2014 Når du er så tung er det rart legen sier du SKAL opp 15 kg! Jeg er 172 høy og veide 99 før svangerskapet. Er nå straks 40 uker og veier 106. Jordmor sa det var en perfekt oppgang. Jeg ble anbefalt å gå opp maks 7 kg. Jeg har spist sunt og variert mesteparten av svangerskapet. Kuttet ut alt av raffinert sukker og spiser minimalt med brød/ris/pasta. Dette har funket kjempebra:) vær streng med deg selv, så går alt bra! Anonymous poster hash: 159c3...663
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #7 Skrevet 10. september 2014 Ofte er det vel slik at dei som har litt ekstra, gjerne legg på seg litt mindre - Eg la på meg 7 kg, og var nok litt større enn deg då eg var gravid:) Anonymous poster hash: 758b9...791
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #8 Skrevet 10. september 2014 Hei, jeg er mye lavere enn deg, men hadde samme BMI for litt siden.Har tatt av og er nå ihvertfall under fedme.Siden grensen der vell er en BMI på 30, et eller annet.Har nå en BMI på 29, og er derfor overvektig.Jeg er ikke gravid, men er prøver.Mulig gravid denne måned, eller neste..eller neste.. Heh.Uansett så har jeg lagt om kostholdet så jeg tar av ca 1kg i uka.Så her er det en bonus uansett føler jeg, enten jeg bli gravid raskt, eller ikke, blir jeg ikke gravid kan jeg ta av mer. Komme ikke til å direkte slanke meg om jeg blir gravid, men kommer ikke til å spise likt som før jeg begynte med dette. Sist gang jeg planla graviditet så veide jeg like mye som nå, og tok av til en BMI på 25.Det vil si jeg tok av ca 14 kg, dett på bare 3mndr.Da jeg var høygravid veide jeg det samme som jeg hadde veid før jeg stratet med "slankingen". Da ungen ble født tok jeg av alt igjen.Men det kom på.Derfor må noe av det av igjen nå.Håper jeg kan ta av noen kg til. Anonymous poster hash: 2a5e6...93b
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #9 Skrevet 10. september 2014 Jeg er 164 cm høy og veier 93 kg. Er 3+6 på vei. Er redd for å bli enorm men er veldig bestemt på at jeg skal holde meg sunn og aktiv gjennom savngerskapet. Kastet alt av usunne ting med en gang jeg fant ut at jeg var gravid (for to dager siden) hehe Anonymous poster hash: e297f...1f6
Singelmamma <3 <3 Skrevet 11. september 2014 #10 Skrevet 11. september 2014 Jeg hadde pre-gravid bmi på 39-40. Jordmor hadde nettopp vært på kurs om overvektige gravides helse, og hun formidlet ny kunnskap om at overvektige gravide også bør gå opp i vekt. For min del ca 6-12 kg. Jeg gikk opp ca 10 kg i begge svangerskapene, som forsvant før jeg var ute av sykehuset. Men nå er det vel ikke sånn at man oppfordres til å spise usunn mat for å gå opp i vekt. Det er vel helst det at man blir naturlig mer bevisst på kostholdet og overvektige trenger nok litt oppbackibg på å ikke slanke seg.. Jeg levde som normakt, fikk friske barn som begge veide rundt 3,2 kg. Jeg hadde helt vanlig aktivitetsnivå med hundetrening, sykling, gåturer. Forsøkte å spise frokost, noe jeg vanligvis ikke gjør. Merket egentlig ikke så mye til svangerskapene. Hadde ikke gravidmage.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #11 Skrevet 11. september 2014 Jeg hadde bmi på 40 da jeg var gravid (164 cm og 113 kg) gikk ned 3 kg i 3 mnd pga kvalme. La på meg kun 6 kg til fødsel. Både jordmor og lege var kjempegreie. Ikke bekymret, men fikk ekstra ultralyd for sfmålene ble selvsagt større pga at magen var stor fra før. Alle prøver (blodsukker og blodtrykk var stabile hele veien) jeg var i god form og trente 3-4 dager i uken til 7 mnd. Hadde også en liten fjelltur i 8 mnd:-) Anonymous poster hash: d4aa5...57d
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #12 Skrevet 11. september 2014 Jeg hadde bmi på 35 da jeg ble gravid. Gikk ned 8 kg første 3 mnd, og har holdt meg der siden. Både jeg, lege og jordmor er skjønt enige om at jeg ikke trenger å legge på meg mer - men at jeg ikke bevisst skal slanke meg heller. Anonymous poster hash: d14a9...29c
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #13 Skrevet 11. september 2014 Jeg hadde bmi på 35 da jeg ble gravid. Gikk ned 8 kg første 3 mnd, og har holdt meg der siden. Både jeg, lege og jordmor er skjønt enige om at jeg ikke trenger å legge på meg mer - men at jeg ikke bevisst skal slanke meg heller. Anonymous poster hash: d14a9...29c Glemte å skrive at jeg er i uke 30 nå. Anonymous poster hash: d14a9...29c
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #14 Skrevet 11. september 2014 Min historie begynner som din. La på meg nesten 40 kilo første svangerskap. Men jeg ventet i over tre år med og bli gravid, nettopp for og ha noenlunde lik vekt i starten av svangerskap nummer to. I motsetning til de som "raser ned i vekt" av amming og småbarnsperioden, så gjorde ikke jeg det. Veide 111 kilo da jeg kom inn på føden og var godt over 100 da jeg dro hjem. 6mnd etter fødsel trente jeg 3-4 gang i uka og hadde et kosthold som var sunnere enn hva jeg noen sinne hadde hatt. (Uten at det egentlig sier så mye, ser jeg nå....) Og jeg veide fortsatt mellom 90 og 95 kilo. Tre år tok det meg altså og gå ned til nesten det jeg var før jeg ble mamma. Hvorfor gav du opp? Tenker jeg? Altså, jeg gav jo nesten opp selv, men en fornuftig mann (min) sa meg at selv om jeg ikke ble tynn av og spise sundt og trene, så gjør det ikke vondt verre? Tvert i mot, har jeg ikke ENDA bedre av aktiv og sunn livsstil om jeg er "for tung"? Da jeg ble gravid med nummer to, så var jeg selvsagt overbevist om at jeg kom til og gå opp 40 kilo igjen, for første gang levde jeg jo helt som før da jeg var gravid... (noe jeg også i ettertid har funnet ut bare var en løgn til meg selv...)For andre gang så var jeg veldig bevisst på og ikke ØKE matinntak og fortsette og bevege meg like MYE; men tilpasset den voksende magen. Jeg gikk opp 10 kilo, og alle disse, samt de siste jeg manglet til "før mamma vekt", var borte etter tre mndr.. Jeg vil tro at et bevisst kosthold og aktivitet vil gjøre at du går opp minimalt denne gang. Sats på trilleturer etter fødsel så fort du kan og legg inn noen enkle styrkeøvelser etter hver trilletur.. SÅ øker du på etter hvert Under er graviditet skal man ikke nødvendigvis "lytte til hva kroppen krever"...Den trenger ikke hele sjokoladekaka eller kakao med krem hver dag.. Samme hvor mye den "maser" Og den trenger heller ikke timesvis mer med søvn/avslapping. Litt kan være ok, men ikke så mye den nødvendigvis "krever" i perioder Lykke til! Anonymous poster hash: c65a7...888
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå