Gå til innhold

"De sterkeste jeg vet om"

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Er de som har opplevd motgang" -> og så videre.. Sett den på Facebook?

Jeg er uenig. Jeg vet om mange som har opplevd mye motgang, og de er vel heller svake.

Selv har jeg opplevd mye motgang, og blitt et vrak på grunn av det. "What doesn't kill you, only makes you stronger" stemmer ikke i virkeligheten. De har tydeligvis ikke hørt om f.eks PSTD

Anonymous poster hash: 2c32a...63d

Videoannonse
Annonse
Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Vel, her er det vel like mange forskjeller som det finnes mennesker. Jeg har sett, og opplevd, begge deler. Men jeg har også sett at de sterkeste menneskene kanskje ikke alltid er de som har alt på stell. Man skal være ganske tøff for å komme seg gjennom f.eks depresjon eller ptsd!

Du sier du har blitt et vrak, men du er her i dag! Det vil jeg si er ganske tøft! Du er et tøft menneske, ikke undervurder deg selv! Siden du er her inne har du kanskje familie selv? Barn, eller planlegger å få? Du er modig, jente! Prøv å tenk over hvor du faktisk sitter nå, tenk over at nå, eller i gode perioder, klarer å se fremover :)

Skrevet

Hei HI.

Jeg synes også at du er en kjemper.

Det er tungt å måtte takle livet noen ganger, og noen får så mye mer enn andre.

Vil gi deg en klem og si ikke gi opp!

Skrevet

PSTD eller PTSD? PSTD høres ut som noe politiet har: politiets sikkerhets tjeneste - direktiv eller no'.

Anonymous poster hash: 34564...fe4
Skrevet

Men det er jo store forskjeller på mennesker.

Jeg ble fra jeg var veldig liten grovt misbrukt, psykisk terror og fysisk misshandling. Kom ikke bort før jeg var 16 år. Har i voksen alder opplevd 1 voldtekt, alvorlig sykdom og skilsmisse.

Men jeg er et flott menneske, jeg er omsorgsfull, bryr meg om alle rundt meg, er en flott mor, studerer og jobber som frivillig, engasjerer meg i det som skjer i verden.

Og synes vel uansett at mennesker som opplever grusomme ting, er sterke fordi de har jo overlvd, de har klart det.

Anonymous poster hash: fbfaa...a91
Skrevet

Nei, jeg har ikke hørt så mye om PSTD, men jeg har hørt om PTSD(PostTraumatiskStressLidelse)!!

Anonymous poster hash: a70f5...096
Skrevet

PSTD eller PTSD? PSTD høres ut som noe politiet har: politiets sikkerhets tjeneste - direktiv eller no'.

Anonymous poster hash: 34564...fe4

Er nok en liten skrivefeil fra hi, men vi sjønner vel alle hva hi mener eller?

Post traumatisk stresslidelse = PTSD

Anonymous poster hash: f3ed7...256

Skrevet

Jeg er uenig. Jeg vet om mange som har opplevd mye motgang, og de er vel heller svake.

Selv har jeg opplevd mye motgang, og blitt et vrak på grunn av det. "What doesn't kill you, only makes you stronger" stemmer ikke i virkeligheten. De har tydeligvis ikke hørt om f.eks PSTD

Jeg er både enig og uenig.

Jeg har opplevd mye motgang, så mye at jeg har ligget nede, og nesten gitt opp, men ikke helt. Prøver å karre meg opp igjen, men fryktelig fryktelig tungt. 

Jeg blir sint når folk kaller meg sterk, tøff, men samtidig så er jeg litt sterk siden jeg prøver å karre meg videre også, selv om motgangen kom som lyn fra blå himmel. 

Jeg tror alle er sterke i slike situansjoner. Vi har ikke noe valg. 

Så kan vi se på de som aldri opplever motgang, og som knuses helt for den minste ting. Bilen går i stykker, og da er det verdens undergang. De er ihvertfall ikke sterke! 

Anonymous poster hash: f3ed7...256

Skrevet

Jeg tenker at det er noe i ordtaket "det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det". Jeg kjenner en som jeg selv vil si har hatt _mye_ motgang i livet. Men han har tatt alt på strak arm, og har alltid tid og overskudd til alle rundt seg. Han er strek!

Og så kjenner jeg de som omtrent føler seg klare for innleggelse på grunn av buse i nesa. Mennesker med skikkelig vondt i vilja som hele tiden føler at alt motarbeider dem, og at de snart må få den diagnosen de føler de fortjener for å kunne gå på stønad resten av livet. Disse føler nok selv at det er noe i ordtaket, mens andre vil tenke at de bare trenger å ta seg kraftig sammen. Ofte er det etter min erfaring denne type mennesker som legger ut slike facebookoppdateringer også.

Anonymous poster hash: 73c13...fae

Skrevet

Enig og uenig her og. Noen kommer seg ikke opp igjen. Og andre blir faktisk sterkere. Klarer å jobbe seg igjennom ting og finner en måte å leve med traumer på, DET vil jeg kalle sterkt. Leve et vanlig liv i tillegg til å bære på mye vondt. Betyr jo ikke at de må være super mennesker med 100-vis av venner, de "beste" jobbene og være rike på det meste.. Styrken sitter mer i at de fungerer i hverdagen på tross av alt.

Hilsen ei med PTSD.

Anonymous poster hash: 6b20e...b23
Skrevet

For meg er det et tveegget sverd. Jeg har blitt enormt sterk på områder som mange ikke er det. Og samtidig så merker jeg at jeg blir mer sårbar på andre områder. Sårbarheten kommer av at totalbelastningen har vært og er for stor, og mindre ting kan sette meg litt ut. Men ser man på totalbelastningen som jeg har og har hatt så er det utrolig at jeg fremdeles er her.

Slik jeg ser det så trenger ikke det ene å utelukke det andre.

Ang. de som legger ut slike statuser... jeg har inntrykk av at de som har det tøffest aldri legger ut slike statuser...

At alt som ikke tar livet av det gjør deg sterkere, er ikke en svart-hvit sannhet. Man kan bli sterkere, helt klart. Men man kan også bli sterkere og samtidig mer sårbar. Og av og til er den sårbarheten - som ikke var der før - vanskelig å leve med.

Anonymous poster hash: 20f30...786
Skrevet

Det stemmer for meg. Alle er ikke like.

Vokst opp med fysisk/psykisk vold fra far og mor.

Mobbet hele barneskolen.

Voldtatt i et forhold.

Ble voldtatt og nesten drept av min tidligere forlovede.

Hvert deprimert og selvskader.

Aldri fått hjelp fra andre enn min fastlege. Jeg har utdannelse, en god jobb, en flott mann og to nydelige barn. Gode venner og støtte meg på.

Jeg har snudd det negative til det positive og bruker det for alt det er verdt :) Er 26 år og har klart meg utrolig bra tross all motgangen :)

Folk er ulike.

Anonymous poster hash: ebd79...65e

Skrevet

Jeg har PTSD, og må si jeg har tenkt det samme som HI. Det er som noen sier her, man kan bli sterkere på noen måter, men man blir også sårbar og svak på andre. Synes det er litt vanskelig med alle disse "visdomsordene" som folk strør om seg med... Det som var ment som en oppmuntring, kan fort virke motsatt i de periodene man er ekstra sårbar.

Det er jo fint at noen klarer seg gjennom masse vanskelige ting, men man kan ikke holde to skjebner opp mot hverandre på den måten. Kanskje har den som klarte seg bra fått akkurat den lille støtten vedkommende trengte på det rette tidspunktet, og den som knakk sammen hadde kanskje motgang på flere kanter i et kritisk øyeblikk... Selv har jeg følt på mange ganger, at jeg "burde" takle ting bedre, jeg "burde" bare ta meg sammen osv. MEN jeg har sakte men sikkert kjempet meg frem, og står i dag sånn nogenlunde på beina, riktignok litt vaklende til tider, men har stadig vekk små seire som viser at det går den rette veien.

Det har tatt lang tid, og jeg er helt sikker på at jeg hadde vært sterkere uten disse opplevelsene, men jeg hadde kanskje vært mindre omtenksom og empatisk, hatt mindre innsikt i andre mennesker, og kanskje vært et litt dårligere menneske hvis jeg ikke hadde vært på bånn en gang...

Skrevet

Ha ha, det har jeg tenkt mange ganger også. Etter en utrolig vanskelig oppvekst, blitt flyttet fra skole til skole, seksuelle overgrep, rusmisbruk i tenårene og brudd med familie tenker jeg heller at "what doesen't kill you makes you handicapped." Eller "what doesen't kill you makes you a grønnsak." :P

Anonymous poster hash: 17dbb...ad0

Skrevet

Vel.. Jeg har opplevd mye tøft og jeg er med hånden på hjertet den sterkeste jeg vet om!

Ja jeg har mye å stri med som senskader av dette, men jeg står opp med et smil nesten hver dag, jeg er alltid positiv! Sier alltid ja når noen spør og har god tid til andre enn meg selv. Jeg er sterk som klarer å gi så mye av meg selv på tross av så lite energi jeg har til overs.

Men jeg føler iblant på fortvilelsen over alt jeg har gått igjennom. Smaker så vidt på bitterheten og tårene før jeg bestemmer meg for at det definerer ikke meg! Det er en stor del av hvem je er og keg vil aldri bli ferdig med det, men jeg har kommet over det og videre og det gjør meg veldi sterk!

Deg også hi! Med elle ruten handikap!

Skrevet

Det kommer vel litt an på hva som ligger i bunn i en?
Hvordan en takler motgang og kjipe situasjoner, hvordan en reagerer og hpndterer ting, og hvordan en formes av det.

Jeg kan med 100% sikkerhet si at jeg ikke hadde vært den jeg er idag hvis jeg ikke hadde opplevd alt dritten jeg har opplevd, jeg vet at det har gjort meg til en sterk person som tåler en vinterstorm..... Osv...etc....
Hvordan jeg hadde vært visst ikke vil bare bli spekulasjoner.

Men jeg liker heller ikke slike oppdateringer på facebook, "what doesnt kill you makes you stronger".
Føler ofte det kommer fra de som faktisk ikke har blitt så sterke av det de har gått igjennom, som har behov for å dele for hele verden for å få oppmerksomhet.
Spesielt hvis disse oppfateringene halgler fra en og samme person, har et kroneksempel i nær familie..
Uff..

Anonymous poster hash: f5703...d69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...