Gå til innhold

Er det noen som anser seg selv som ressurssvake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er veldig greit å omtale andre som ressurssvake, men jeg har et inntrykk av at ingen vil anse seg selv som dette selv om andre kanskje ville betrakte dem som det.

I følge ordboken er ressurssvak det motsatte av ressurssterk som blir definert som: " r-e bedrifterr-e bedrifter / r-e mennesker som har god økonomi, god utdanning, gode evner osv" eller "person som er flink og selvhjulpen". Det motsatte, altså vil da være en person som har dårlig økonomi, lav/ingen utdanning, dårlige evner, har behov for hjelp osv.

Så, hva er du? Ressurssterk? Ressurssvak? Midt på treet?

Anonymous poster hash: 51d57...03d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De i omgangskretsen som hater meg oppfatter meg som ressurssvak, mens resten av omgivelsene anser meg som ressurssterk. De som oppfatter meg som ressurssvak mener at jeg er det fordi jeg ikke har venner, bor langt fra familien og har annerledes interesser, enn mesteparten her på bygda. At jeg ikke er interessert i å drikke meg dritings med venninner, sminke meg stivt hver dag eller bable om interiør 24/7. Ellers har jeg høyere utdanning, inntekt på 500 000 fra fast jobb i det offentlige, tre friske barn som er skoleflinke og driver med en til to fritidsaktiviteter, er gift, drikker ikke alkohol og røyker ikke. Bor i en stor enebolig, har to biler og en hund.

Anonymous poster hash: 49231...34d
Skrevet

Jeg er ressurssvak når det kommer til økonomi..

Men jeg er alene med 4 barn (vært fra jeg ble gravid med nr 4), og jeg følger opp barna på alle måter. Lekser, trening, kamper, konserter etc etc. 

Alltid fullt kjøleskap og full fryser. De har mat, klær, alle leker og duppedingser du kan tenke deg. Alt utstyr til idretter de går på og vinter-/sommeraktiviteter er på plass. Jeg stiller opp på alle kamper og konserter, dørene er alltid åpne for alle venner av barna. Jeg driver det lokale barnekoret og driver med veldedighet for barn i u-land. Ungene mine er godt oppdratt, vet forskjell på rett og galt og de er trygge, lykkelige barn.

Men tja... Økonomisk er jeg ressurssvak da jeg kun har råd tl det vi MÅ ha. Jeg prioriterer alltid ungenes behov for klær, utstyr osv, men vi har ikke råd til å dra på kino, lekeland, på ferier osv.. Men vi koser oss masse for det. Så jeg vil tro jeg er en ressurs for barna selv om jeg kanskje går under "ressurssvak" når det kommer til penger :)

Anonymous poster hash: 0b85c...ba4
Skrevet

Jeg vil definere meg som ressurssvak når det kommer til det materielle, lite penger, leid leilighet, omtrent bare brukte møbler og hvitevarer, ingen formue. Heller ingen utdanning eller jobb. Men ressurssterk når det kommer til det menneskelige, flink til å organisere, en god lytter, klarer å være et medmenneske, noenlunde intelligent, belest, samfunnsinteressert, flink til å engasjere meg i ting som gjelder datteren min ol. De fleste havner vel som meg vil jeg tro, ingen er bare ressurssvak eller ressurssterk. 😃

Skrevet

Ut fra definisjonen er jeg ressurssterk.

Føler meg ikke alltid som det. ;)

Anonymous poster hash: 7a57c...39a

Skrevet

Det vil vel alltid være som for å se, og sparke, nedover for de som trenger det. Men ett sted midt i mellom forsvinner nok litt av selvinnsikten. En annen side er jo hva hver enkelt legger i ressurssvak, for det gå jo ikke kun på det økonomiske, heldigvis. Jeg vet jeg har folk i slekta som virkelig ser ned på meg og mener jeg strengt tatt ikke burde hatt barn fordi jeg heller sender de på ballett fremfor fotball, som tar dem med på klassisk konsert fremfor actionfilm og som lager barnemat fra bunnen av og bruker tøybleier. I deres øyne er jeg svært ressurssvak, til tross for høyere utdanning, god inntekt og et veletablert liv. Likeså har jeg folk jeg vet av med millioner i banken som for meg er utopien på ressurssvak: følger aldri barna på aktiviteter, kjøper seg fri fra ansvar, vet ikke hva (og hvem) ektefeller holder på med, kjøper nye husdyr på lik linje med pynteputer etter årstid, er mer tilgjengelige for kontoret i NY enn for barna ved middagsbordet (som forøvrig står foran TV). Øyet som ser altså, og en egen evne til å alltid (meg inkludert ;-) ) se feilen i andres liv. 

Skrevet

Det vil vel alltid være som for å se, og sparke, nedover for de som trenger det. Men ett sted midt i mellom forsvinner nok litt av selvinnsikten. En annen side er jo hva hver enkelt legger i ressurssvak, for det gå jo ikke kun på det økonomiske, heldigvis. Jeg vet jeg har folk i slekta som virkelig ser ned på meg og mener jeg strengt tatt ikke burde hatt barn fordi jeg heller sender de på ballett fremfor fotball, som tar dem med på klassisk konsert fremfor actionfilm og som lager barnemat fra bunnen av og bruker tøybleier. I deres øyne er jeg svært ressurssvak, til tross for høyere utdanning, god inntekt og et veletablert liv. Likeså har jeg folk jeg vet av med millioner i banken som for meg er utopien på ressurssvak: følger aldri barna på aktiviteter, kjøper seg fri fra ansvar, vet ikke hva (og hvem) ektefeller holder på med, kjøper nye husdyr på lik linje med pynteputer etter årstid, er mer tilgjengelige for kontoret i NY enn for barna ved middagsbordet (som forøvrig står foran TV). Øyet som ser altså, og en egen evne til å alltid (meg inkludert ;-) ) se feilen i andres liv. 

Kultur og vitenskap er visst ikke verdsatt her i samfunnet, og sport er alt. Alle programmer på Tv blir avlyst/flyttet bare det er fotball eller ski som skal sendes. Selv om man har flust med sportskanaler de kunne ha sendt dette på. Så her kjenner jeg meg igjen - er utdannet innen klassisk musikk og blir ledd hånlig av siden det er "snobberi" og unødvendighet.

Anonymous poster hash: 49231...34d

Skrevet

Det er veldig greit å omtale andre som ressurssvake, men jeg har et inntrykk av at ingen vil anse seg selv som dette selv om andre kanskje ville betrakte dem som det.

I følge ordboken er ressurssvak det motsatte av ressurssterk som blir definert som: " r-e bedrifterr-e bedrifter / r-e mennesker som har god økonomi, god utdanning, gode evner osv" eller "person som er flink og selvhjulpen". Det motsatte, altså vil da være en person som har dårlig økonomi, lav/ingen utdanning, dårlige evner, har behov for hjelp osv.

Vi er en ressurssterk familie, men om mannen hadde blitt borte og jeg hadde blitt alene med barna kan de godt hende det hadde snudd. Når man snakker om ressurssvak/sterk, snakker man jo om hvilke totale ressurser du har å bruke. Hvis en voksen forsvinner ut av en familie mister mister jo familien en enorm ressurs. Samme hvis man skulle miste jobben - da mister man en ressurs, eller om en skulle bli syk.

Vi har prøvd å gardere oss mot dødsfall og da færre voksne ved å ha dobbel forsikring mens barna er små. På den måten kan vi betale ned huslånet og i tillegg ansette hjelp med barna. Da får vi jo ressurser selv om vi taper ressurser. Så vi skal kunne være godt sikret. Men man vet jo aldri. God mental helse er jo også en ressurs, og jeg vet ikke hvordan min mentale helse ville vært om jeg mistet mannen min..

Så for å konkludere: vi er ressurssterke i dag, men det er ikke sikkert vi er det i morgen...

Anonymous poster hash: a1f8d...8e8

Skrevet

Jeg er på noen områder ressurssvak. På andre områder er jeg ressurssterk, til en viss grad. Jeg er derimot ikke blant de med størst ressurser på noe som helst område.

Skrevet

Jeg anser meg som ressurssterk. Men da det kommer til økonomi er jeg vel ressurssvak. Tror bare ikke barna føler det. For de har vært ute på flere reiser enn de fleste vennene sine, og ikke bare charter reiser. Jeg jobber og som frivillig på sommerleirer. Barna er selvfølgelig med, der får de møte mennesker fra andre deler av landet, og andre kulturer, og får nye venner.

Begge barna holder på med idrett, og blir fulgt opp der. Jeg er mye tilstede for barna, kan hjelpe de med lekser daglig. Jeg klarer fint å hjelpe min ungdomsskole elev med lekser og. Vi er ute på mye aktiviteter i helgene, eller bare koser oss med spill, film osv. Men vi er mye sammen.

Min 13 åring prater og en del om alle vennene hun har som nå må klare seg selv, foreldrene er bare ute og flyr, aldri hjemme. 13 åringene må plutselig være en helg alene hjemme. Min 13 åring er veldig glad for at det ikke er sånn for henne, glad for at jeg er tilgjengelig for henne.

Skjer det noe med barna så er jeg der for de, og kjemper for de og. Jeg er engasjert i hvordan de har det på skole og SFO. Har de det ikke helt bra, tar jeg kontakt med skolen, og sørger for at barnet mitt får det bedre.

Anonymous poster hash: 5027e...073
Skrevet

Som familien, sett utenifra er vi ressurssterk. Hadde folk gravd litt, hadde de sett at vi har masse gjeld, konflikter i nærmeste familie og at jeg er kronisk syk og lite sosial.

Anonymous poster hash: 2eece...8b3

Skrevet

Jeg er ressurssvak når det gjelder penger, men ganske god til å forvalte dem, så det er ikke så gærnt likevel. :P

Utdannelse har jeg heller ikke. Men jeg er ganske ressurssterk når det gjelder evner og nettverk. Synes jeg klarer meg ganske bra totalt sett. :)

Anonymous poster hash: c4aed...167
Skrevet

Jeg anser meg som svært ressurssterk. Høy utdannelse, bra jobb, lykkelig gift, to barn, eier hus og bil og har god økonomi selv om jeg har valgt å jobbe 60% en periode med små barn.

Men de som ikke kjenner meg godt, feks naboer, kollegaer etc, vil kanskje mene jg er ressurssvak. Dette fordi jeg er veldig introvert og trives best alene eller sammen med familien. Snakker lite med naboer. Tipper de tror jeg er skikkelig merkelig.

Anonymous poster hash: 21ea7...2a8

Skrevet

Jeg er ressurssterk, har bra jobb, ok inntekt, ok hjem og ok bil. Men viktigst: jeg har en stort nettverk, gode sosiale evner, er smart og klarer å finne gode løsninger når noe oppstår.

Har ikke høyere utdanning, men ettersom jeg er en problemløser så jobber jeg med saken :)

Anonymous poster hash: cbbc7...7f9

Skrevet

Dårlig økonomi og mye gjeld, men jobber med saken. Ellers ressurssterk på alle andre områder.

Anonymous poster hash: ebb9a...b10
Skrevet

Ja, det er det. Jeg møter stadig folk gjennom jobben min som beskriver seg selv som noen "som ikke får ting til" osv. Det er sjelden ordet ressurssvak benyttes, men det er jo nettopp fordi det er et typisk fremmedord forbeholdt de med litt mer intellektuelle ressurser.

Anonymous poster hash: 6916e...c91
Gjest Minnieropptatt
Skrevet

Ja, det er det. Jeg møter stadig folk gjennom jobben min som beskriver seg selv som noen "som ikke får ting til" osv. Det er sjelden ordet ressurssvak benyttes, men det er jo nettopp fordi det er et typisk fremmedord forbeholdt de med litt mer intellektuelle ressurser.

Så hvis du får til ting og virkelig er i siget, slår du deg selv på brystet og roper ut "jeg er ressurssterk"?

Skrevet

Jeg er ufør og har liten utdanning og lite inntekt (Naturligvis)
Likevel anser jeg meg selv ikke som ressurssvak. Men kanskje jeg legger noe annet i det?

Anonymous poster hash: 4231a...a12
Skrevet

Så hvis du får til ting og virkelig er i siget, slår du deg selv på brystet og roper ut "jeg er ressurssterk"?

Det tviler jeg på, men det er da overhodet ikke uvanlig å beskrive seg selv som noenlunde ressurssterk. Eller å beskrive andre som det, for den saks skyld. Jeg kan for eksempel kommentere til en venninne med barn i samme barnehage hvor trist det er at det stort sett er barna fra de mer ressurssterke familiene som kommer i bursdagsfeiringer.

Skrevet

De få jeg kjenner som benytter ordet ressurssvak om noen, benytter det kun i svært åpenbare tilfeller der man ser kombinerte ressursutfordringer.

Det er nok dermed heller motsatt: Desto større intellektuell kapasitet, desto mer nyansert perspektiv, og desto sjeldnere benyttes ordet.

Anonymous poster hash: ebb9a...b10

Skrevet

Ser det er mange her som ser på ressurssvak/sterk som synonymt med det de får til. Jeg tenker på det som hvilke ressurser du har å stille opp med når det røyner på. Hvis f.eks. datteren din sliter på skolen, foreldrene dine er syke, du mister jobben din eller mannen din dør, hva har du å stille opp med? Eksempler på gode ressurser kan være stabil mental helse, evne til å reflektere, god evne til å uttrykke seg, det kan være penger, gode relasjoner (en bestemor, nære venner), en trivelig arbeidsplass, evne til å planlegge, kreative evner, en god coach... Osv. Osv...

Jeg synes ikke man er ressurssvak før man mangler mange av disse tingene. På samme måte kan du godt være ressurssvak selv om du har ok bil, ok hus og ok jobb. Det hjelper ikke å ha alt det hvis du ikke har noen ressurser å stille opp med når det røyner på...

Skrevet

Nå er det vel heller slik at "ressurssterk" og "ressurssvak" er beskrivelser vi tilegner andre enn oss selv. De færreste sier at de skal kjøpe seg hytte siden de er så ressurssterke. Det er mer naturlig å si at de skal kjøpe hytte siden de har overskuddet til det, både økonomisk, fysisk og tidsmessig. 

Skrevet

Jeg har blitt en ressurssvak person.

Og det er bare trist, for etter VGS hvor jeg gjorde det veldig bra så det lovende ut.

Men jeg ble blind for kjærligheten, og tråkket i hans fotspor, har satt alt på vent for barna våre og hans karriere.

Jeg kan ikke skylde på noen andre enn meg selv, og jeg har satt ned foten nå. Har skoleplass fom. Neste høst, da flytter jeg tilbake til hjembyen hvor familie og venner bor. Så får Han pendle fra denne dødsforlatte plassen,,,

Anonymous poster hash: 0b092...d79

Skrevet

Vi er en ressurssterk familie, men om mannen hadde blitt borte og jeg hadde blitt alene med barna kan de godt hende det hadde snudd. Når man snakker om ressurssvak/sterk, snakker man jo om hvilke totale ressurser du har å bruke. Hvis en voksen forsvinner ut av en familie mister mister jo familien en enorm ressurs. Samme hvis man skulle miste jobben - da mister man en ressurs, eller om en skulle bli syk.

Vi har prøvd å gardere oss mot dødsfall og da færre voksne ved å ha dobbel forsikring mens barna er små. På den måten kan vi betale ned huslånet og i tillegg ansette hjelp med barna. Da får vi jo ressurser selv om vi taper ressurser. Så vi skal kunne være godt sikret. Men man vet jo aldri. God mental helse er jo også en ressurs, og jeg vet ikke hvordan min mentale helse ville vært om jeg mistet mannen min..

Så for å konkludere: vi er ressurssterke i dag, men det er ikke sikkert vi er det i morgen...

Hvordan i huleste kan man få dobbel livsforsikring uten at den ene motregnes mot den andre? Alle forsikringsvlkår jeg har sett inneholder rett til motregning.

Anonymous poster hash: cb1e8...613

Skrevet

Hvordan i huleste kan man få dobbel livsforsikring uten at den ene motregnes mot den andre? Alle forsikringsvlkår jeg har sett inneholder rett til motregning.

Anonymous poster hash: cb1e8...613

Vi skulle flytte forsikringen fra et selskap til et annet, men bestemte oss for å beholde begge :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...