Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #1 Skrevet 10. september 2014 Moren til en venninne av datteren min stakk av til utlandet i går, med datteren, for å komme unna barnevernet. De forsvant uten å si farvell og vi vet ikke hvor de er eller om de kommer tilbake noen gang. Hvordan snakke med barna om dette? jenta som forsvant er 11. Det samme er min eldste. I tillegg har jeg en på 7. Anonymous poster hash: 2abb0...2b2
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #2 Skrevet 10. september 2014 Jeg hadde sagt det som det er, rett og slett. 😊 Anonymous poster hash: 48832...89f
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #3 Skrevet 10. september 2014 Forklare at denne moren har tatt en veldig dårlig beslutning fordi hun ikke tenkte klart, at barnevernet er der for å verne barn mot voksne som ikke fungerer som de skal, men at du håper de blir funnet og får den hjelpen de trenger. Anonymous poster hash: 82378...481
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #4 Skrevet 10. september 2014 Frem til nå har ikke dette med barnevernet vært noe tema. Selv om vi voksne har vist at de har vært inne i bildet en periode tror jeg ikke det har vært noe tema for ungene. Jeg vet ikke om de vet hva barnevernet er en gang. Da er det litt uheldig om vi enten må pressantere barnevernet som noe skummelt som enkelte må rømme fra, eller at denne moren har gjort noe ille. Jeg skal forsøke å si noe alladet dere skriver, men det er ikke lett dette. Anonymous poster hash: 2abb0...2b2
Gjest elisa bt Skrevet 10. september 2014 #5 Skrevet 10. september 2014 Jeg tenker at det er viktig at ungene dine får vite hva som har skjedd. I sånne situasjoner vil det alltid gå rykter, og hvis de skal prøve å sette sammen historien selv via fragmenterte biter herfra og derfra, vil det sannsynligvis bli veldig mye mer skremmende for dem. Samtidig er det viktig at de ikke opplever barnevernet som noe skremmende. Hvis de får inntrykk av at det finnes et statlig organ som kommer å tar barn ut av familiene sine uten grunn, vil det selvsagt være veldig skremmende. Jeg tenker også at det er lurt å gi en så rasjonell forklaring om mulig på det denne moren har gjort. Hvis ting etterhvert skulle ordne seg, og mor og barn flytter hjem igjen, vil det være mye vanskeligere for familien hvis ungene i nabolaget har inntrykk av at moren ikke er helt klok. Siden ungene dine ikke vet hva barnevernet er ville jeg begynt med å fortelle nettopp om barnevernet. Sagt noe om at barnevernet er der for å hjelpe barn som har foreldre som ikke klarer å ta seg av dem ordentlig. Jeg ville fortalt at det barnevernet gjør mest av er å hjelpe foreldrene til å bli bedre foreldre, og gitt noen eksempler, f.eks. at barnevernet kan gi foreldrene råd om hvordan de skal oppføre seg mot barnet og at barnet kan få en støttekontakt som kan være en ekstra voksenperson. Jeg ville lagt dette fram som at barnevernet er en positiv ting, og at de hjelper mange familier slik at barna får det bedre. Så ville jeg fortalt at noen ganger, når barna virkelig ikke har det godt hjemme, så kan barnevernet finne nye hjem til barna. Jeg ville understreket at dette er noe de bare gjør hvis barna har det vondt, f.eks. hvis foreldrene slår dem, missbruker dem, ikke gir dem mat eller lignende. Derfra ville jeg fortsatt med å si at noen ganger finnes det foreldre som ikke skjønner hvor ille det må være for at barnevernet skal finne nye hjem til barna, og at foreldre som ikke skjønner det kan bli kjemperedde hvis barnevernet prøver å hjelpe dem, fordi de er redde for at barna skal bli flyttet til et annet hjem. Så ville jeg sagt at jeg ikke visste hvorfor barnevernet mente denne mammaen trengte hjelp, men at hun tydeligvis har blitt veldig redd,og at fordi hun ble så redd har hun tatt med seg barna sine og reist vekk. Her ville jeg sagt at jeg tror mammaen gjør det hun tror er best for barna sine, men at jeg tror det hadde vært lurere av henne å bli hjemme og tatt imot den hjelpen de ville gi henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå