Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #1 Skrevet 9. september 2014 Noen som vet hva som er forskjell? Anonymous poster hash: bc188...0ed
Gjest Sekretøsa Skrevet 9. september 2014 #2 Skrevet 9. september 2014 Psykolog DPS er ikke en egen tittel... Hva tenkte du på?
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #3 Skrevet 9. september 2014 DPS, da tenker jeg distriktpsykiatrisk avdeling. Kan det være så enkelt at den ene psykologen er tilknyttet en slik avdeling? Jobber ofte poliklinisk. Anonymous poster hash: 10994...e25
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #4 Skrevet 9. september 2014 DPS, da tenker jeg distriktpsykiatrisk avdeling. Kan det være så enkelt at den ene psykologen er tilknyttet en slik avdeling? Jobber ofte poliklinisk. Anonymous poster hash: 10994...e25 Rettere sagt; distriktpsykiatrisk sengepost. Ikke helt våken enda 😊 Anonymous poster hash: 10994...e25
Iiiiik Skrevet 9. september 2014 #5 Skrevet 9. september 2014 En psykolog på DPS er offentlig ansatt og tar imot pasienter som er henvist fra legen sin (evt andre behandlere) og klienten betaler dermed ikke annet enn egenandel og kun opp til grensen på egenandelskortet. En psykolog som ikke er ansatt på DPS, men mottar voksne pasienter vil gjerne ha andre henvisningsrutiner og som regel andre takster.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #6 Skrevet 9. september 2014 Rotete spm.. Beklager :-) Har gått til psykolog(privat) og skal nå begynne hos en på DPS. Men fikk beskjed fra legen min at det ikke var sikkert at jeg fikk gå der, fordi det kommer an på hvor "syk" man var... Men fikk jo plass, så er vel ganske syk da :-p Er det noe mer spesielt på DPS enn andre psykologer? Anonymous poster hash: bc188...0ed
smiia Skrevet 9. september 2014 #7 Skrevet 9. september 2014 Rotete spm.. Beklager :-) Har gått til psykolog(privat) og skal nå begynne hos en på DPS. Men fikk beskjed fra legen min at det ikke var sikkert at jeg fikk gå der, fordi det kommer an på hvor "syk" man var... Men fikk jo plass, så er vel ganske syk da :-p Er det noe mer spesielt på DPS enn andre psykologer? Anonymous poster hash: bc188...0ed Sikkert akkurat det du er inne på, at man må henvises fra fastlege og får tilbud om behandling ut ifra alvorlighetsgrad. Hos privat psykolog kan sikkert hvem som helst som føler behov for det få gå. Men det er dyrere, hos DPS betaler man bare egenandel.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #8 Skrevet 9. september 2014 DPS, da tenker jeg distriktpsykiatrisk avdeling. Kan det være så enkelt at den ene psykologen er tilknyttet en slik avdeling? Jobber ofte poliklinisk. Anonymous poster hash: 10994...e25 Rettere sagt; distriktpsykiatrisk sengepost. Ikke helt våken enda 😊 Anonymous poster hash: 10994...e25 DPS står ikke for distriktspsykiatrisk sengepost (selv om noen DPS også har sengeposter), det står for distriktspsykiatrisk senter. HI: forskjellen ift det legen din snakket om, er at det er nye større henvisningspress til DPSene, og de har i tillegg spesifikke retningslinjer å forholde seg til når de vurderer henvisningene. Anonymous poster hash: 9e3c7...148
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #9 Skrevet 9. september 2014 Jeg har vært hos begge deler, men på dps havnet jeg hos psykiatrisk sykepleier, det gjør alle som ikke er av de sykeste. Ei jeg kjenner som er regnet som veldig syk flere innleggelser osv bak seg ble kastet fra en psykolog til neste. Hun skulle ha to timer per uke hos en fast psykolog men endte stort sett opp med en time annen hver til hver 3 uke og forskjellig person å snakke med hver gang, dette grunnet sykdom og annet blant de ansatte, men sier seg selv at det absolutt ikke ga noen god behandling for henne. Jeg gikk et år på DPS og følte meg bare mer og mer dårlig og sliten og deprimert. Så kom jeg inn hos privat psykolog (med ordning så jeg betalte det samme som hos dps). Og allerede etter første timen gikk jeg derfra med en følelse at han forsto meg og hva jeg slet med. Og 3 mnd senere var jeg friske meldt og har nå vært det i over et år. I dag ville jeg heller gått ventetiden ut og fått privat psykolog med en gang en å styre hos dps. Alvorlig depresjon med selvmordstanker var ikke nok til å få en skikkelig psykolog. Alt de ønsket var å dytte meg over på medisin og høre hvordan hverdagslivet mitt var istedenfor å ta tak i å lære å håndtere det som faktisk var et problem for meg. Så sendte de med meg som faktisk ønsket å dø nok tabletter hjem til 3 selvmord, og når jeg på toppen ble veldig syk av tablettene (allergisk reaksjon) og måtte kutte de ut samt nektet å prøve enda en type, fikk jeg beskjed de ikke kunne gjøre mer for meg. Om DPS og de som jobber der er den rette hjelpen å gå kommer jo helt an på hvilken person du havner hos. Og hvordan det fungere der du bor. Her jeg bor er de ekstremt presset i forhold til at de har langt flere pasienter en de har plass til egentlig. De mangler også ansatte og ihvertfall mens jeg gikk der slet de med å finne og holde på ansatte med riktige kvalifikasjoner. Andre steder kan det jo være bedre opplegg Anonymous poster hash: 65cd3...f91
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #10 Skrevet 9. september 2014 Jeg har vært på Lovisenberg DPS og var veldig fornøyd med den hjelpen jeg fikk. Samme psykolog hele tiden og ingen som prøvde å dytte på meg piller. Jeg gikk der pga angst og depresjon. Anonymous poster hash: ffe88...9ae
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #11 Skrevet 9. september 2014 Tommel opp for DPS på Jessheim også. Dyktige folk, bra opplegg og god oppfølging. ikke noe tull der og en må jobbe mye med seg selv, noe som så klart er tøft, men så absolutt nødvendig. Anonymous poster hash: 58308...c70
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #12 Skrevet 9. september 2014 Jeg har veldig god erfaring med DPS, snille og dyktige folk. Psykologene jeg gikk til tidligere er jeg ikke like fornøyd med. Psykiateren var kun interessert i å skrive ut forskjellige resepter. Anonymous poster hash: 5ab3d...dfa
Visu Skrevet 10. desember 2014 #13 Skrevet 10. desember 2014 Hei du! Med hensyn til kvalifikasjoner finnes det ingen forskjeller på psykologer som jobber på DPS og psykologer som er selvstendig næringsdrivende (eller er ansatt andre steder enn i kommunen). De har alle samme utdannelse og har autorisasjon fra staten med rett til å drive terapi. Den eneste forskjellen er hvor de får lønnen sin fra. Med andre ord kan du få like god hjelp fra en psykolog som arbeider på DPS som det du kan få et hvilket som helst annet sted. Det er likevel dessverre slik at det finnes for få statlige psykologstillinger til å dekke det enorme behovet for terapi som finnes i samfunnet vårt i dag. Derfor er det lange køer i det offentlige systemet og det kan ta tid før man blir tilbudt terapi. Derfor velger mange å oppsøke terapi hos private psykologer, noe som er dyrere fordi disse psykologene ikke får tilskudd (eller like høyt tilskudd) fra staten. Det er synd at det er blitt slik at man må være syk "nok" for å få et tilbud.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå