Gå til innhold

Så lei- blir jo ikke frisk:-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt bihulebetennelse og lungebetennelse, og vært stemmeløs i nesten 4 uker. Igår kom noe av stemmen tilbake. I helgen fikk jeg så vondt oppe i munnen, spredde seg i ganen og ned i halsen, og det er vondt å svelge. Var hos tannlegen mandag for å utelukke at set var noe med tennene men ingen hull i visdomstennene er tatt tidligere.

Idag måtte jeg dra hjem fra jobb, men fikk ikke legetime før i morgen. Har så vondt når jeg svelger, og mandlene er store. Det er derimot ikke belegg på dem så er antagelig verken halsbetennelse eller kyssesyke.

Noen som har peiling på om det går noe? Må vel få sjekket immunforsvaret mitt også, og for å gjøre meg ekstra nervøs; noe jeg kan feile som aldri gjør meg bra?😳

Anonymous poster hash: ab347...12b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter litt.

Skrevet

Det er viktig at du tar det med ro og gir kroppen tid til å bli frisk! Med to såpass heftige infeksjoner i kroppen skal du ikke presse deg, bedre å være sykemeldt et par dager for mye enn et par dager for lite altså.

Jeg vet hva jeg snakker om, jeg hadde en slik runde for 5 år siden, det endte med sykehusinnleggelse og jeg ble aldri frisk. Nå 5 år etterpå har jeg diagnosen ME.

Jeg trodde en stund jeg var alvorlig syk, at jeg var i ferd med å dø av en sjelden form for blodkreft eller noe sånt, men kroppen var rett og slett bare fullstendig utslitt fordi jeg presset meg altfor hardt også når jeg var syk. Jeg hadde både bihulebetennelse, bronkitt og etterhvert lungebetennelse, immunforsvaret gav helt opp tror jeg og jeg endte på sykehuset med intravenøs antibiotika, dehydrert og tappet for krefter. Jeg har aldri blitt helt restituert og jobber nå bare deltid...

Brems når kroppen din sier brems, ta deg tid til å bli frisk når du har blitt syk. Kom deg til lege i morgen som planlagt og be om hjelp.

Anonymous poster hash: 199c0...da6
Skrevet

Kan for øvrig være kyssesyke selv om du ikke har belegg på mandlene.

Skrevet

Jeg slet med bihulebetennelse i to måneder, før jeg endelig ble satt på en antibiotika som tok knekken på det. Be dem teste CPR-en din. I tillegg slapp av, sov godt, spis og drikk så du har best mulig immunforsvar.

Anonymous poster hash: 6768c...3cf
Skrevet

Uff- noe sykehusopphold håper jeg at jeg slipper unna altså. Var å målte crp forrige fredag- da var den 21 og hadde gått ned betraktelig og var ferdig med medisin etter helgen som var.

Googlet kyssesyke og fant ut at hvitt belegg var noe som hørte med. Kan jeg få svar ang kyssesyke samme dag eller hvordan prøver tas det?

Jeg blir enda raskt sliten men det er fordi jeg sliter med litt ettervirkninger av lungebetennelse og jeg får enda hosteanfall nå pg da.

Syns bare mangelen på stemme og sår gane/svelg er irriterende og vondt. Tenker som ei lenger her opp at det er sp mye nå t en begynner jo lure på om det ligger boe alvorligere bak- virker som immunforsvaret er fraværende:

Og takk for svar- setter veldig pris på det😉

Skrevet

Uff- noe sykehusopphold håper jeg at jeg slipper unna altså. Var å målte crp forrige fredag- da var den 21 og hadde gått ned betraktelig og var ferdig med medisin etter helgen som var.

Googlet kyssesyke og fant ut at hvitt belegg var noe som hørte med. Kan jeg få svar ang kyssesyke samme dag eller hvordan prøver tas det?

Jeg blir enda raskt sliten men det er fordi jeg sliter med litt ettervirkninger av lungebetennelse og jeg får enda hosteanfall nå pg da.

Syns bare mangelen på stemme og sår gane/svelg er irriterende og vondt. Tenker som ei lenger her opp at det er sp mye nå t en begynner jo lure på om det ligger boe alvorligere bak- virker som immunforsvaret er fraværende:

Og takk for svar- setter veldig pris på det😉

Virker som rettskrivingen min også er fraværende😱 Håper det er leselig;-))

Skrevet

Jeg hadde ikke noe belegg på mandlene da jeg fikk kyssesyken.

Det tok da ca en uke å få svar på prøvene om kyssesyken, mulig det går raskere nå, dette er ti år siden.

Sier med hun som fikk ME - ikke press kroppen din nå når du har vært så langvarig syk!

Jeg visste ikke at jeg hadde kyssesyken da jeg var akutt syk med det, og presset meg så langt at jeg også fikk ME. Tok meg syv år å komme meg ut noenlunde normal aktivitet igjen.

Så hør på kroppen din og ta hensyn til at den nå har vært veldig syk i fire uker.

Jeg har hostet i tre uker nå, tror det var influensa jeg hadde den første uka. Men hosten slipper ikke taket her, så er helt utslitt av det. Men crp'en var i hvert fall helt fin hos meg.

God bedring!

Anonymous poster hash: 7f855...527
Skrevet

Jeg hadde ikke noe belegg på mandlene da jeg fikk kyssesyken.

Det tok da ca en uke å få svar på prøvene om kyssesyken, mulig det går raskere nå, dette er ti år siden.

Sier med hun som fikk ME - ikke press kroppen din nå når du har vært så langvarig syk!

Jeg visste ikke at jeg hadde kyssesyken da jeg var akutt syk med det, og presset meg så langt at jeg også fikk ME. Tok meg syv år å komme meg ut noenlunde normal aktivitet igjen.

Så hør på kroppen din og ta hensyn til at den nå har vært veldig syk i fire uker.

Jeg har hostet i tre uker nå, tror det var influensa jeg hadde den første uka. Men hosten slipper ikke taket her, så er helt utslitt av det. Men crp'en var i hvert fall helt fin hos meg.

God bedring!

Takk for svar. Skal få han til å sjekke meg for kyssesyken i morgen. Tenkte også få sjekket meg for diverse vitaminer og mineraler.

Det som er så dumt er at jeg gjerne vil bytte fastlege men her er ingen ledige:/ Føler jeg må ha stilt diagnosen på forhånd også sjekker han det og gir meg medisin. Har vært inne 4 ganger nå de siste ukene og han har f.eks ikke målt blodtrykket eller sjekket annet enn crp- og da når jeg ba om det.

Normalt?

Skrevet
Takk for svar. Skal få han til å sjekke meg for kyssesyken i morgen. Tenkte også få sjekket meg for diverse vitaminer og mineraler.

Det som er så dumt er at jeg gjerne vil bytte fastlege men her er ingen ledige:/ Føler jeg må ha stilt diagnosen på forhånd også sjekker han det og gir meg medisin. Har vært inne 4 ganger nå de siste ukene og han har f.eks ikke målt blodtrykket eller sjekket annet enn crp- og da når jeg ba om det.

Normalt?

Normalt? Tja.... mange leger som ikke gjør noe annet enn det du ber dem om :/   Men jeg vet min lege ville sjekket langt mer hvis jeg hadde vært der fire ganger på like mange uker.

Få ham til å sjekke crp igjen. Han bør jo også sjekke for kyssesyken, mycoplasma m.m.

Sjekk D-vit, sink, kobber m.m. også. Be om full sjekk.

En annen ting er om du har fått riktig type antibiotika. Går an å be om dyrkning, mener jeg?

Da jeg fikk nyrebekkenbetennelse dyrket de ikke prøvene og ga meg først feil antibiotika. Jeg ble mye bedre, men ikke bra, og så slo det ordentlig ut igjen enda en gang. Da ble det flere prøver og riktig antibiotika, og da var jeg bra på få dager.

Hvis du ønsker å bytte lege, så gjør det til rutine å gå inn på fastlege.no. Det er stadig små endringer i legenes lister, pasienter som dør, flytter, bytter lege osv., og når så og så mange er av listen så åpnes det for nye. Så gjør det til rutine, vet flere som har fått den legen de ønsket på den måten.

God bedring :)

Skrevet

Normalt?

Normalt? Tja.... mange leger som ikke gjør noe annet enn det du ber dem om :/ Men jeg vet min lege ville sjekket langt mer hvis jeg hadde vært der fire ganger på like mange uker.

Få ham til å sjekke crp igjen. Han bør jo også sjekke for kyssesyken, mycoplasma m.m.

Sjekk D-vit, sink, kobber m.m. også. Be om full sjekk.

En annen ting er om du har fått riktig type antibiotika. Går an å be om dyrkning, mener jeg?

Da jeg fikk nyrebekkenbetennelse dyrket de ikke prøvene og ga meg først feil antibiotika. Jeg ble mye bedre, men ikke bra, og så slo det ordentlig ut igjen enda en gang. Da ble det flere prøver og riktig antibiotika, og da var jeg bra på få dager.

Hvis du ønsker å bytte lege, så gjør det til rutine å gå inn på fastlege.no. Det er stadig små endringer i legenes lister, pasienter som dør, flytter, bytter lege osv., og når så og så mange er av listen så åpnes det for nye. Så gjør det til rutine, vet flere som har fått den legen de ønsket på den måten.

God bedring :)

Tusen takk for masse tips og råd!:-)) Og har laget meg en snarvei her på tlf ang ledige fastleger så får følge med der jevnlig.

Takk igjen- setter veldig pris på det😉😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...