Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #1 Skrevet 8. september 2014 Ønsker råd til hvordan man kan gjøre lekselesingen enklere når man har barn i småskolen med konsentrasjonsvansker. Er det noen her inne som har erfaring og eventuelt noen supre tips? Anonymous poster hash: c915b...816
Gjest Minnieropptatt Skrevet 8. september 2014 #2 Skrevet 8. september 2014 Snakk med lærer, få en avtale på at leksemengden kan reduseres. Det har reddet oss ihvertfall. Jeg ser hvor langt barnet kan strekke seg, men det er viktig at det er DU som bestemmer, ikke barnet. Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #3 Skrevet 8. september 2014 Snakk med lærer, få en avtale på at leksemengden kan reduseres. Det har reddet oss ihvertfall. Jeg ser hvor langt barnet kan strekke seg, men det er viktig at det er DU som bestemmer, ikke barnet. Lykke til :-) Takk for svar! Hun har nettopp begynt på skolen, så leksemengden er absolutt overkommelig. Problemet er at hun er ekstremt rastløs, styrer med alt mulig annet, klager og synes det er kjedelig. Hun tar ting lett, og er en smart jente, men tuller det til og gjør feil med vilje, kludrer, tegner streker over hele siden, gir opp med en gang osv. Vi har fjernet ting som distraherer, passer på at hun er god og mett og at hun har fred og ro rundt seg, men det hjelper lite. Leksene er allerede en utfordring, så setter pris på alle råd som kan bidra til at assosiasjonene blir litt mer positive. Ser for meg at det kan bli et enormt problem etterhvert. HI. Anonymous poster hash: c915b...816
geitemarken Skrevet 8. september 2014 #4 Skrevet 8. september 2014 Belønningsystem. Vi fikk gjort leksene ved hjelp av riskjeks. I tillegg satt jeg hele tiden ved siden av henne og coachet henne gjennom leksene.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #5 Skrevet 8. september 2014 belønningssystem. Det måtte vi ta i bruk med vår gutt som også sliter med konsentrasjonen og surret noe helt forferdelig i leksesituasjonen. Vi laget system hvor belønningen selvsagt var noe han hadde lyst på, trengte ikke være så mye. (eks: et pokemonkort, et glass med oboy, litt frokostblanding osv) Anonymous poster hash: b38cc...943
Optatium Skrevet 8. september 2014 #6 Skrevet 8. september 2014 Sett av tid. Nå skal vi lese ett kvarter, og så blir det pause feks. Tidsrommet kan være individuelt, noen klarer femten minutter, og jeg har elever (på ungdomstrinnet) som er bede i to min. Bare pass på at pausen ikke blir for lang :-)
klg,2 boys now:) Skrevet 8. september 2014 #7 Skrevet 8. september 2014 Jeg er ganske klar på mengden som skal gjøres.avtaler dette på forhånden. Her får han velge hvor mye han gjør hver dag. Er ganske streng og klar på hva jeg krever.sitter ved han hele tiden
MammantilNurket Skrevet 8. september 2014 #8 Skrevet 8. september 2014 Mange gode råd over her Snakk med kontaktlærer og gjør en avtale om arbeidsmengde, alternativt tilpasset ukeplan. Belønning er heller ikke dumt. Jeg har eksempelvis brukt 15 minutter effektiv jobbing etterfulgt av 5 minutter på YouTube Bruk stoppeklokke.
Optatium Skrevet 8. september 2014 #9 Skrevet 8. september 2014 Jeg ville forøvrig ikke kuttet i mengden riktig enda, det er vanskelig/umulig å øke den igjen, så prøv så lenge det lar seg gjøre å holde oppskrevet mengde. Jobb heller med å øke konsentrasjonen og motivasjonen.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #10 Skrevet 8. september 2014 Vi brukte mye fysisk bevegelse og lekselesing på rare steder de første årene. Hvem har bestemt at man skal sitte stille på en stol, ved et bord, for å få gjort leksene? Ofte gikk det bedre liggende på gulvet, mens vi løp opp og ned trappa eller mens hun satt på fanget. Anonymous poster hash: d4c38...1e8
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #11 Skrevet 8. september 2014 Tusen takk for mange gode råd! Det er gull verdt, og setter pris på hvert eneste et! Belønningssystem har jeg tenkt på, problemet er bare at det ikke har funket tidligere med andre ting. Fokuset på belønningen blir for stor og tar vekk fokuset fra det det egentlig skulle være på. Belønningssystem har ofte gjort vondt verre fordi det også krever tålmodighet. Pauser har vi lagt inn allerede, men stoppeklokke skal vi absolutt prøve! Fysisk aktivitet var en artig vri, kudos for kreativ tenkning! Igjen, takk! HI. Anonymous poster hash: c915b...816
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå