Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #1 Skrevet 10. september 2014 Jeg spilte et spill med sønnen min på 5 i går. 1.gangen vant han og han var stolt og kry. Neste gang vant jeg. Og han er en utrolig dårlig taper, beskyldte meg for å jukse, telle feil osv. I 20min grinte og bar han seg over tapet og nektet å innse at jeg faktisk vant. Tidligere har jeg jattet litt med, men han må jo tåle at han ikke vinner hver gang. Ble helt oppgitt, men tenkte at det er viktig at han lærer det her, han har skikkelig konkurranseinnstinkt i alt. Om å gjøre å komme først frem, spise opp først. Og nåde den som kommer før han. Skal jeg la han holde på eller må jeg jekke han ned litt? Anonymous poster hash: 1ef31...ce0
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #2 Skrevet 10. september 2014 Sånn er sønnen min og. Han vinner for det meste, men av og til vinner jeg. Han blir furt i 2 minutter, så gir det seg. Han blir 5 i november. Han vræler heldigivis ikke like mye som din Anonymous poster hash: a0b72...ebb
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #3 Skrevet 10. september 2014 Absolutt ikke. Viktig at barna opplever at det er greit å tape. Anonymous poster hash: bf151...780
annesmil Skrevet 10. september 2014 #4 Skrevet 10. september 2014 Sånn er min sønn også, har ett konkuranse innstinkt som er helt enormt (men, det hadde jeg også som liten). Jeg lar han ikke vinne, spiller vi så spiller vi så enkelt er det. Men, det e jo ikke alltid jeg gjør mitt aller beste. F.eks spiller vi ludo og jeg plutselig har så flaks at jeg kan slå inn 3 av hans brikker på rad, gjør jeg det ikke. Jeg slår inn 1 og "overser" de andre...
Elsker livet Skrevet 10. september 2014 #5 Skrevet 10. september 2014 Nei, vinner jeg så vinner jeg. Men jeg sitter ikke å smører det inn på samme nivå som de gjør når de vinner. De må lære å takle negative følelser også.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #6 Skrevet 10. september 2014 Man gjør barna en bjørnetjeneste om man lar dem vinne hver gang. Når de blir litt eldre og begynner å spille med venner er det ikke så bra om de skal bli sure og sinte om de taper. De må lære seg at de ikke alltid kan vinne og ikke minst det å være glad på andres vegne. Husker noen i familien pleide å ha flere mandler i grøten på julaften og passe på at barna fikk dem f.eks... Hvor blir det av spenningen da? Anonymous poster hash: 3681c...e51
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #7 Skrevet 10. september 2014 Overhode ikke. Vi prater mye om det å tape og vinne. Mine unger er av det "rolige" slaget da, bare så det er sagt, men det mangler virkelig ikke på kornkurranseinnstinkt Jentene og guttene mine vet at man kan tape og vinne i spill. Vi snakker mye om at i mange spill handler det om flaks og i andre spill handler det om hva man har lært seg. Flaks er det ikke så mye å gjøre med, men om man spiller et kunnskapsspill og man ikke gjør det så bra så må man huske på at det er en kjempemulighet til å lære seg masse nytt. Dette tankesettet fungerer fint med våre barn selv om at jeg ser det er tøft får vårt eldste barn om hun har en dag hvor hun taper mye. Mener at det er en viktig læring å både lære seg å vinne og tape på en god måte. Så her jattes det ikke med Anonymous poster hash: 5fe91...f38
ung.mor.89 Skrevet 10. september 2014 #8 Skrevet 10. september 2014 Her vinner den som vinner. Er som regel 6 åringen som vinner uansett.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #9 Skrevet 10. september 2014 Lær dem "tap og vinn med samme sinn" Hvis man lar dem vinne gjør en bjørnetjeneste for senere... Anonymous poster hash: e55b4...5a6
Superdolly Skrevet 10. september 2014 #10 Skrevet 10. september 2014 Nei. Jeg jukser ikke for å tape. Men jeg prøver likevel å foreslå spill der ungene har omtrent like gode sjanser som meg til å vinne, for de skal jo ikke knuses heller. Terningspill som Ludo eller Stigespill er basert på flaks og fungerer bedre for de minste enn spørrespill for eksempel. Det er viktig at de lærer seg både å vinne og tape på en grei måte. Før eller senere skal de spille med noen som ikke vil "la" dem vinne og da må de takle det. Det har også en overføringsverdi i forhold til f.eks. ballspill mener jeg. Det er greit at verden ikke raser fullstendig sammen og de grisebanker lagkameratene sine hvis deres fotballag taper i gymtimen.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 10. september 2014 #11 Skrevet 10. september 2014 Jeg har aldri "latt" barna vinne. Vinner de så er det fordi de har vunnet. Det å tape må de bare lære med en gang, for det gjør vi alle. Og er de dårlige tapere får de beskjed om å ta seg sammen ellers vil jeg ikke spille med dem. Man spiller selvsagt for å vinne, men spillet i seg selv er jo også en underholdene aktivitet.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #12 Skrevet 10. september 2014 Nope! Anonymous poster hash: d1e0c...07a
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #13 Skrevet 10. september 2014 Med 5 åringen så spiller jeg skikkelig, men med 3 åringen så har jeg latt han vinne de første gangene slik at han syns det er gøy, og så spiller vi skikkelig. Kall det at jeg taper noen prøverunder før "the game is on" Anonymous poster hash: 38113...5ce
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #14 Skrevet 10. september 2014 Jeg har en femåring selv, og jeg lar ham ikke alltid vinne. Jeg spiller med vilje ikke veldig taktisk smart slik at han da vinner noen ganger, og taper noen ganger. Han takler ganske greit å tape, da, men jeg synes det er viktig å opprettholde det og at han skjønner at han ikke alltid kan vinne. Anonymous poster hash: e3ddd...f9c
**snuskeluska** Skrevet 10. september 2014 #15 Skrevet 10. september 2014 Nei vi spiller alltid skikkelig. Noen ganger taper man og andre ganger vinner man. Og det er ikke lov å furte når man taper - da pakker vi bare vekk spillet!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #16 Skrevet 10. september 2014 Nei, spiller skikkelig, selv om jeg kanskje ikke anstrenger meg til å vinne heller. Men tuller masse både når jeg taper og vinner, så han lærer at det bare er lek. Jeg kan finne på å ta en seiersdans eller late som jeg gråter. Han er 5 år nå, liker ikke å tape men kan leve med det. Og egentlig veldig god på strategispill, så når han vinner fortjener han seieren. Gjør han en skikkelig tabbe under spillet pleier jeg å vise han hva han kunne gjort bedre. Anonymous poster hash: adc61...49d
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #17 Skrevet 10. september 2014 Vi gjorde det alt for lenge, og jenta vår gikk glipp av viktig kunnskap. Hun hadde det vanskelig på Bhg pga at hun ikke skjønte noe når andre vant. Nå spiller vi for å vinne, og kan da trene på eventuelle dårlige reaksjoner ved tap Anonymous poster hash: 2dcb4...4af
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #18 Skrevet 10. september 2014 Takk. Da vet jeg at jeg ikke er ond som lar han tape en gang i blant. Hi Anonymous poster hash: 1ef31...ce0
the amazing spidermamma Skrevet 10. september 2014 #19 Skrevet 10. september 2014 Har en fireåring som blir helt krakilsk hvis han taper. Må nok øve litt på dette, ja...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå