Anonym bruker Skrevet 7. september 2014 #1 Skrevet 7. september 2014 Trenger innspill her. Vi har regnet at vi kan sette av 4000 pr mnd til sparing i bsu, 2000 hver. Når renta er så lav som nå lønner det seg å spare i stedet for å betale ned på boliglånet, men hva med billånet? Det har jo en høyere rente enn man får på bsu-sparinga.Ville dere betalt 2000 ekstra på billånet og bli tidligere ferdig med det, eller ville dere spart alt i bsu? Vi har god kontroll på økonomien, men mår det kommer til renteregning er jeg helt grønn.... Anonymous poster hash: 2c085...2aa
Seriøst Skrevet 7. september 2014 #2 Skrevet 7. september 2014 Det lønner seg ikke å spare istede for å betale ned på lån, her blander du sammen litt! Spesielt nå som renta er så lav er det veldig lurt å betale ned ekstra på lån!! Så det ville jeg ha gjort.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2014 #3 Skrevet 7. september 2014 Jeg ville fokusert på bsu-sparing, ikke pga renta men pga skattefradraget. (Forutsatt at dere har huslån) Anonymous poster hash: c7528...dcb
Anonym bruker Skrevet 7. september 2014 #4 Skrevet 7. september 2014 Det lønner seg ikke å spare istede for å betale ned på lån, her blander du sammen litt! Spesielt nå som renta er så lav er det veldig lurt å betale ned ekstra på lån!! Så det ville jeg ha gjort. HJÆLP! Hvorfor svarer du når du er et økonomisk analfabet? Med mindre du har latterlig høy rente på billånet vil det lønne seg å betale pengene inn på bsu. Dette pga skattefradraget. Men vær oppmerksom på at du da kan sitte med restlån når bilen er solgt fordi bilen sank fortere i verdi enn dere betalte ned. Det føles jo da ikke så godt å ha pengene bundet i bsu, selv om man har har spart penger totalt sett. Anonymous poster hash: 5db88...66e
Anonym bruker Skrevet 7. september 2014 #5 Skrevet 7. september 2014 http://www.nettavisen.no/na24/3375255.htmlDette eksemplet tar jo for seg det å avslutte bsu-kontoen ved boligkjøp, men jeg mener å ha lest flere steder at bsu er det mest lønnsomme. Kontoen har 4,65% rente, samt 20% skattefradrag på oppspart beløp. Regelen som jeg har hørt er "det lønner seg alltid å betale ned på lånet så lenge renta på lånet er høyere enn på sparekontoen". Jeg tenker jo at rentene på et boliglån blir jo dyre, men samtidig vil kanskje 24000 ekstra i året bare være en dråpe i havet...? Anonymous poster hash: 2c085...2aa
Anonym bruker Skrevet 7. september 2014 #6 Skrevet 7. september 2014 http://www.nettavisen.no/na24/3375255.html Dette eksemplet tar jo for seg det å avslutte bsu-kontoen ved boligkjøp, men jeg mener å ha lest flere steder at bsu er det mest lønnsomme. Kontoen har 4,65% rente, samt 20% skattefradrag på oppspart beløp. Regelen som jeg har hørt er "det lønner seg alltid å betale ned på lånet så lenge renta på lånet er høyere enn på sparekontoen". Jeg tenker jo at rentene på et boliglån blir jo dyre, men samtidig vil kanskje 24000 ekstra i året bare være en dråpe i havet...? Anonymous poster hash: 2c085...2aa Poenget er jo at du når bsu er full betaler med på boliglånet. Forutsatt at du bruker skattefradraget på å spare mer i bsu vil du da ha nedbetalt mer på dette tidspunktet enn dersom du hele veien hadde betalt ned boligen istedet. Anonymous poster hash: 5db88...66e
Anonym bruker Skrevet 7. september 2014 #7 Skrevet 7. september 2014 Det lønner seg ikke å spare istede for å betale ned på lån, her blander du sammen litt! Spesielt nå som renta er så lav er det veldig lurt å betale ned ekstra på lån!! Så det ville jeg ha gjort. HJÆLP! Hvorfor svarer du når du er et økonomisk analfabet? Med mindre du har latterlig høy rente på billånet vil det lønne seg å betale pengene inn på bsu. Dette pga skattefradraget. Men vær oppmerksom på at du da kan sitte med restlån når bilen er solgt fordi bilen sank fortere i verdi enn dere betalte ned. Det føles jo da ikke så godt å ha pengene bundet i bsu, selv om man har har spart penger totalt sett. Anonymous poster hash: 5db88...66e Takk :-) Renta på billånet er kun 5,5%, og bsu'en er på 4,65% så da er det vel best å spare. Det bare frister litt å se billånet forsvinne 2-3 år før tida :-) Anonymous poster hash: 2c085...2aa
Anonym bruker Skrevet 7. september 2014 #8 Skrevet 7. september 2014 Har også lest at når man er 34 eller har spart fullt på bsu'en lønner det seg å betale ned lånet dersom renta på lånet er høyere enn på kontoen. Man får fortsatt samme gode rente etter fylte 34 og disse rentene er ikke låst til bruk på bolig, så dersom lånerenta er lavere kan man beholde kontoen. Jeg tror nok vi kommer til å bruke pengene når vi er 34, eller tidligere om vi må det ved kjøp av neste bolig... Anonymous poster hash: 2c085...2aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå