Gå til innhold

Gutt på tre greier ikke si r og f...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det normalt? Språket ellers er veldig bra, men uttalen er ikke perfekt akkurat...

Anonymous poster hash: 23ae1...22f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok veldig normalt. Mener å ha hørt at r-lyden kan være vanskelig til og med til 6-åringer, og det er normalt det også.

Skrevet

Helt normalt. Gi det tid. Ofte kommer ikke R på plass før de er nærmere 5-6år.

Min gutt kan heller ikke si r, og jeg spurte hs om dette på 4årskontroll, og hun sa at det ofte ikke kom på plass før 5-6år.

Anonymous poster hash: b17d8...216
Skrevet

Samme som min gutt når han var på samme alder.

Nå er han 5 1/2 og sier f uten problemer, men sliter litt med r i enkelte ord. Når r kommer tidlig i ordet sier han den rikitg, når den er til slutt i ordet, sier han den ikke riktig.

Anonymous poster hash: cc1e4...219
Skrevet

Her sier 5-åringen heller ikke R. Har tatt det opp med bhg. De sier det ikke er noe å stresse med, så da gjør ikke jeg det heller. Tror uansett ikke det blir satt inn noen tiltak før de er på skolen.

Anonymous poster hash: bc18d...a51

Skrevet

Min mellomste lærte å si R da han var blitt 4 år. Før det var det T han sa istedet.

Er nok normalt, går seg til.

Skrevet

Jenta må på 3år sier heller ikke r.

Skal hun si rød, blir det "gø", men i de fleste andre ord uttaler hun det som "j".

F klarer hun godt. Hun sier stadig "fy deg" til lillebroren sin :-P

Skrevet

Gutten min på 3,5 sier heller ikke r, men bruker l i stedet for. Ikke kan han kj/skj-lydene heller, de uttales bare som s. Men han snakker ellers rent og fullt forståelig, så jeg er ikke bekymret. Regner med det kommer på plass før han er ferdig i barnehagen.

Anonymous poster hash: 68635...562
Skrevet

Gutten min på 4 år klarer ikke å si r, sier l i stedet. Før sa han heller ikke k og g. Det går seg til, ikke noe å stresse med. 

Anonymous poster hash: e0dbd...1e2
Skrevet

Helt normalt, ikke noe å tenke på på en stund. Ene min sa R veldig tidlig, og har forstått fra barnehagen det var mer uvanlig enn det motsatte. Er vel ganske mange som ikke sier tydelig R når de begynner skolen også, så slapp av :)

Anonymous poster hash: 695a7...4d1
Skrevet

Ok. Takk for beroligende svar Han bytter ut f med s først i ord, og r er vel oftest l lyd. Prøvde å leke ham til å si rrrrrr slik ringeklokker sier, og da smilte han stort og sa ll ll ll ll ;)

Er det også vanlig at noen få ord er helt på bærtur? Dvs sommerfugl er lollesykkel eller noe i den gaten? Når han førstes begynner å bruke et ord feil så sitter det liksom i. Preposisjoner, verb og bøyninger er på plass. Dvs han bruket aldr hun, kun han også om damer.

Skrevet

Ok. Takk for beroligende svar Han bytter ut f med s først i ord, og r er vel oftest l lyd. Prøvde å leke ham til å si rrrrrr slik ringeklokker sier, og da smilte han stort og sa ll ll ll ll ;)

Er det også vanlig at noen få ord er helt på bærtur? Dvs sommerfugl er lollesykkel eller noe i den gaten? Når han førstes begynner å bruke et ord feil så sitter det liksom i. Preposisjoner, verb og bøyninger er på plass. Dvs han bruket aldr hun, kun han også om damer.

Helt normalt alt det du nevner. Det kommer på plass av seg selv etter hvert. 

Anonymous poster hash: e0dbd...1e2

Skrevet

Jeg kjenner en gutt på 10,5 år som enda ikke kan si R men bytter ut alle med L.

Foreldrene stresser ikke, men jeg syns det er sent og andre unger reagerer når han sier tlaktol = traktor og skåle mål = skåre mål

Anonymous poster hash: 21f6f...cee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...