Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #1 Skrevet 8. september 2014 Jeg skal ta ultralyd med kontrast. Vet at denne kontrasten er annet stoff enn det som brukes til andre typer bildetakning. Erfaring? Anonymous poster hash: 99ca8...f29
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #2 Skrevet 8. september 2014 *dytt* Spør bare fordi jeg har bivirkninger av så mye medisiner, og ikke har tatt kontrast før. Anonymous poster hash: 99ca8...f29
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #3 Skrevet 8. september 2014 Hva er det for noe? Aldri hørt om... Anonymous poster hash: bb47c...f78
Silverfox Skrevet 8. september 2014 #4 Skrevet 8. september 2014 Har fått kontrast i årene, samt oralt. Opplevde ingen bivirkninger bortsett fra et øyeblikks kvalme første gang jeg fikk det intravenøst. Neste gang sprøytet de inn bittelitt kontrast før bildene slik at kroppen ikke skulle får "sjokk" og jeg slapp kvalmen :-) Lykke til!
Silverfox Skrevet 8. september 2014 #5 Skrevet 8. september 2014 For øvrig har jeg forstått at de bruker ordet ultralyd om både mr og CT...
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #6 Skrevet 8. september 2014 Har fått kontrast i årene, samt oralt. Opplevde ingen bivirkninger bortsett fra et øyeblikks kvalme første gang jeg fikk det intravenøst. Neste gang sprøytet de inn bittelitt kontrast før bildene slik at kroppen ikke skulle får "sjokk" og jeg slapp kvalmen :-) Lykke til! Takk! Tenker jeg skal møte i litt ekstra god tid og si at jeg ofte reagerer på div. medisiner bare sånn just in case. Kvalme kan jeg alltids greie å utstå så lenge den ikke blir ekstrem For øvrig har jeg forstått at de bruker ordet ultralyd om både mr og CT... Det er stor forskjell på de ulike undersøkelsesmetodene, men jeg vet det er ultralyd jeg skal til, ikke mr eller ct. Til nr 3... kontrastvæske er noe man får sprøytet inn i årene. Et stoff som følger blodbanene (og av og til går ut i vevet) og som derfor kan gi legene annen informasjon enn det de får "bare" med de ulike bildetypene. Det får f.eks. frem blodbanene. Anonymous poster hash: 99ca8...f29
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #7 Skrevet 8. september 2014 Ultralydkontrast er veldig ulikt både kontrast på CT og MR. Du vil ikke kjenne noe til det. Hos oss bruker vi 2,4 ml kontrast, altså små mengder iforhold til feks på CT. Har aldri opplevd at noen har reagert eller kjent noe til det. Det eneste som kan være ubehagelig for noen er veneflonen ;-) Det kommer nok til å gå bra :-) Anonymous poster hash: 1f0b2...daa
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #8 Skrevet 8. september 2014 Jeg har tatt ul med kontrast. Tok ul av livmor og eggledere. Sjekket at de var åpne. Så en trenger ikke å få kontrasten i blodet nei. Spørs hva du skal undersøke. Anonymous poster hash: ffb07...6c4
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #9 Skrevet 8. september 2014 Ultralyd er absolutt ikke det samme som CT og MR. Det er 3 helt forskjellige ting! Anonymous poster hash: 1f0b2...daa
Silverfox Skrevet 9. september 2014 #10 Skrevet 9. september 2014 Ultralyd er absolutt ikke det samme som CT og MR. Det er 3 helt forskjellige ting!Anonymous poster hash: 1f0b2...daa Ok, ble veldig forvirra selv; fastlegen sa hun skulle sende meg på ultralyd, hvilket jeg også fikk innkalling til, og da tok de mr. De diskuterte frem og tilbake om de skulle ta mr eller ct. Bare derfor jeg tenkte at de kanskje bruker ultralyd som en fellesbenevnelse :-)
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #11 Skrevet 9. september 2014 Ultralyd er absolutt ikke det samme som CT og MR. Det er 3 helt forskjellige ting!Anonymous poster hash: 1f0b2...daa Ok, ble veldig forvirra selv; fastlegen sa hun skulle sende meg på ultralyd, hvilket jeg også fikk innkalling til, og da tok de mr. De diskuterte frem og tilbake om de skulle ta mr eller ct. Bare derfor jeg tenkte at de kanskje bruker ultralyd som en fellesbenevnelse :-) Jeg tipper at fastlegen og radiologen har diskutert seg frem til at de byttet til MR, fordi ultralyd ikke ville gi godt nok svar. Det skjer noen ganger Anonymous poster hash: a130d...7c1
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #12 Skrevet 9. september 2014 Ultralydkontrast er veldig ulikt både kontrast på CT og MR. Du vil ikke kjenne noe til det. Hos oss bruker vi 2,4 ml kontrast, altså små mengder iforhold til feks på CT. Har aldri opplevd at noen har reagert eller kjent noe til det. Det eneste som kan være ubehagelig for noen er veneflonen ;-) Det kommer nok til å gå bra :-) Anonymous poster hash: 1f0b2...daa Takk for svar! Jeg vet jeg får det i blodet, men stikket av veneflonen skal jeg nok takle Anonymous poster hash: 99ca8...f29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå