Gå til innhold

Samboern vil ikke at jeg skal oppgi at vi bor sammen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er ikke norsk, ikke registrert i norge og jobber kun utenfor landet. Han har hus her, sammen med meg og er i norge ca 5 mnd i året. Dette er midlertidlig men kommer til å vare et par år til.  Jeg satt å fylte ut søknad om barnetilsyn og skrev at jeg hadde fått samboer for 3 mdn siden. Dette likte han dårlig, mente at jeg ikke skulle oppgi det pga da begynner de å lure på hvorfor han ikke er fast bosatt her.

Jeg er absolutt ikke komfortabel med dette og vurdere å si at jeg kan unnlate å søke, men da må han betale det som NAV egentlig skal ha betalt meg. Hva hadde dere sagt? Liker ikke at han tar så lett på det, samt at han ikke ser det som så alvorlig om det hadde blitt oppdaget..det hadde i all hovedsak gått ut over meg og ikke han..

Anonymous poster hash: 2494e...493
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom han er illegal innvandrer er det jo ikke så rart om han ikke vil at myndighetene skal finne det ut. 

Skrevet

Dette er skikkelig snuskete og ikke noe jeg ville vært med på i det hele tatt. Om han er i Norge 5 mnd i året uten å ha oppholdstillatelse her gjør han jo noe ulovlig allerede og det minst alvorlige som vil skje når det blir oppdaget er at han blir utestengt fra landet for godt.

At han i tillegg vil at du skal svindle nav og gjøre deg til trygdemisbruker, noe som er straffbart med fengsel, bot og tilbakebetaling, i tillegg til at du mister dine trygderettigheter når det blir oppdaget er mer enn jeg hadde funnet meg i fra en partner ihvertfall.

Er du virkelig villig til å gjøre deg til forbryter for denne mannen? Er han verdt det?

Anonymous poster hash: 7b162...2fa
Skrevet

Men er dere samboere hvis han bare er der 5 mnd i året da? Hvis han er et annet sted 7 mnd i året, så er det vel der han bor? Kjenner ikke reglene jeg altså, men det høres logisk ut i mitt hode...

Anonymous poster hash: 26d2b...102
Skrevet

Dette er skikkelig snuskete og ikke noe jeg ville vært med på i det hele tatt. Om han er i Norge 5 mnd i året uten å ha oppholdstillatelse her gjør han jo noe ulovlig allerede og det minst alvorlige som vil skje når det blir oppdaget er at han blir utestengt fra landet for godt.

At han i tillegg vil at du skal svindle nav og gjøre deg til trygdemisbruker, noe som er straffbart med fengsel, bot og tilbakebetaling, i tillegg til at du mister dine trygderettigheter når det blir oppdaget er mer enn jeg hadde funnet meg i fra en partner ihvertfall.

Er du virkelig villig til å gjøre deg til forbryter for denne mannen? Er han verdt det?

Det der er ikke helt riktig. Flere europeiske land har avtaler som gjør at du kan arbeide i Norge uten å haoppholdstillatelse, fast bostedadresse eller betale skatt til Norge. Det er en begrensning her på hvor mange dager i året man kan oppholde seg i Norge, men f.eks England har rundt 180 dager og det samme har Danmark. Hvis mannen til HI er her pga jobb så gjør han ikke noe ulovlig.

Anonymous poster hash: 47ef6...d10

Skrevet

Dette høres bare veldig merkelig ut. Er du sikker på at du kjenner denne mannen godt nok til at du burde være samboer med ham?

Sikker på at han ikke har deg i Norge og en annen dame i det andre landet? (er noen av dem)

Og hvorfor er han redd for for mye spørsmål - er det fordi han oppholder seg ulovlig i Norge siden han bor her nesten halve året uten å være registrert her? Er det fordi han på den måten snyter på skatten?

Hele greia skurer i mine ører, håper du vet hva du gjør og hvem det er du er blitt samboer med!

Anonymous poster hash: 48b41...d3f
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Var det ikke en mor som fikk fengselsstraff for en liten stund tilbake fordi de hadde fått stønader fra NAV ettersom hun løy og sa at hun var alenemor? Dette må du sjekke nøye!

Skrevet

Dersom han er illegal innvandrer er det jo ikke så rart om han ikke vil at myndighetene skal finne det ut. 

Han er fra et av våre naboland så illegal er han vel ikke..har bare ikke fast bosted i norge og er heller ikke folkeregistrert her. Eneste han har i norge er fast eiendom.

Skrevet

Men er dere samboere hvis han bare er der 5 mnd i året da? Hvis han er et annet sted 7 mnd i året, så er det vel der han bor? Kjenner ikke reglene jeg altså, men det høres logisk ut i mitt hode...

Anonymous poster hash: 26d2b...102

Kjenner ikke reglene godt nok jeg heller, han er jo registret bosatt utenfor norge og betaler skatt der..så derfor er han ikke så lyst til å betale skatt i to land

Skrevet

Han er fra et av våre naboland så illegal er han vel ikke..har bare ikke fast bosted i norge og er heller ikke folkeregistrert her. Eneste han har i norge er fast eiendom.

Har du spurt ham hvorfor han ikke vil at du skal oppgi ham som samboer?

Hvorfor er det ille at Nav lurer på hvorfor han ikke er bosatt her?

Det burde være rimelig greit å forklare at han har fast eiendom her, men foreløpig har bostedsadresse hovedsaklig i det andre landet. Hvis det ikke er noe han skjuler da...

Skrevet

Det der er ikke helt riktig. Flere europeiske land har avtaler som gjør at du kan arbeide i Norge uten å haoppholdstillatelse, fast bostedadresse eller betale skatt til Norge. Det er en begrensning her på hvor mange dager i året man kan oppholde seg i Norge, men f.eks England har rundt 180 dager og det samme har Danmark. Hvis mannen til HI er her pga jobb så gjør han ikke noe ulovlig.

Anonymous poster hash: 47ef6...d10

Han arbeider ikke i norge og betaler derfor ikke skatt her, han er her per definisjon som turist men han bor jo med meg da når han er her.

Skrevet

Har du spurt ham hvorfor han ikke vil at du skal oppgi ham som samboer?

Hvorfor er det ille at Nav lurer på hvorfor han ikke er bosatt her?

Det burde være rimelig greit å forklare at han har fast eiendom her, men foreløpig har bostedsadresse hovedsaklig i det andre landet. Hvis det ikke er noe han skjuler da...

Han tror han må begynne å betale skatt til norge i tillegg til det landet han allerede skatter til og at han MÅ bli bostedsregistrert her.

Skrevet

Han tror han må begynne å betale skatt til norge i tillegg til det landet han allerede skatter til og at han MÅ bli bostedsregistrert her.

Han tror, han vil ikke, han liker dårlig, han mener....

Er dette noe han VET, eller bare synser han? Og hvis det er slik som han tror så må han finne en måte å ordne opp på.

Jeg får lite sansen for en mann som synes det er greit at den han liksom skal være glad i skal bryte lover for at han ev. skal spare noen kroner selv.

Jeg ville funnet ut av regelverket selv, om jeg var deg, HI. Da kan du vise ham, ikke bare høre på hans synsing. Og hvis det er slik at han ikke vil bo her sammen med deg hvis du oppgir ham som samboer, eller om han mener han taper for mye på det, da ville jeg tenkt meg godt om.

Enten finner han en løsning på dette, eller så hadde jeg droppet ham. Hvis du skal leve på en løgn overfor nav i to år så er det stor risiko for å bli oppdaget. Og det er jo helt greit for ham - det er jo ikke han som må ta straffen...

Skrevet

Jeg tenker at det er viktig at dere gjør dette rett. Sjekk hva som er reglene. Siden han er mesteparten av tiden på en annen adresse vil jeg jo anta at det er det som er hans hjemmeadresse. Og at han da feriere når han er hjemme hos deg. Huset han har sammen med deg kan nok godt regnes som feriebolig for han i lovens forstand. Så utfra det du forteller vil jeg anta at dere ikke regnes som samboere i lovens forstand siden han har en annen adresse som er hans hovedadresse og hvor han oppholder seg størsteparten av tiden. Men sjekk det opp slik at det blir rett så slipper dere å miste inntekt som dere har krav på eller å bli tatt for trygde/skatte juks.

Anonymous poster hash: 20e7d...4db

Skrevet

Du kan jo ikke lyve i søknadspapiree, du blir jo medskyldig i svindel!

Ja han må betale skatt i Norge i tiden can bir her, men han får fratrekk for skatten han har betalt til utlandet. Så totalt sett blir der ikke mer enn normal norsk skatt.

Anonymous poster hash: c5856...3aa

Skrevet

Om han oppholder seg mer i hjemlandet, enn han oppholder seg her, er det der han er bosatt. Han er ikke bosatt i Norge, og det var feil av deg å hevde at han gjorde det.

Hvor han er bosatt betyr for andre ting enn dine stønader! Det har å si for skatt og folketrygdavgift.

Nå vet ikke jeg hvilken barnetilsynsstønad du søkte, men er det i forbindelse med aap så er det helt greit. Er det i forhold til overgangsstønad for enslige forsørgere er det ikke greit, da du ikke er ensligforsørger, ikke har rett til overgangsstønad, eller tilhørende rettigheter som barnetilsynsstønad. Du er ikke enslig forsørger!!!!

Dette er ikke fordi dere bor sammen, for det gjør dere nemlig ikke! Det er fordi dere lever sammen, dere er et par, en familie, hans bosted er ikke avgjørende i den vurderingen.

Om du vil gjøre ting riktig så skal du informere NAV om dette, at dere ikke bor sammen, men er kjærester.

Da faller retten til overgangsstønad bort!

(Jeg forutsetter at han er barnets far, om han ikke er det, så skal det mere til å kvalifisere som ekteskapslignende forhold, enn at kjæresten er på besøk)

Anonymous poster hash: 734cc...ce6

Skrevet

Han har to familier, en i det landet han jobber i og er fra. Det er derfor han ikke vil det, da får hun andre vite det.

Er villig til å sette penger på dette, faktisk.

Anonymous poster hash: 0732a...0bb

Skrevet

Kanskje han har en bidragssak på seg og er redd for å måtte betale mer, hvis det kommer for en dag at han har samboer? Uansett høres det veldig snuskete ut. Ville krevd en forklaring.

Anonymous poster hash: 1a503...64a

Skrevet

Han har to familier, en i det landet han jobber i og er fra. Det er derfor han ikke vil det, da får hun andre vite det.

Er villig til å sette penger på dette, faktisk.

Anonymous poster hash: 0732a...0bb

Haha, jeg er villig til å sette penger imot! Akkurat det av alle ting kan jeg ikke si at jeg mistenker. Men han har to barn i hjemlandet, og han betaler bidrag ja..jeg har møtt mamman og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...