Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #1 Skrevet 8. september 2014 Jeg er student på sykepleierhøgskolen og alenemor. Går andre året på sykepleien. Jeg har fått støtte fra nav under hele studiet og er svært takknemlig for det, men nå forsvinner støtten min i november, da jeg ikke lenger har rett på det. Jeg skal såklart ta opp stipend og maksimastudielån da, men det er jo bare 8500 kr i mnd og vil ikke dekke mer enn halvparten av mine utgifter. ( Barnehage, husleie på nesten 7000, strøm, forsikringer, tlf, klær, mat, bensin, internett ++ ). Nå har jeg lest litt på nettet, og sett at noen studenter får innvilget dagpenger?? Er dette noe jeg kan ha rett på? Jeg har ingen annen utdanning, så får meg ikke så lett jobb. Jeg har fast jobb hver 3 helg på ett sykehjem, men det er også alt jeg får. Alternativet mitt er å gå ut i lærling som helsefagarbeider og leve på lærlinglønn, men det vil jo ta lenger tid enn å faktisk fullføre sykepleierhøgskolen. Jeg er 100 % alene med jenta mi, far har ingen kontakt med henne. Siste skoleår er nesten umulig å jobbe i, da vi nesten bare har praksis der. Ett tredje alternativ er å gå skolen på deltid, men jeg får jo ikke jobb uten utdanning. Alle butikkene har fult opp sine stillinger, jeg har ringt barnehager, sykehjem, hjemmesykepleie, alt jeg kan komme på, men ingen ønsker å ansette noen uten utdanning... Så hva tror dere? Er forresten ferdig utdannet sykepleier i juni 2016... Boligmarkede her er utrolig presset, det å få en leilighet er umulig, jeg har sett etter noe billigere lenge.. Bilen kan jeg såklart selge, men jeg kjøpte den i fjor og har 90 000 kr i lån på den. Jeg har billigste mobilabonnement og internett må jeg ha for å kunne sende inn innleveringer osv. Jeg lever så billig som mulig, men ting går bare ikke opp med kun stipend/lån, barnetrygd, stønad til barnetilsyn på 1500 kr og forskuddsbidrag på 1500 kr.... Anonymous poster hash: 66f7c...5d2
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #2 Skrevet 8. september 2014 For å ha rett til dagpenger må du være reell arbeidssøker. Du har kanskje ikke råd til å studere? Kanskje må du ta en pause for å spare opp penger? Evnt ha en solid nra betalt ekstrajobb? Anonymous poster hash: 89678...bdb
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #3 Skrevet 8. september 2014 https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+og+stonader+ved+arbeidsloshet/Relatert+informasjon/Utdanning+og+dagpenger.345930.cms Anonymous poster hash: b168e...a3a
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #4 Skrevet 8. september 2014 Du kan søke om utvidet os når du er student. Dagpenger vil du neppe få. Som heltidsstudent er du ikke en reell arbeidssøker. Anonymous poster hash: c8584...f49
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #5 Skrevet 8. september 2014 Du har ikke rett på dagpenger så lenge du: 1. Ikke har oppgjente rettigheter til dagpenger. Krever arbeidsinntekt, og du må ha mistet denne. Forstår det Oslo at du ikke har spesielt mye arbeidsinntekt og heller ikke mistet denne inntekten. Det er jo en telle du har hatt. 2. Du må være reell atbeidssøker for å få dagpenger. Dvs aktivt søke på job og ta det du får i form av fullt arbeid. Lar seg ikke forene som student. Begge kriterier må være oppfylt. Synes absolutt såutdannelsw høres fornuftig ut, og vil oppfordre deg til å snu enhver stein for å få det til! Se etter billigere bolig, søke bostøtte, redusert bhg utgifter, selg bilen (det er jo synd du har tatt opp lån for bil men så lenge du kan klare deg uten så bør du det uansett, en bil er en ekstremt stor utgiftspost med tanke på alt uforutsett som kan skje, årsavgift, forsikring, eu kontroll osv) osv. Spør gjerne her inne a andre studenter som er aleine med barn gjør for å få det til. Folk får det til! Men det kommer til å kreve en del ofringer for både deg og barnet ditt. Anonymous poster hash: 399c4...373
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #6 Skrevet 8. september 2014 Herre Gud!!!! Say no more.... Anonymous poster hash: 85ea8...68e
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #7 Skrevet 8. september 2014 Søk bostøtte. Som student som forsørger barn så kan du ha rett til det. Anonymous poster hash: e77ca...457
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #8 Skrevet 8. september 2014 Dagpenger har du nok ikke rett på, nei. Men kanskje du kan ha rett på bostøtte? Det med utvidet os kjenner jeg ikke til, men mulig du har rett på det? Uansett, be om en samtale med saksbehandleren din på NAV for å finne ut mulighetene dine. Og prøv å få jobbe ekstra når du har mulighet til det, ferier, studiedsger, osv. Anonymous poster hash: e11f0...c0a
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #9 Skrevet 8. september 2014 Herre Gud!!!! Say no more.... Anonymous poster hash: 85ea8...68e Jøss. Ikke fullført barneskolen? Anonymous poster hash: 66f85...953
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #10 Skrevet 8. september 2014 Du sier at du har fått støtte fra NAV til utdanning, men at denne stopper nå. Er det overgangsstønad du har fått? I tillegg til 3 år med OS kan man søke om ytterligere to år ekstra dersom man ikke har fullført utdanningen sin. Anonymous poster hash: e6364...317
C&M&H Skrevet 8. september 2014 #11 Skrevet 8. september 2014 Du har ikke rett på dagpenger som student nei. Men ha du mottatt os i 5 år? Du vet at du kan få det? I tillegg vil du kunne få støtte til å fortsette påbegynt studieår selv om maxdato er i november da nav gir støtte slik at en kan fullføre. Ring nav og snakk med de, de som jobber på forvaltningsenheten kan masse om dette. Så da må du bare finne en måte å finansiere sisteåret på. Prøv å jobb deg opp så mye penger du kan så ordner det seg! Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #12 Skrevet 8. september 2014 Herre Gud!!!! Say no more.... Anonymous poster hash: 85ea8...68e Jøss. Ikke fullført barneskolen? Anonymous poster hash: 66f85...953 Jo, fullført bachelor og betalt for den selv. Anonymous poster hash: 85ea8...68e
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #13 Skrevet 8. september 2014 Jeg fikk dagpenger da jeg var student, men jeg studerte på kveldstid da, og kun 50%. Kan ikke det være ett alternativ for deg da? Anonymous poster hash: 44c67...d27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå