Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #1 Skrevet 8. september 2014 Du som er alene om å ordne istand alt og levere barnet/barna i barnehage: Hva gjør du som gjør det enklere for deg om morgenen? For første gang på lenge måtte jeg ordne alt, det var et kaos og mye stress. For det første ville ikke ungen sove lenge nok, så det var mye skrik, hyl, sutring pga hun var trøtt men ville ikke sove mer, da. Jeg måtte lage matpakke omtrent samtidig som jeg lagde frokost (grøt), og måtte sette på Peppa Gris imens for å få litt fred og klare og tenke Jeg forholdt meg rolig, men det var så masete og mye støy. Hva slags forberedelser, bortsett fra å lage matpakke og finne frem tøy dagen i forveien, gjør dere? Anonymous poster hash: 2eb57...82f
Mamma_til_2 Skrevet 8. september 2014 #2 Skrevet 8. september 2014 Pakker sekken dagen i forveien, lager ikke varm frokost om det ikke er tid ( dette må jo passes på og dermed mindre tid til annet) min jente spiser frukt hjemme (spiser mere i bhg) mens hun ser barnetv, da lager jeg ferdig meten til bhg og skole, klær kler vi på 5 min før vi drar etter at vi har vasket hender og ansikt med klut. Sutring på morgenen er bare og overse, la henne ta med dynen eller ett pledd i sofa så hun får våkne skikkelig før du begynner og mase. Og sist men ikke minst slapp av og ro ned selv!
Elsker livet Skrevet 8. september 2014 #3 Skrevet 8. september 2014 Vi dusjer om kvelden. De eldste har vekkerklokke, står opp, kler på seg og ordner sengene, og finner frem maten i kjøleskapet selv (som er klar til å spises). Etterpå pusser de tenner og ordner håret selv. De yngste har ipad som de underholder seg med til vi skal gå. De to eldste har ansvar for å få matpakker i sekkene og hjelpe de andre med å sette seg inn i bilen mens jeg sjonglerer påkledning. Alt ekstra utstyr legger jeg i bilen om kvelden.
amandine Skrevet 8. september 2014 #4 Skrevet 8. september 2014 Klær ligger fremme og bordet er dekket, står opp først og steller meg selv, så vekker jeg ungene ca halv syv. De dusjer alltid om kvelden her også, og bare hopper i klærne om morgenen. Så har vi en halvtime ca rundt frokostbordet til å finne roen og snakke gjennom dagen, og alle suser ut kvart over syv. Eller, når alle skulle i bhg var det kvart over syv, nå går jeg kvart over syv og skolebarna tar livet med ro frem til de går hjemmefra litt før åtte. Rolige morgener er et must.
Steget Skrevet 8. september 2014 #5 Skrevet 8. september 2014 Ordne det som kan ordnes på kvelden, inkludert kaffetrakteren, så det bare er å sette den på! det er det første jeg gjør:-) står opp før vesla og ordner meg selv, dusjer stort sett på kvelden, men vasker håret om morgenen. vekker ho om ho ikke våkner selv. da hun satt i vogn, spiste hun gjerne en brødskive på vei til barnehagen, og mer frokost der. nå ser hun gjerne litt tv mens hun spiser, mens jeg rydder litt. her er det alltid jeg som leverer, og det har blitt skikkelig rutine, så det er ikke noe stress med det, vi har det veldig hyggelig egentlig:-)
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #6 Skrevet 8. september 2014 Alt dom kan ordnes dagen før er gull verdt; - klær lagt frem kvelden før. Fireåringen er med på å velge selv innenfor rimelighetens grenser for å unngå trassanfall på morningen. - matpakker er smurt kvelden i forveien - sekker er pakket kvelden før - vinterdress osv ligger klar i gangen - utstyr som evt må has med (ski, akebrett el) bæres it i bilen kvelden før - kaffetrakter er gjort klar kvelden før, bare å trykke på knappen. Jeg står opp først og gjør meg klar. Vekker barna litt før de MÅ stå opp så de kan ligge å kose seg litt i senga. Legger også inn ti min margin i tilfelle ett av barna begynner å trasse, må tisse etter å ha tatt på seg uteklærne el. Vi rekker desverre ikke å spise frokost sammen, da de er i Bhg innen kl 0745, så de spiser i Bhg. Rutinene her gjør at vi har rolige morningen med litt kos. Er stort sett aldri stress. Jeg bruker 60 min fra jeg står opp alene til vi alle er ute å av døra Anonymous poster hash: 3c117...b62
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #7 Skrevet 8. september 2014 Leverer tre barn i barnehagen hver dag. Jeg våkner når eldste på fem år våkner. Han får lov til å spille litt iPad. Så våkner de to minste på to år. De ser på barnetv mens jeg dusjer og lager frokost. Så kler jeg på dem foran TV'en og så spiser vi frokost. Da er klokka 7.30. Når jeg har spist og de fremdeles spiser, smører jeg matpakker og ordner sekkene. Evt klær til barnehagen, har jeg gjort klar dagen før. Kl 08.00 får de to minste se på "Lodde og Linn" mens jeg pusser tennene til eldste og sminker meg. Så tar jeg med meg jakker, sko, hårbørste og tannbørste bort til de minste og ordner dem mens de ser på Lodde og Linn. Deretter er det ut av huset. Er i bhg 8.30. Mitt råd er å gjøre det som gjør at morgenen glir enklest mulig, slik at du ikke blir stressa. Om det så er peppa gris, så gjør det ingenting. 😊 Anonymous poster hash: e58b7...d20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå