Gå til innhold

Noen som ikke konfirmerer seg?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Om 2 år skal min datter egentlig konfirmeres. Hun er ikke kristen, men vil ikke konfirmere seg borgelig, grunnet at de skal ha en overlevelseshelg, hun ikke vil være med på.

Jeg har ekstremt dårlig råd, er alene med henne. Men konfirmasjon krever at de er med på en leir, hvor det koster ca 5000 kr.

Så kommer jo selskap, klær, gave og alt etterpå.

Og jeg og faren hennes, kommer virkelig ikke overens, og det er masse konflikter i hans familie. Så aner jo ikke hvordan vi skal få til selskap heller.

 

Så tenker at det enkleste hadde vært om hun ikke konfirmerte seg i det hele tatt. Hun ønsker seg en hund utrolig mye, og tenker hun kunne fått det istedenfor.

Men hvis alle konfirmerer seg skjønner jeg jo at det blir vanskelig å være den eneste.

 

Er det noen her som kjenner noen som ikke har konfirmert seg?



Anonymous poster hash: ee76d...e8b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg konfirmerte meg ikke. Er ikke kristen, borgerlig var bare teit når jeg var 14 og bodde i bibelbeltet. Jeg overlevde. Fikk gave av mamma, fikk det hun hadde tenkt å bruke på selskap. Hun var og alene med meg, og jeg visste at jeg ikke ville komme i nærheten av de samme gavesummene som folk i klassen, så det å ikke konfirmere meg var en lettelse. Ikke angret på det i dag!

 

 

En hund i gave istede høres ut som en god plan. :)

 

Men hun må ønske å ikke konfirmere seg selv da. Blir dumt om hun egentlig vil, men lar vær kun pga den helga. Selv om det er dyrt, så finnes det alltid løsninger på både gaver og fest.



Anonymous poster hash: 5156a...197
Skrevet

Jeg konfirmerte meg ikke, egentlig på grunn av latskap (jeg ville ikke gå i kirken). Følte også at alle kun gjorde det for gavene og det syns jeg blir feil. Jeg ønska meg ny pc så da fikk jeg det av mamma for i stedet og det sparte ho nok mye på, men jeg var superfornøyd. Jeg var vel omtrent den eneste i mitt kull som ikke konfirmerte seg.

 

Jeg syns heller ingenting om å juge i kirken, og det er vel det man gjør når man konfirmere seg uten å være kristen?

Derfor er ikke mine barn døpt heller.

 

Anonymous poster hash: 58413...550

Skrevet

Jeg konfirmerte meg aldri.

For meg hadde det blitt feil å konfirmerte meg.

Da jeg ikke er kristen og ikke hadde stått for det en konfirmasjon egentlig står for.

Syns ikke det er riktig å gjøre det kun pga gavene (eller tradisjon).

 

Jeg hadde foreslått hund, en tur ho vil på o.l. istedenfor. Mye å spare på selskapet osv. som du sier.

Skrevet

Jeg konfirmerte meg ikke og har aldri angret på det. Fikk heller ingen stor sum/gave fra foreldrene mine. Du kan gjerne gi datteren din en gave, men det er ikke lurt å gi hund. En hund vil over tid koste mye penger (mat, utstyr, forsikring, dyrlegebesøk osv). Hva med å gi en opplevelse?

Skrevet

Mine eldste har valgt å konfirmere seg borgelig. Det var en leir/tur de var med på, men den var fullstendig frivillig. Synes det var et flott opplegg. Fokuset var på menneskeverd og rettigheter.



Anonymous poster hash: b24d9...1f3
Skrevet

Må man dra på leir da? Da jeg konfirmerte meg kunne man velge mellom leir og ukentlige møter x antall ganger. Sånn var det både for de som valgte borgerlig og kristelig

 

Anonymous poster hash: f3403...0b8

Skrevet

Ei venninne av meg fikk en ponni istede for konfirmasjon. Enhund er en kjempe presang om hun ønsker seg en, men anbefaler å gi henne et hundekurs også

 

Anonymous poster hash: 551ba...44a

Skrevet

 

Om 2 år skal min datter egentlig konfirmeres. Hun er ikke kristen, men vil ikke konfirmere seg borgelig, grunnet at de skal ha en overlevelseshelg, hun ikke vil være med på.

Jeg har ekstremt dårlig råd, er alene med henne. Men konfirmasjon krever at de er med på en leir, hvor det koster ca 5000 kr.

Så kommer jo selskap, klær, gave og alt etterpå.

Og jeg og faren hennes, kommer virkelig ikke overens, og det er masse konflikter i hans familie. Så aner jo ikke hvordan vi skal få til selskap heller.

 

Så tenker at det enkleste hadde vært om hun ikke konfirmerte seg i det hele tatt. Hun ønsker seg en hund utrolig mye, og tenker hun kunne fått det istedenfor.

Men hvis alle konfirmerer seg skjønner jeg jo at det blir vanskelig å være den eneste.

 

Er det noen her som kjenner noen som ikke har konfirmert seg?

 

Anonymous poster hash: ee76d...e8b

 

Min eldste datter konfirmerte seg ikke. Hun er ikke kristen og liker ikke mye oppstuss rundt egen person, så hun gadd rett og slett ikke. Hun er veldig trygg på seg selv og egne meninger, så det var ikke noe vanskelig for henne å bestemme seg for å ikke bli konfirmert.

 

I stedet fikk hun noen penger og en storbytur med pappaen.

 

 

Anonymous poster hash: 39a44...ebb

Skrevet

Min datter konfirmerte seg ikke. Skal ha selskap senere i høst. Blir å gi noen tusen :)

 

Anonymous poster hash: 8597d...22d

Skrevet

Tusen takk for svar.

 

Selv om det er hun som får hunden, så skal vi jo ta oss av den alle sammen. Jeg har hatt 3 hunder før, og hun er oppvokst med hunder i familien. Kommer sikkert til å melde de på valpekurs og. Kommer til å forsikre hunden, så vi ikke får for store utgifter på den.

 

Da får jeg prate mer med henne da det nærmer seg. Blir det konfirmasjon, så blir det min familie hjemme hos meg, med koldtbord jeg har ordnet og kaker jeg har bakt. Så blir det, sikkert kaker hos far med hans familie senere. Og hun kommer nok ikke til å få noen dyre gaver. Liten familie på begge sider, og ingen med god økonomi.



Anonymous poster hash: ee76d...e8b
Skrevet

Kjenner ei som hadde "voksenfest", altså selkapet heime utan nokon seremoni i forkant. Går bra det også, det viktigaste for mange er at det er ei markering. Vi mennesker har markert overgangane i livet i tusenvis av år uavhengig av kultur og religion.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...