Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #1 Skrevet 9. september 2014 Hva er normalt og gjøre? Jeg eier et hus og h*n vil kjøpe seg inn, men med en vis sum hver mnd så h*n slipper å ta opp lån. H*n betaler 3.000kr nå og det inkluderer strøm, tv, internett, alt egentlig. Men som sagt nå vil h*n kjøpe seg inn og jeg har sagt at h*n kan gi meg 3.000kr for det går rett til lånet så splitter vi alle utgifter. Jeg har også sagt at h*n trenger ikke betale noe renter så disse 3.000kr går rett ned på lånet.. om det skullebli slutt en dag så får h*n alle pengene h*n har betalt ned på lånet tilbake + litt avkastning om huset har steget i verdi. Er dette dum snilt, eller noen andre som har gjort det sånn? Jeg går selvfølgelig i minus om det blir slutt ! Anonymous poster hash: 93fc2...e6b
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #2 Skrevet 9. september 2014 Hadde ikke latt han kjøpe seg inn før han kan ta opp lån og prosessen blir gjort på ordentlig vis med verdivurdering og det hele. Anonymous poster hash: 93e6c...0dd
Gjest MammaTilFelix Skrevet 9. september 2014 #3 Skrevet 9. september 2014 Dette skjønte jeg ikke helt...? Hvorfor er det viktig at vedkommende slipper å ta opp lån..? En litt dårlig, og uoversiktlig løsning.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #4 Skrevet 9. september 2014 Ville fått en takst på huset og delt lånet på to. For min del er det en selvfølge at alle utgifter deles på to/felles økonomi når man bor sammen/kjøper bolig sammen. Er det noen grunn til at han skal komme bedre ut av det enn deg, om dere går fra hverandre? Har dere laget en avtale på dette? Tror jeg ville tatt en prat med banken og fått hjelp til å sette opp en skikkelig avtale. Hvorfor vil ikke han ta opp lån? Du smiler nå når du sier du går i minus, men om det blir slutt på en måte som føles som et kjempesvik, er det da like kjekt å tenke at du har gitt bort store verdier i huset over tid? Ser du skriver h*n men jeg gadd ikke skrive det flere ganger, så siden jeg er bergenser så ble det han Her hadde jeg egentkaptial, mens mannen ikke hadde det. Huset er derfor tinglyst 70%-30% på hhv meg og han. Han tjener langt mindre enn meg, og vil aldri kunne "betale nok" til at vi blir jevnbyrdige eiere, men vi har en klausul i ekteskapskontrakten om at denne opphører etter 10års ekteskap, og at vi da eier like mye i huset oa. Tenker at vi da har vært med å bidra tilsvarende mye i verdiøkningen i huset. Han legger ned mer fysisk arb. enn meg når det kommer til vedlikehold, bygging av terrasse, garasje osv. Dermed er han med på å bidra til verdiøkningen i lik grad som meg. Anonymous poster hash: 4fedc...1e5
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #5 Skrevet 9. september 2014 Høres ut som en fantastisk idiotisk plan:) Fin for han da. Anonymous poster hash: 685d0...201
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #6 Skrevet 9. september 2014 Hvis det å dele alle utgifter betyr at han i tillegg til de 3000,- betaler halvparten av renter og avdrag på lånet, skil at de tre tusen han betaler pr mnd bare er med på å betale seg inn i din egenkapital høres det ikke så galt ut, men dere bør få en advokat til å hjelpe dere med å sette opp kontrakten slik at dere får ting riktig formulert og er sikkre på at dere er enige om hvordan det skal fungere. Anonymous poster hash: 4cd72...48a
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #7 Skrevet 9. september 2014 Din bruk av "h*n" er så irriterende at jeg ikke orker gå inn på resten. Anonymous poster hash: fed44...600
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #8 Skrevet 9. september 2014 Han burde j være med å betsle ned på rentene, for det er jo penger du betaler fordi du ikke har betalt de ned på lånet enda. Han har fremdeles en fordel i at rentene er lavere i og med at du allerede har betalt ned noe på huset fra før Anonymous poster hash: cceca...af9
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #9 Skrevet 9. september 2014 Fiffig løsning da! Du betaler renter og han avdrag og når det blir slitt får han hele avdraget sitt. Her blir du lurt altså!! Anonymous poster hash: 64b70...2f1
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #10 Skrevet 9. september 2014 En veldig rotete og urettferdig løsning som kan blir et mareritt ved eventuelt brudd. Anonymous poster hash: 9a6d3...702
Miamimom Skrevet 9. september 2014 #11 Skrevet 9. september 2014 Det er iallefall ikke en vanlig løsning, ei heller en smart.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #12 Skrevet 9. september 2014 Ville fått en takst på huset og delt lånet på to. For min del er det en selvfølge at alle utgifter deles på to/felles økonomi når man bor sammen/kjøper bolig sammen. Er det noen grunn til at han skal komme bedre ut av det enn deg, om dere går fra hverandre? Har dere laget en avtale på dette? Tror jeg ville tatt en prat med banken og fått hjelp til å sette opp en skikkelig avtale. Hvorfor vil ikke han ta opp lån? Du smiler nå når du sier du går i minus, men om det blir slutt på en måte som føles som et kjempesvik, er det da like kjekt å tenke at du har gitt bort store verdier i huset over tid? Ser du skriver h*n men jeg gadd ikke skrive det flere ganger, så siden jeg er bergenser så ble det han Her hadde jeg egentkaptial, mens mannen ikke hadde det. Huset er derfor tinglyst 70%-30% på hhv meg og han. Han tjener langt mindre enn meg, og vil aldri kunne "betale nok" til at vi blir jevnbyrdige eiere, men vi har en klausul i ekteskapskontrakten om at denne opphører etter 10års ekteskap, og at vi da eier like mye i huset oa. Tenker at vi da har vært med å bidra tilsvarende mye i verdiøkningen i huset. Han legger ned mer fysisk arb. enn meg når det kommer til vedlikehold, bygging av terrasse, garasje osv. Dermed er han med på å bidra til verdiøkningen i lik grad som meg. Anonymous poster hash: 4fedc...1e5 Er vel egentlig ingen grunn, men jeg sitter vel kanskje mye bedre i det. Og har foreldre som kan hjelpe iblandt å det har ikke denne personen. Personen er ekstremt flink til og stå på og go hjertet. Aldri fått hjelp til noe som helst.. Så hadde vel bare lyst og hjelpe til så h*n hadde fått en god start også ! Men om det blir slutt så taper jeg vel ikke akkurat mye pga vi deler jo utgiftene og det ville jeg jo ikke gjort om jeg bodde alene ^^ trudde vel flere skulle si at dette var en grei løsning og det var flott gjort. Anonymous poster hash: 93fc2...e6b
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #13 Skrevet 9. september 2014 Det høres både rotete og uoversiktlig ut. Og urettferdig. Dere bør få takst på huset. Bestemme hvor mange prosent av huset han skal eie. La ham ta lån på summen som tilsvarer hans andel i huset, og betale det inn på ditt lån. Tinglys og skriv en ordentlig kontrakt. Da slipper dere rot om det blir et brudd. Om han ikke vil ha lån så får han heller fortsette å leie hos deg da. Det er ikke mange som kan kjøpe seg hus uten å ta opp lån, og du burde ikke gi ham muligheten til det heller. Anonymous poster hash: 19d4c...44a
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #14 Skrevet 9. september 2014 Huset ser jeg på som en trygghet og en sikkerhet for barna mine. Ville aldri sløst det bort på å tape penger pga. en fyr som ikke får lån i banken. Anonymous poster hash: 4a9c4...0de
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #15 Skrevet 9. september 2014 Jeg er imponert over at HI i det hele tatt eier et hus, med tanke på den utrolig barnslige skrivestilen. Anonymous poster hash: 7a698...a48
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #16 Skrevet 9. september 2014 Ville fått en takst på huset og delt lånet på to. For min del er det en selvfølge at alle utgifter deles på to/felles økonomi når man bor sammen/kjøper bolig sammen. Er det noen grunn til at han skal komme bedre ut av det enn deg, om dere går fra hverandre? Har dere laget en avtale på dette? Tror jeg ville tatt en prat med banken og fått hjelp til å sette opp en skikkelig avtale. Hvorfor vil ikke han ta opp lån? Du smiler nå når du sier du går i minus, men om det blir slutt på en måte som føles som et kjempesvik, er det da like kjekt å tenke at du har gitt bort store verdier i huset over tid? Ser du skriver h*n men jeg gadd ikke skrive det flere ganger, så siden jeg er bergenser så ble det han Her hadde jeg egentkaptial, mens mannen ikke hadde det. Huset er derfor tinglyst 70%-30% på hhv meg og han. Han tjener langt mindre enn meg, og vil aldri kunne "betale nok" til at vi blir jevnbyrdige eiere, men vi har en klausul i ekteskapskontrakten om at denne opphører etter 10års ekteskap, og at vi da eier like mye i huset oa. Tenker at vi da har vært med å bidra tilsvarende mye i verdiøkningen i huset. Han legger ned mer fysisk arb. enn meg når det kommer til vedlikehold, bygging av terrasse, garasje osv. Dermed er han med på å bidra til verdiøkningen i lik grad som meg. Anonymous poster hash: 4fedc...1e5 Er vel egentlig ingen grunn, men jeg sitter vel kanskje mye bedre i det. Og har foreldre som kan hjelpe iblandt å det har ikke denne personen. Personen er ekstremt flink til og stå på og go hjertet. Aldri fått hjelp til noe som helst.. Så hadde vel bare lyst og hjelpe til så h*n hadde fått en god start også ! Men om det blir slutt så taper jeg vel ikke akkurat mye pga vi deler jo utgiftene og det ville jeg jo ikke gjort om jeg bodde alene ^^ trudde vel flere skulle si at dette var en grei løsning og det var flott gjort. Anonymous poster hash: 93fc2...e6b Så lenge du er fult klar over hva du gjør for noe, så er det jo bare å gå for det. Om det er en måte for deg å hjelpe vedkommende, samtidig som du selv tenker du ikke vil tape noe på det så kjør på. Som jeg skrev så har mannen min ikke noe egenkapital eller mye møbler og sånt med inn i forholdet vårt, men samtidig så tenker jeg at det jevner seg ut over tid. Tenker det er en stor forskjell på om dette er noe du har lagt frem at sånn vil du ha det, eller om vedkommende er den som har kommet med planen for hvordan det skal gjøres. Og, om dere ikke er gift, så skriv samboerkontrakt, og skriv tydelig hvordan fordelingen skal være ved et evt brudd, sånn at du ikke står der med skjegget fult i postkasser når dere må dele 50-50 og du må selge huset for å kjøpe vedkommende ut. Ville kanskje økt summen litt, sånn at han ikke bare betaler ned halvparten av lånesummen, men litt mer, da får dere både betalt huset ned kjappere, det blir lavere rente for dere begge, og du får lavere totale rentekostnader. Anonymous poster hash: 4fedc...1e5
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #17 Skrevet 9. september 2014 Jeg er imponert over at HI i det hele tatt eier et hus, med tanke på den utrolig barnslige skrivestilen. Anonymous poster hash: 7a698...a48 Og du er sikkert en skikkelig positiv og ålreit person. Sitter på forum i fritiden og rakker ned på folk. 10pts for you ! Anonymous poster hash: 93fc2...e6b
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #18 Skrevet 9. september 2014 Ville fått en takst på huset og delt lånet på to. For min del er det en selvfølge at alle utgifter deles på to/felles økonomi når man bor sammen/kjøper bolig sammen. Er det noen grunn til at han skal komme bedre ut av det enn deg, om dere går fra hverandre? Har dere laget en avtale på dette? Tror jeg ville tatt en prat med banken og fått hjelp til å sette opp en skikkelig avtale. Hvorfor vil ikke han ta opp lån? Du smiler nå når du sier du går i minus, men om det blir slutt på en måte som føles som et kjempesvik, er det da like kjekt å tenke at du har gitt bort store verdier i huset over tid? Ser du skriver h*n men jeg gadd ikke skrive det flere ganger, så siden jeg er bergenser så ble det han Her hadde jeg egentkaptial, mens mannen ikke hadde det. Huset er derfor tinglyst 70%-30% på hhv meg og han. Han tjener langt mindre enn meg, og vil aldri kunne "betale nok" til at vi blir jevnbyrdige eiere, men vi har en klausul i ekteskapskontrakten om at denne opphører etter 10års ekteskap, og at vi da eier like mye i huset oa. Tenker at vi da har vært med å bidra tilsvarende mye i verdiøkningen i huset. Han legger ned mer fysisk arb. enn meg når det kommer til vedlikehold, bygging av terrasse, garasje osv. Dermed er han med på å bidra til verdiøkningen i lik grad som meg. Anonymous poster hash: 4fedc...1e5 Er vel egentlig ingen grunn, men jeg sitter vel kanskje mye bedre i det. Og har foreldre som kan hjelpe iblandt å det har ikke denne personen. Personen er ekstremt flink til og stå på og go hjertet. Aldri fått hjelp til noe som helst.. Så hadde vel bare lyst og hjelpe til så h*n hadde fått en god start også ! Men om det blir slutt så taper jeg vel ikke akkurat mye pga vi deler jo utgiftene og det ville jeg jo ikke gjort om jeg bodde alene ^^ trudde vel flere skulle si at dette var en grei løsning og det var flott gjort. Anonymous poster hash: 93fc2...e6b Så lenge du er fult klar over hva du gjør for noe, så er det jo bare å gå for det. Om det er en måte for deg å hjelpe vedkommende, samtidig som du selv tenker du ikke vil tape noe på det så kjør på. Som jeg skrev så har mannen min ikke noe egenkapital eller mye møbler og sånt med inn i forholdet vårt, men samtidig så tenker jeg at det jevner seg ut over tid. Tenker det er en stor forskjell på om dette er noe du har lagt frem at sånn vil du ha det, eller om vedkommende er den som har kommet med planen for hvordan det skal gjøres. Og, om dere ikke er gift, så skriv samboerkontrakt, og skriv tydelig hvordan fordelingen skal være ved et evt brudd, sånn at du ikke står der med skjegget fult i postkasser når dere må dele 50-50 og du må selge huset for å kjøpe vedkommende ut. Ville kanskje økt summen litt, sånn at han ikke bare betaler ned halvparten av lånesummen, men litt mer, da får dere både betalt huset ned kjappere, det blir lavere rente for dere begge, og du får lavere totale rentekostnader. Anonymous poster hash: 4fedc...1e5 Takk for tips. OG takk for hyggelig svar Anonymous poster hash: 93fc2...e6b
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #19 Skrevet 9. september 2014 Hva er normalt og gjøre? Jeg eier et hus og h*n vil kjøpe seg inn, men med en vis sum hver mnd så h*n slipper å ta opp lån. H*n betaler 3.000kr nå og det inkluderer strøm, tv, internett, alt egentlig. Men som sagt nå vil h*n kjøpe seg inn og jeg har sagt at h*n kan gi meg 3.000kr for det går rett til lånet så splitter vi alle utgifter. Jeg har også sagt at h*n trenger ikke betale noe renter så disse 3.000kr går rett ned på lånet.. om det skullebli slutt en dag så får h*n alle pengene h*n har betalt ned på lånet tilbake + litt avkastning om huset har steget i verdi. Er dette dum snilt, eller noen andre som har gjort det sånn? Jeg går selvfølgelig i minus om det blir slutt ! Anonymous poster hash: 93fc2...e6b Du er hundre prosent anonym. Hvorfor spiller det da noen rolle om det er hun/han. Blir gal når folk skriver "h*n". Anonymous poster hash: 4ca24...5d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå