Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #1 Skrevet 8. september 2014 Kjapt og kort.Jeg og gubben er i 40 årene, vi har en gutt på 4 år.Jeg jobber fulltid 1 times busstur fra hjemmet.Gubben er arbeidsledig. Så er det dette med husarbeid da. (fant ut ved å snike litt i dag, jadda fy meg, at han klagde til ei anna dame at hadde han visst at jeg ikke kom til å gjøre med husarbeid enn jeg gjør, så hadde han ikke vært her. Jeg ble kjapt gravid, så da har en jo god nok grunn til å henge sammen osv.) Jeg har ikke støv på hjernen. Jeg jobber og er vekke ca 10 timer pr dag fra hjemmet. Arbeidsfordelingen som han klager over. :-Pga mine arbeidstider må han hente og bringe barnet vårt til bhg. du kan gå bort på 10-15 min, han kjører 99.99% av gangene. Dette innebærer også å stå opp og få på klær på seg og barnet. Jeg henter og bringer de dagene vaktene mine tillater, dvs jeg står opp ca 45 min før jeg hadde trengt hvis jeg bare skulle ta bussen for å vekke, kle og bringe, gubben ligger i sengen og sover. -Han lager middag 97% av tiden, han er sær i matveien, hver gang jeg foreslår en rett får jeg nei, har ikke lyst på det i dag, så jeg har gitt opp, han får selv være med å handle og selv bestemme og lage den maten vi skal ha. Jeg er så og si alltid med på kjøkkenet under matlagingen, dvs jeg er hantlanger, skreller, river, kutter osv osv.(dette starta da jeg gikk ut i jobb etter perm og handla på vei hjem, vi hadde ikke bil da. Kjøpte inn til 4 middager og ingen av dem kunne passe herremannen den dagen, han gravde heller i fryseren. Så da ble det tlf hjem etterhvert, HVA skal vi ha i dag...) -Han rydder kjøkkenet ca 75% av tiden -Han støvsuger og vasker gulv kanskje 1 gang pr mnd (har ikke støv på hjernen, så det blir ikke gjort annenhver dag her i huset nei....) Jeg tar noen slag innimellom, tørker støv og slike dilleting en mann ikke helt ser. -Klesvasken rotar han til 2 ganger i året, det er mitt felt. Ever so often så greier klærene som legges i hauger på soveromsgulvet, å finne veien inn på badet for vask, jeg nekter å plukke opp etter ham, har prøvd å si, ta det med om morgene i hånda på vei ut på badet, så hoper det seg ikke opp, men dere vet.... -90% av tiden tar jeg stell og legging av vårt felles barn. - vi har vært sammen i 5 år og han har greid å bytte sengtøy 2 ganger så langt. Skulle søren meg ønske han hadde vært i jobb, da skulle vi hatt liste på veggen med kryss av når du gjør noe i huset, så skulle han fått sett hvor kjekt det er... Jeg er hvertfall sliten når jeg kommer hjem, sofaen er god å sitte i ja. Så helgene går med til husarbeid. Så til 10 000 kr sprøsmålet, er denne fordelingen helt skjev, skulle jeg gjort veldig mye mer og han mindre ? Burde jeg lekt mamma for ham også og plukka opp klærene på soverommet ? Kommet hjem fra jobb med en mann som har sitta i godstolen i hvertfall 8 av de 10 timene jeg har vært vekke og laga middag som han hadde vært missfornøyd med fordi han ikke ville ha det den dagen ? mvh frøken pissedoff Anonymous poster hash: 43f42...ba8
førskolelæreren Skrevet 8. september 2014 #2 Skrevet 8. september 2014 Jeg kan nesten kjenne den dårlige stemningen i huset deres! Utrolig slitsomt det må være for dere begge to! Du må bare innse at husarbeid ikke kan deles 50/50. Noen ganger vil han gjøre mer og noen ganger du. Det at du jobber er jo flott men jeg synes likevel det virker som om du bidrar lite hjemme? Kan jo være mannen din er deprimert fordi han må være husmor hele dagen?!!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #3 Skrevet 8. september 2014 Jeg synes det ser ut som en grei fordeling. Men jeg tenker at det egentlig ikke er så viktig. Det store spørsmålet er: Hvorfor flisespikker dere? Det ser ikke ut som om husarbeidet egentlig er deres store problem, det er det at dere ikke setter pris på hverandre. Det virker som om du synes han er en møkkamann og han synes du er en møkkakjærring. Dét hadde jeg tatt tak i først, om jeg var dere.. Anonymous poster hash: 8a5db...858
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #4 Skrevet 8. september 2014 Hadde jeg hatt jobb nærmere hjemmet, så er jeg stygt redd for at han hadde fått foten i rauvå for lengst. Har vært møkklei mer enn 1 gang, og det har nok han også.Skal han få det som han vil, så må han importere seg ei nikkedokke. Men siden han ikke har jobb, og slik jeg ser det, aldri kommer til å få seg en, så kan han ikke det heller. MEN han er pappaen til vårt barn, og på gode dager er jeg veldig glad i ham. Derfor er gresset ennå ørlite grønnere, enn gresset ofte blir over tid på den andre siden av gjerdet.Og jeg VET at hadde jeg gått hjemme og han på jobb, så hadde han forventa et shina hjem, middag på bordet, gutt som ikke hørtes mens han sov på sofaen etter maten osv osv.Han hadde aldri godtatt å måtte ta husarbeid når han kom hjem fra jobb........ Og jada, vi har vært i den situasjonen., jeg i barselsperm og han på arbeidsutrpøving via nav.Jeg gikk å handla, tok huset, hadde middagen på bordet, hadde 1 åringen hjemme, osv osv.Det ble motsatt da jeg gikk ut i jobb og barnet begynte i bhg, gubben gikk hjemme.Jeg fortsatte å handle og tok huset. Og han syns det var mye å måtta lage maten og hente. Uheldigvis fikk han aldri pappaperm og fikk sett hvordan det er ..... Anonymous poster hash: 43f42...ba8
gale damen Skrevet 8. september 2014 #5 Skrevet 8. september 2014 Jeg kan nesten kjenne den dårlige stemningen i huset deres! Utrolig slitsomt det må være for dere begge to! Du må bare innse at husarbeid ikke kan deles 50/50. Noen ganger vil han gjøre mer og noen ganger du. Det at du jobber er jo flott men jeg synes likevel det virker som om du bidrar lite hjemme? Kan jo være mannen din er deprimert fordi han må være husmor hele dagen?!! Hva er detter for noe fjas? HI er hjemmefra 10 timer om dagen, gubben er arbeidsledig. Så lenge han er arbeidsledig burde han ta seg av det aller meste i hjemmet. Hvis han har bilen burde han ha handlet. Middag er det en selvfølga at han lager. Levering og henting i bhg burde han gjøre. Støvsuging, klesvask etc etc. Alt det som en normal, arbeidsledig kvinne ville ha gjort hjemme i løpet av en arbeidsdag burde han ha gjort. Dersom han var i jobb og hun gikk hjemme ville alt falt på henne, og da ville ingen ha reagert. Det arbeidet som naturlig faller etter middag, som rydding av kjøkken og legging av unger mener jeg dere burde dele, og i helgene må dere selvsagt ta det sammen, men i den situasjonen der, så må mannen ta seg sammen og få gjort noe. Den dagen han har skaffet seg en jobb må dere ta det hele opp til vurdering en gang til. Deprimert av å være husmor hele dagen - nå har jeg hørt det og. Det er neppe så veldig mange som vil ha praktisk talt eneansvar for hus og hjem, men hvis han får vondt i hjertet sitt av å ta sin del av ansvaret for familien, så får du sende ham på husmorkurs hos familievernkontoret eller annet egnet sted som kan fortelle ham at det må deles på arbeid i en familie. Så ja, HI, fordelingen er skjev, men ikke fordi han gjør for mye.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #6 Skrevet 8. september 2014 Hadde jeg hatt jobb nærmere hjemmet, så er jeg stygt redd for at han hadde fått foten i rauvå for lengst. Har vært møkklei mer enn 1 gang, og det har nok han også. Skal han få det som han vil, så må han importere seg ei nikkedokke. Men siden han ikke har jobb, og slik jeg ser det, aldri kommer til å få seg en, så kan han ikke det heller. MEN han er pappaen til vårt barn, og på gode dager er jeg veldig glad i ham. Derfor er gresset ennå ørlite grønnere, enn gresset ofte blir over tid på den andre siden av gjerdet. Og jeg VET at hadde jeg gått hjemme og han på jobb, så hadde han forventa et shina hjem, middag på bordet, gutt som ikke hørtes mens han sov på sofaen etter maten osv osv. Han hadde aldri godtatt å måtte ta husarbeid når han kom hjem fra jobb........ Og jada, vi har vært i den situasjonen., jeg i barselsperm og han på arbeidsutrpøving via nav. Jeg gikk å handla, tok huset, hadde middagen på bordet, hadde 1 åringen hjemme, osv osv. Det ble motsatt da jeg gikk ut i jobb og barnet begynte i bhg, gubben gikk hjemme. Jeg fortsatte å handle og tok huset. Og han syns det var mye å måtta lage maten og hente. Uheldigvis fikk han aldri pappaperm og fikk sett hvordan det er ..... Anonymous poster hash: 43f42...ba8 Så... Den eneste grunnen til at dere er sammen er at han er pappaen til deres felles barn og du jobber så langt fra hjemmet at det hadde blitt vanskelig å levere i bhg om du hadde vært alene? Det høres ut som et nitrist ekteskap. Spiller ingen rolle om han gjør alt husarbeidet eller ikke, du kommer ikke til å bli noe lykkeligere uansett, så lenge det er grunnen til at dere er sammen. Anonymous poster hash: 8a5db...858
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #7 Skrevet 8. september 2014 Og du er sammen med han fordi?....... Høres ut som en forferdelig mann å leve sammen med. Anonymous poster hash: 1a587...2ca
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #8 Skrevet 8. september 2014 Å himmel... det skulle vært min mann. Eller han hadde ikke vært det noe særlig lenge med den holdningen der.Han går hjemme hele tiden. Hva innbiller han seg? Han får komme seg opp om morgenen, få barnet i bhg, handle, ta dagens husarbeid, forberede middag, hente i bhg og ha maten klar til du kommer hjem. Etter middag bør du ta deg av barnet og legging, mens han rydder etter middagen. Da har dere begge fri fra kl 19-19.30. Hva mener han at du skal gjøre ? Anonymous poster hash: 01356...03f
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #9 Skrevet 8. september 2014 Jeg synes bare det er rett og rimelig om han gjør mer husarbeid enn deg siden han er arbeidsledig og faktisk har mulighet til det. Du er borte store deler av dagen for å tjene til livets opphold og da kan ikke han forvente at husarbeid deles 50/50. Jeg hadde aldri funnet meg i den ordningen. I helgene når dere begge er hjemme kan dere fint dele husarbeidet ca. halvt om halvt, siden dere begge har mulighet. Det er ingen som er 100 % i toppslag etter en arbeidsdag, så han kan heller ikke forvente at du gjør mye husarbeid rett etter jobb, annet enn at du hjelper til med middagen. Man kan ikke regne på alt selvfølgelig, da blir man gal, men jeg tenker at når man bor i lag skal man bidra ca. halvt om halvt, lasset drar man sammen. Jeg og samboer har det sånn at vi bytter på å vaske badet, støvsuge og vaske sokker (siden det tar lang tid å sortere og henge opp sokker) og det fungerer bra for oss. Alt det andre husarbeidet gjør den som har mulighet. Nå har jeg svangerskapspermisjon og vi blir å fortsette samme ordning, MEN det blir nok i hovedsak jeg som tar klesvasken + bytte sengetøy siden han både jobber og går skole og jeg dermed har mer tid til overs. Dette ser jeg på som rett og rimelig. Middag kommer jeg til å lage ca. halvparten av gangene, ellers kommer vi til å gjøre det sammen. Synes du skal ta det opp med han og fortelle hvordan du opplever det. Det er viktig å ta tak i ting før det blir for sent. Anonymous poster hash: 76848...606
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #10 Skrevet 8. september 2014 Så lenge han ikke jobber så bør han gjøre det aller meste av husarbeidet. Om han jobber en time eller to i huset daglig så har han likevel mange timer til å søke jobb på! Den som du eeeeegentlig burde sende listen til og spørre, det er damen han har klaget til - da tenker jeg han hadde fått passet sitt påskrevet (Jeg hadde en kompis som alltid ringte til meg når ting skar seg i heimen hans. Som han sa, kompisene sa bare det de trodde han ville høre, eller sa det som passet mtp hvordan de selv egentlig ønsket å ha det. Men han kunne alltid stole på at jeg sa min ærlige mening om hva han gjorde for lite, galt - eller riktig De to hadde nok ikke vært gift hvis ikke jeg hadde hatt disse alvorssamtalene med ham. I dag har de det bra sammen og deler husarbeid seg imellom ca 50-50, eller endrer det hvis den ene en periode må jobbe mye mer enn den andre.) Anonymous poster hash: 7bccc...a80
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #11 Skrevet 8. september 2014 Jeg trenger ikke at han gjør alt, trenger ikke at han gjør halvparten engang.Men blir sur når han klager over mengden husarbeid han gjør og ikke minst mengden jeg gjør.Jaja, det helper å bli sur og tverr når gubben har tatt guttungen med til en kamerat for å trekke krabbeteiner og sladdre. Ikke skal jeg nevne at det nå er legge tid for en 4 åring og de ikke er kommet hjem ennå.... Hadde jeg ikke hatt mellomvakt (rekker ikke å hente i bhg før den stenger), så hadde det vært min tur å hente poden og han hadde dratt til kameraten tidligere på dagen.Så nå har jeg endelig greid å ta ene skuffeseksjonen på kjøkkenet, hevet alle kjøkkenredskaper og ting og tang i vaskemaskinen og skurt skuffene. Sånn ting gubben kan suttre om ikke blir gjort (les; jeg ikke har gjort), sånn rett etter han sier han kjeder seg når han går hjemme. Åja, skal vi se, greit jeg er alene hjemme, og kom inn døra sånn kvart på fem ca. Men det er satt på klesvask, 2 maskiner med sengtøy og håndklær er bretta og lagt på plass. Ja åsså må en jo tømme vaskemaskinen og rydde kjøkkenet sånn før en tar litt nedvask der inne..... Anonymous poster hash: 43f42...ba8
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #12 Skrevet 8. september 2014 Og godt en har facebook. Så vet en at de driver å koker krabbe og 4åringen i allefall har fått litt mat etter bhg, har fått skive av dama til kameraten. Dvs de er ikke hjemme på ennå en goood stund. Min tur å vekke avkommet i morgen litt over 7 og spasere et kvarter bort i bhg med ham. Anonymous poster hash: 43f42...ba8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå