Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #1 Skrevet 8. september 2014 Jeg har ut etalt ca 40 000 og min mann ca 27 000 hver mnd. Vi har ca 2,6 mill i samlet gjeld og to barn. Burde egentlig være nok penger tul å leve godt OG spare lutt. Men neida, vi er blakke eller gjerne i minus hver bidige mnd. Hvordan spare/bedre økonomien uten at det går veldig utover det å kunne kose seg litt? Leser jo om folk som sliter om de får en ekstra kostnad på en 1000 lapp en mnd for da ryker budsjettet. Selv bruker vi bare visa kortet om oppvaskmaskinen ryker om det ikke er igjen på konto. Pengene sitter for løst jeg skjønner jo det, men greier ikke helt se hvordan vi kan spare. Bruker sikkert 10-12 000 i mnd på mat. Spiser ute ca annenhver uke også? Og kan glatt spontant handle klær til barna for 2-4 000 en dag, men de trenger jo klær da... Hjelp, vil ikke bli luksusfellen. Kunne vi spart inn feks 5 000 per mnd hadde vi jo feks kunne kjøpt en ny bil, den ene vi har er någet ustabil... Anonymous poster hash: 931ed...e30
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #2 Skrevet 8. september 2014 greier ikke å se hvordan? Da kutter dere matbudsjettet og kutter ned å spise ute. Man prioriterer selv. Hvis dere vil spare og ikke har nok til det nå, må dere kutte på unødvendige ting.. Går an å kose seg, men man kan moderere litt.. Anonymous poster hash: a66e7...e58
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #3 Skrevet 8. september 2014 Kutte ned på matbudsjettet? Vi har ikke noe budsjett, kjøper det vi trenger. Hvordan kutte ned, kjøpe mindre mat da? Vi kaster jo ikke et tonn i uka liksom... kjøpe kjip mat? Det er jo fordi jeg ikke ser rent praktisk hvordan vi løser det jeg spør. Skjønner jo at løsni gen er å bruke mindre penger, men hvordan komme inn i en slik spare litt penger modus liksom? Hvor begynne, med hva og hvirdan? Anonymous poster hash: 931ed...e30
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #4 Skrevet 8. september 2014 Hmmm vi har det også trangt og inntekten vår er under halvparten av deres hver mnd. Har lån på 3 mill. Vi bruker 6000 på mat(inkludert alt annet som trengs på matbutikken) . Er et barn mindre enn dere da. To voksne og en 9-åring. Handler kun en dag i uken. Er det tomt for melk på onsdag blir det ikke mer melk Før neste ukeshandling. Er sjelden eller aldri ute å spiser. Klær kjøper vi når det trengs. Sjeldent vi voksne kjøper klær til oss selv. Tips til dere er vel å bruke mindre på mat, spise sjeldnere ute og kutte med på klesbusjettet og småhandlingen. Anonymous poster hash: 00214...274
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #5 Skrevet 8. september 2014 Kutte ned på matbudsjettet? Vi har ikke noe budsjett, kjøper det vi trenger. Hvordan kutte ned, kjøpe mindre mat da? Vi kaster jo ikke et tonn i uka liksom... kjøpe kjip mat? Det er jo fordi jeg ikke ser rent praktisk hvordan vi løser det jeg spør. Skjønner jo at løsni gen er å bruke mindre penger, men hvordan komme inn i en slik spare litt penger modus liksom? Hvor begynne, med hva og hvirdan? Anonymous poster hash: 931ed...e30 Ofte er matbudsjettet en grei plass å begynne. 10-12000 i mnd er mye på mat, om dere ikke er mange i familien da vel og merke. Kan sikkert klare dere med 5000 mindre og allikevel spise godt. Så da har dere 5000 til sparing.... Begynn med å sette over en fast sum til sparing hver mnd, la det gå automatisk trekk samme dag som lønna kommer. Anonymous poster hash: f6c99...c5f
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #6 Skrevet 8. september 2014 http://www.sifo.no/page/Lenker/10242/10278 velg kalkulator og legg inn antall personer i husholdningen så ser du hva dem beregner som forbruk for din familie. Last ned budsjett og legg inn dine tall så har du et budsjett å forholde deg til. Anonymous poster hash: f31ee...417
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #7 Skrevet 8. september 2014 Slutt med spontanhandling, sett opp oversikt over regninger og inntekt, og se hva som står igjen etter at alle faste regninger er betalt. Deretter skal dere fordele resten på bensin, husholdningsartikler, mat, hobby og sparing. Her må dere være realistiske. Hvis dere bruker 12 000 i mnd på mat, så er det mulig å kutte mye uten å dø av sult altså. Dere MÅ ikke spise ute. Dere MÅ ikke ha shampoo til 200kr flaska. Dere MÅ ikke kjøpe ukeblader. Dere MÅ ikke gå på kino hver fredag. Osv. Prøv å tenke litt fornuftig, så er jeg sikker på at dere finner mange punkter dere kan spare på. Hvis dere f.eks sløser 5000 i mnd på ingenting, altså at dere ikke kan sette fingeren på hva pengene er brukt på, så er løsningen enkel. Sett over 5000 på sparekonto den dagen lønna kommer inn, og glem dem. Da kan dere faktisk ikke sløse dem bort. Anonymous poster hash: 65821...bb5
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #8 Skrevet 8. september 2014 Det er ikke nødvendigvis matbudsjett som er deres problem. Dere har inn 67.000 hver måned og ikke mer enn 2,6 mill i lån? Har du en oversikt over hvor pengene går? Selv hvis dere spiser for 12.000 er det 55.000 igjen som går andre veier. Dere har vel ikke 55.000 i faste utgifter? Hvor mye betaler dere på lån og avdrag? Hvor mye går til bil (ene)? Forsikringer, mobil, treningsabonnement, strøm, kommunale avgifter, studielån, SFO/barnehage. Ta bankutskrift over de siste 3-6 måneder og se hvor pengene går til. Selv har vi 10.000 mindre enn dere inn, litt mindre gjeld men omtrent samme matutgifter. Likevel har vi god råd og klarer å spare. Anonymous poster hash: da297...f05
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #9 Skrevet 8. september 2014 Kutte ned på matbudsjettet? Vi har ikke noe budsjett, kjøper det vi trenger. Hvordan kutte ned, kjøpe mindre mat da? Vi kaster jo ikke et tonn i uka liksom... kjøpe kjip mat? Det er jo fordi jeg ikke ser rent praktisk hvordan vi løser det jeg spør. Skjønner jo at løsni gen er å bruke mindre penger, men hvordan komme inn i en slik spare litt penger modus liksom? Hvor begynne, med hva og hvirdan?Anonymous poster hash: 931ed...e30 Ofte er matbudsjettet en grei plass å begynne. 10-12000 i mnd er mye på mat, om dere ikke er mange i familien da vel og merke. Kan sikkert klare dere med 5000 mindre og allikevel spise godt.Så da har dere 5000 til sparing.... Begynn med å sette over en fast sum til sparing hver mnd, la det gå automatisk trekk samme dag som lønna kommer. Anonymous poster hash: f6c99...c5f Hmm... Men hvordan bare plutselig bruke 5000 mindre i mnd på mat? Hva er vanlig p kjøpe? Er det ikke vanlig å kjøpe inn biff, kyllingfilet, frukt og grønt, godteri osv. Vet virkelig ikke h ordan vi skal kutte uten å begynne å spise kjipere mer usunn mat... Vi lever liksom ikke på annet enn normal mat føler jeg, men vi gjør kanskje det? Vi setter av penger i fast trekk til sparing, men henter dem tilbake når lønnskonto går tom... Anonymous poster hash: 931ed...e30
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #10 Skrevet 8. september 2014 Kutte ned på matbudsjettet? Vi har ikke noe budsjett, kjøper det vi trenger. Hvordan kutte ned, kjøpe mindre mat da? Vi kaster jo ikke et tonn i uka liksom... kjøpe kjip mat? Det er jo fordi jeg ikke ser rent praktisk hvordan vi løser det jeg spør. Skjønner jo at løsni gen er å bruke mindre penger, men hvordan komme inn i en slik spare litt penger modus liksom? Hvor begynne, med hva og hvirdan?Anonymous poster hash: 931ed...e30 Ofte er matbudsjettet en grei plass å begynne. 10-12000 i mnd er mye på mat, om dere ikke er mange i familien da vel og merke. Kan sikkert klare dere med 5000 mindre og allikevel spise godt.Så da har dere 5000 til sparing.... Begynn med å sette over en fast sum til sparing hver mnd, la det gå automatisk trekk samme dag som lønna kommer. Anonymous poster hash: f6c99...c5f Hmm... Men hvordan bare plutselig bruke 5000 mindre i mnd på mat? Hva er vanlig p kjøpe? Er det ikke vanlig å kjøpe inn biff, kyllingfilet, frukt og grønt, godteri osv. Vet virkelig ikke h ordan vi skal kutte uten å begynne å spise kjipere mer usunn mat... Vi lever liksom ikke på annet enn normal mat føler jeg, men vi gjør kanskje det? Vi setter av penger i fast trekk til sparing, men henter dem tilbake når lønnskonto går tom... Anonymous poster hash: 931ed...e30 Spiser dere biff og kyllingfilét hver dag? Hvor store mengder snop kjøper dere? Spiser dere 2 epler og en banan hver daglig? Du kan jo begynne med å skrive opp ukesmenyen din for neste uke f.eks. Skriv også hvor ofte du handler. Anonymous poster hash: 65821...bb5
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #11 Skrevet 8. september 2014 Kutte ned på matbudsjettet? Vi har ikke noe budsjett, kjøper det vi trenger. Hvordan kutte ned, kjøpe mindre mat da? Vi kaster jo ikke et tonn i uka liksom... kjøpe kjip mat? Det er jo fordi jeg ikke ser rent praktisk hvordan vi løser det jeg spør. Skjønner jo at løsni gen er å bruke mindre penger, men hvordan komme inn i en slik spare litt penger modus liksom? Hvor begynne, med hva og hvirdan?Anonymous poster hash: 931ed...e30 Ofte er matbudsjettet en grei plass å begynne. 10-12000 i mnd er mye på mat, om dere ikke er mange i familien da vel og merke. Kan sikkert klare dere med 5000 mindre og allikevel spise godt.Så da har dere 5000 til sparing.... Begynn med å sette over en fast sum til sparing hver mnd, la det gå automatisk trekk samme dag som lønna kommer. Anonymous poster hash: f6c99...c5f Hmm... Men hvordan bare plutselig bruke 5000 mindre i mnd på mat? Hva er vanlig p kjøpe? Er det ikke vanlig å kjøpe inn biff, kyllingfilet, frukt og grønt, godteri osv. Vet virkelig ikke h ordan vi skal kutte uten å begynne å spise kjipere mer usunn mat... Vi lever liksom ikke på annet enn normal mat føler jeg, men vi gjør kanskje det? Vi setter av penger i fast trekk til sparing, men henter dem tilbake når lønnskonto går tom... Anonymous poster hash: 931ed...e30 Og der fikk jeg problemer med å ta deg seriøst Anonymous poster hash: f6c99...c5f
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #12 Skrevet 8. september 2014 Kutte ned på matbudsjettet? Vi har ikke noe budsjett, kjøper det vi trenger. Hvordan kutte ned, kjøpe mindre mat da? Vi kaster jo ikke et tonn i uka liksom... kjøpe kjip mat? Det er jo fordi jeg ikke ser rent praktisk hvordan vi løser det jeg spør. Skjønner jo at løsni gen er å bruke mindre penger, men hvordan komme inn i en slik spare litt penger modus liksom? Hvor begynne, med hva og hvirdan?Anonymous poster hash: 931ed...e30 Ofte er matbudsjettet en grei plass å begynne. 10-12000 i mnd er mye på mat, om dere ikke er mange i familien da vel og merke. Kan sikkert klare dere med 5000 mindre og allikevel spise godt.Så da har dere 5000 til sparing.... Begynn med å sette over en fast sum til sparing hver mnd, la det gå automatisk trekk samme dag som lønna kommer. Anonymous poster hash: f6c99...c5f Hmm... Men hvordan bare plutselig bruke 5000 mindre i mnd på mat? Hva er vanlig p kjøpe? Er det ikke vanlig å kjøpe inn biff, kyllingfilet, frukt og grønt, godteri osv. Vet virkelig ikke h ordan vi skal kutte uten å begynne å spise kjipere mer usunn mat... Vi lever liksom ikke på annet enn normal mat føler jeg, men vi gjør kanskje det?Vi setter av penger i fast trekk til sparing, men henter dem tilbake når lønnskonto går tom...Anonymous poster hash: 931ed...e30 Spiser dere biff og kyllingfilét hver dag? Hvor store mengder snop kjøper dere? Spiser dere 2 epler og en banan hver daglig? Du kan jo begynne med å skrive opp ukesmenyen din for neste uke f.eks. Skriv også hvor ofte du handler. Anonymous poster hash: 65821...bb5 Nei, ikke det samme hver dag, men noen form for kjøtt eller fisk. Og går et par frukt bare per dag. Par poser potetgull og et par sjokolader per helg? Og tre fire øl? Ukesmeny har vi inke, det blir det vi føler for. Handler ved behov, minst 4 x per uke. Anonymous poster hash: 931ed...e30
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #13 Skrevet 8. september 2014 Kutte ned på matbudsjettet? Vi har ikke noe budsjett, kjøper det vi trenger. Hvordan kutte ned, kjøpe mindre mat da? Vi kaster jo ikke et tonn i uka liksom... kjøpe kjip mat? Det er jo fordi jeg ikke ser rent praktisk hvordan vi løser det jeg spør. Skjønner jo at løsni gen er å bruke mindre penger, men hvordan komme inn i en slik spare litt penger modus liksom? Hvor begynne, med hva og hvirdan?Anonymous poster hash: 931ed...e30 Ofte er matbudsjettet en grei plass å begynne. 10-12000 i mnd er mye på mat, om dere ikke er mange i familien da vel og merke. Kan sikkert klare dere med 5000 mindre og allikevel spise godt.Så da har dere 5000 til sparing.... Begynn med å sette over en fast sum til sparing hver mnd, la det gå automatisk trekk samme dag som lønna kommer. Anonymous poster hash: f6c99...c5f Hmm... Men hvordan bare plutselig bruke 5000 mindre i mnd på mat? Hva er vanlig p kjøpe? Er det ikke vanlig å kjøpe inn biff, kyllingfilet, frukt og grønt, godteri osv. Vet virkelig ikke h ordan vi skal kutte uten å begynne å spise kjipere mer usunn mat... Vi lever liksom ikke på annet enn normal mat føler jeg, men vi gjør kanskje det?Vi setter av penger i fast trekk til sparing, men henter dem tilbake når lønnskonto går tom...Anonymous poster hash: 931ed...e30 Og der fikk jeg problemer med å ta deg seriøst Anonymous poster hash: f6c99...c5f Fordi? Du ser vel at vi sliter litt med økonomisk styring? Mannen har ansvar for handling og matlaging, og jeg ser liksom ikke at det sløses heller. Anonymous poster hash: 931ed...e30
Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 8. september 2014 #14 Skrevet 8. september 2014 Å handle fire ganger i uken, eller mer, er nok den store synderen her! Sett dere ned og lag middagsliste for en hel uke. Det er fullt mulig å få til, og man får lettere oversikt over hva man faktisk trenger!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #15 Skrevet 8. september 2014 Å handle fire ganger i uken, eller mer, er nok den store synderen her! Sett dere ned og lag middagsliste for en hel uke. Det er fullt mulig å få til, og man får lettere oversikt over hva man faktisk trenger! Hmmm ok, men det at vi handler ofte fører jo ikke til at vi handler mer eller? Vi kaster ikke mye mat altså... Skjønner ikke helt hvordan det skal hjelpe siden vi uansett spiser det vi spiser og handler det vi må (trodde jeg). Vi kan jo prøve... Anonymous poster hash: 931ed...e30
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #16 Skrevet 8. september 2014 Kutte ned på matbudsjettet? Vi har ikke noe budsjett, kjøper det vi trenger. Hvordan kutte ned, kjøpe mindre mat da? Vi kaster jo ikke et tonn i uka liksom... kjøpe kjip mat? Det er jo fordi jeg ikke ser rent praktisk hvordan vi løser det jeg spør. Skjønner jo at løsni gen er å bruke mindre penger, men hvordan komme inn i en slik spare litt penger modus liksom? Hvor begynne, med hva og hvirdan?Anonymous poster hash: 931ed...e30 Ofte er matbudsjettet en grei plass å begynne. 10-12000 i mnd er mye på mat, om dere ikke er mange i familien da vel og merke. Kan sikkert klare dere med 5000 mindre og allikevel spise godt.Så da har dere 5000 til sparing.... Begynn med å sette over en fast sum til sparing hver mnd, la det gå automatisk trekk samme dag som lønna kommer. Anonymous poster hash: f6c99...c5f Hmm... Men hvordan bare plutselig bruke 5000 mindre i mnd på mat? Hva er vanlig p kjøpe? Er det ikke vanlig å kjøpe inn biff, kyllingfilet, frukt og grønt, godteri osv. Vet virkelig ikke h ordan vi skal kutte uten å begynne å spise kjipere mer usunn mat... Vi lever liksom ikke på annet enn normal mat føler jeg, men vi gjør kanskje det?Vi setter av penger i fast trekk til sparing, men henter dem tilbake når lønnskonto går tom...Anonymous poster hash: 931ed...e30 Og der fikk jeg problemer med å ta deg seriøst Anonymous poster hash: f6c99...c5f Fordi? Du ser vel at vi sliter litt med økonomisk styring? Mannen har ansvar for handling og matlaging, og jeg ser liksom ikke at det sløses heller. Anonymous poster hash: 931ed...e30 Jo, mangel på økonomisk styring ser jeg at dere har. Men du virker ikke særlig villig til å se problemet eller gjøre noe med det når noen påpeker hvor problemet kan ligge. Virker bare lite villig til å forandre på noe hvis dere kanskje må forsake noe. Anonymous poster hash: f6c99...c5f
Superdolly Skrevet 8. september 2014 #17 Skrevet 8. september 2014 Hvis du virkelig mener alvor, såmstart med å skrive regnskap. Skriv opp ALT dere kjøper over en periode på minst to uker, gjerne en måned. Ta også med regninger og faste utgifter. Skriv opp selv det som "egentlig ikke koster noe" som f.eks. en kaffe i automaten på jobb tre ganger om dagen. Når dere har et regnskap ser dere også hvor dere kan kutte. Da kan dere lage et budsjett og holde dere til det.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #18 Skrevet 8. september 2014 Kutte ned på matbudsjettet? Vi har ikke noe budsjett, kjøper det vi trenger. Hvordan kutte ned, kjøpe mindre mat da? Vi kaster jo ikke et tonn i uka liksom... kjøpe kjip mat? Det er jo fordi jeg ikke ser rent praktisk hvordan vi løser det jeg spør. Skjønner jo at løsni gen er å bruke mindre penger, men hvordan komme inn i en slik spare litt penger modus liksom? Hvor begynne, med hva og hvirdan?Anonymous poster hash: 931ed...e30 Ofte er matbudsjettet en grei plass å begynne. 10-12000 i mnd er mye på mat, om dere ikke er mange i familien da vel og merke. Kan sikkert klare dere med 5000 mindre og allikevel spise godt.Så da har dere 5000 til sparing.... Begynn med å sette over en fast sum til sparing hver mnd, la det gå automatisk trekk samme dag som lønna kommer. Anonymous poster hash: f6c99...c5f Hmm... Men hvordan bare plutselig bruke 5000 mindre i mnd på mat? Hva er vanlig p kjøpe? Er det ikke vanlig å kjøpe inn biff, kyllingfilet, frukt og grønt, godteri osv. Vet virkelig ikke h ordan vi skal kutte uten å begynne å spise kjipere mer usunn mat... Vi lever liksom ikke på annet enn normal mat føler jeg, men vi gjør kanskje det?Vi setter av penger i fast trekk til sparing, men henter dem tilbake når lønnskonto går tom...Anonymous poster hash: 931ed...e30 Og der fikk jeg problemer med å ta deg seriøst Anonymous poster hash: f6c99...c5f Fordi? Du ser vel at vi sliter litt med økonomisk styring? Mannen har ansvar for handling og matlaging, og jeg ser liksom ikke at det sløses heller.Anonymous poster hash: 931ed...e30 Jo, mangel på økonomisk styring ser jeg at dere har. Men du virker ikke særlig villig til å se problemet eller gjøre noe med det når noen påpeker hvor problemet kan ligge. Virker bare lite villig til å forandre på noe hvis dere kanskje må forsake noe. Anonymous poster hash: f6c99...c5f Joda vi er villige til å forsake. Og grunnen til at vi har havnet der vi er er jo fordi vi ikke ser hvirdan vi kan spare. Som feks oå mat. Hadde vi kastet lass på lass med flott mat hadde det vært en ting, men vi spiser jo opp det vi kjøper. Og da er eneste løsningen slik jeg ser det å kjøpe billiger, enklere mat? Sorry, har skikkelig tungt for dette ja. Ikke vant til å tenke på h a ting koster eller hva som brukes på hva. Vi begynner med å sette opp alt vi bruker tenker jeg så seg vi hva som går til hva, også får vi lage et budsjett ut fra det da. Men greier vi holde det, hehe... Neppe;) uff, føler meg skikkelig teit nå ja! Anonymous poster hash: 931ed...e30
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #19 Skrevet 8. september 2014 Vi skriver vanligvis en ukesmeny og handleliste hver søndag og handler mandag og fredag. Budsjettet vårt er på 5000 i mnd, altså 600 kr per handling - men vi er bare to personer. Vi handler bare på Rema 1000 og det er null problem å holde budsjettet (gikk over kontoen i dag og ser at vi denne måneden lander på rundt 4500) Jeg plukker stort sett ut middager fra Trines matblogg og denne uken blir det bl.a laksefillet, kyllingfillet og karbonadedeig. For et par måneder siden flyttet vi til ny leilighet, jeg var dårlig pga graviditet og diverse som gjorde at planleggingen skled ut. Sambo handlet da omtrent fra dag til dag på Meny butikken som ligger nærmest i stedet for å gå på Rema 1000 litt lenger unna. Da jeg gikk gjennom kontoutskriften på felleskortet så jeg plutselig at vi hadde handlet på Meny for 3000 kr på 10 dager! Altså doblet budsjettet! Vi fikk helt sjokk og gikk fort tilbake til planlegging, ukesmeny og handling to g i uken og kun på Rema. For oss er dette tydeligvis avgjørende for å holde matbudsjettet nede. Ellers har vi autotrekk til sparekonto dagen etter lønnen kommer inn. Jeg har høyrentekonto med begrenset gebyrfrie uttak, så de blir ikke rørt. Det er også lurt å ha mange ulike kontoer til ulike formål. Her har vi autotrekk til regningskontoer der alle regningene står på autogiro, og autotrekk til felleskortet som går til mat og nødvendige fellesutgifter. Det som står igjen på brukskontoen min når alt av sparing, regninger og fellesforbruk er trukket er det jeg har å bruke på meg selv. Går det tomt så er det tomt og jeg kan ikke kjøpe mer klær/sminke/gå til frisøren den mnd. Da får det vente til neste mnd. Men jeg slipper å ta tilbake penger fra sparekontoen for å ha råd til mat - de pengene står jo allerede på felleskortet. Og det kommer ingen uforutsette regninger - penger til strømregningen eller de 2000 til studielånet står jo klar på regningskontoen. Dere må altså lage et budsjett der dere legger inn alle faste utgifter og setter dette på en egen regningskonto samme dag som lønnen kommer, også sparing. Også er det bare å innse at det blir ikke mer shopping når brukskonto er tom - da må du vente til neste mnd i stedet for å ta fra sparekontoen. Anonymous poster hash: f1a0e...bdb
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #20 Skrevet 8. september 2014 Jeg klarer ikke ta deg seriøs når du ikke svarer på hvor den størsteparten av pengene deres går. Og det er ikke maten! Anonymous poster hash: da297...f05
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #21 Skrevet 8. september 2014 Sett opp et skikklig regnskap på hvordan dere bruker pengene i noen månder. Skriv ned alt slik at dere har dukumentasjon på hver krone. Ta vare på alle kviteringer, om det så bare er på en is eller 5 kroner til en tigger. Da får dere et nye bedre grunnlag for å avgjøre hvor dere kan spare inn. Anonymous poster hash: 1c3e9...c6c
Naturell Skrevet 8. september 2014 #22 Skrevet 8. september 2014 Stusset mest på at du sånn plutselig kan spontanhandle klær til barna for 4000,-. Om du gjør det til barna går det sikkert en del inn i ditt eget klesskap også. Ja, vi trenger klær, men det der hørtes litt drøyt ut.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #23 Skrevet 8. september 2014 Stusset mest på at du sånn plutselig kan spontanhandle klær til barna for 4000,-. Om du gjør det til barna går det sikkert en del inn i ditt eget klesskap også. Ja, vi trenger klær, men det der hørtes litt drøyt ut. Enig der; Her er sifo's tall i klesbudsjett; Man trenger ikke å kjøpe det dyreste heller ikke kjøpe klær hver måned! KLÆR OG SKO Kjønn/alder <1 år 1 år 2-5 6-9 J 10-13 G 10-13 J 14-17 G 14-17 K >17 M >17 pr mnd 300 450 510 560 590 550 770 640 780 660 Anonymous poster hash: f31ee...417
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #24 Skrevet 8. september 2014 Hva og hvor mye av mat og husholdningsartikler handler dere i løpet av en uke da, hva handlet dere forrige uke f.eks? Anonymous poster hash: ca6d8...361
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #25 Skrevet 8. september 2014 Jeg har kjøpt 6 nye bukser til guttungen på 5 år fordi han vokste ut av den gamle str. nå i sommer. Handlet på Cubus og Kappahl, og fikk 6 bukser til rundt 800kr. To av dem var på salg. De aller fleste t-skjorter osv passer fremdeles bra, og han trenger ikke nye. Han har fått 8 par boxere fordi han vokste ut av dem, det kostet vel en 400kr. Kjøpte også et par fleecesett på Coop til 79kr stykket. Luer og votter har han fra i fjor som passer. Regnsett fikk han nytt, kjøpte fra Barnas Hus når de hadde Reflexsett til 299.-. Han har fått et par nye Viking goretexsko som vi var heldige og fant på salg til 350kr. Det som mangler til vinteren er altså en vinterdress, der skal vi ha Navigare sin til 499. Vintersko fra Ecco til 799. Dette er altså alt av klær frem til våren/sommeren neste år. Så å helt randomly svi av 4000kr på klær til ungene høres helt sinnsykt ut for meg. Planlegger dere ingenting? Alle vet jo når Skoringen har 2 for 1 på sko, alle vet at det er salg på regn og vinterklær gjennom sommeren.. Anonymous poster hash: 65821...bb5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå