Gå til innhold

Noen som kan mye om katter her??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har forelsket oss skikkelig i ene kattungen til naboen. Men vi er usikker på hvilke ulemper dette kan innebære!?

Anonymous poster hash: 12d0a...219

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs jo hva man regner som ulemper.

Eneste er jo at man trenger noen til å mate den når man skal bort, syns jeg.

Det kan være litt styrete.

Anonymous poster hash: 7c959...397

Skrevet

Vel, det følger jo så klart ansvar med å ha et dyr. Katter er nok en av de mest selvstendige dyrene. 

Du må ha alt av utstyr. Tilgang på vann og mat døgnet rundt, matskåler, kattedo og tømming av det (evt. om dere skal ha katta ute når hun må på do). Ellers krever ikk ekatten så veldig mye utstyr. 

Dere må ta ansvar for sterilisering/kastrering!!!! Viktig viktig punkt! Det MÅ gjøres og er et ansvar alle katteeiere må ta. I tillegg burde dere vurdere å chippe katten. Forsikring kan også være aktuelt ettersom vetrinærregninger kan skyte i taket. 

Dere må ha noen til å ta seg av katten når dere reiser på ferie. Noen som kan se til den og gi den mat/vann. 

Og så må dere huske at katten lever i ca 15-20 år så dere får mye kos i mange år framover :)1

Anonymous poster hash: cb1f7...f37
Skrevet

Vi nå for tiden 2 katter etter at pus fikk kattunger, 2 er gitt bort men den ene ble vi raskt enige om at vi ville beholde. Samme gode fantastiske lynnet som kattemoren.

Nå skal hun steriliseres og kattungen skal kastreres når han er gammel nok. Så lenge dere har kjærlighet og et godt hjem til lillepusen så går det nok kjempefint. Jeg er også av den tro at alle barn har godt av å vokse opp med dyr og lære seg ansvar av og kunne ta seg av dyr. Men husk at selv om katter er enklere og letter og ta seg av en hund så inneholder også kattehold et visst økonomisk ansvar ;

- katten må vakisneres, kastreres/steriliseres

- ormekur

- Katter kan også bli syke og dyrlege koster

- tid til pusen, katter er sosiale vesner og elsker og være en del av familien

- selv om katter er selvstendige så krever den stell, mat og sosialt samvær også når dere reiser på ferie. Da må dere ha noen som kan passe pusen og passe på at den får det stellet den fortjener.

Ellers så må jeg si at jeg elsker og være katte eier :) Jeg er kjempeglad i kattene mine og ingen her klarer og tenke på hvor forferdelig trist det hadde blitt om noe skulle skje noe med dem. Våre katter er uten tvil en del av familien :)

Skrevet

Det jeg egentlig lurer på er om det er ulemper ved å overta den fra nærmeste nabo?

Hi

Anonymous poster hash: 12d0a...219

Skrevet

Ulempen må vel være dersom naboen ikke vil kvitte seg med den? Er det derimot leveringsklare kattunger fra ett kull som naboen ønsker nye hjem til spiller det da ingen rolle hvor den kommer fra? Ikke har den vært ute enda og det er enda flere mnd til den skal slippes ut, så innen den tid har dere jo sterilisert den slik at det ikke resulterer i flere kattunger eller inavl, om det var det du tenkte på. 

Skrevet

En kattunge bær uansett holdes inne til den er 6 mnd. For den har ikke ferdig utviklet rettningsansen før den tid. Så om dere slipper den ut før det er det gode muligheter for at den forsvinner. Kattunger kan vel steriliseres fra de er 6 mnd (?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...