BumblebeeBaby89 Skrevet 7. september 2014 #1 Skrevet 7. september 2014 Har time til morkakeprøve i morgen. Mye tanker som svirrer i hodet i dag kan man si. Selvom det er svaret på prøva som opptar meg mest (som jeg likevel ikke får på en treukers tid) så må jeg si at jeg gruer meg litt til selve prøvetakningen også. Har liksom ikke fått noe forklaring enda på åssen prosedyren er. Har bare lest meg til det meste. Noen her som har tatt morkakeprøve? Gikk det greit? Er det veldig vondt? Fikk dere forklart hva dem skulle gjøre før de gjorde det? Blør man noe etterpå uten at det er abort? Tar man ultralyd først, får man se baby'en?
shari_z Skrevet 11. september 2014 #3 Skrevet 11. september 2014 Har time til morkakeprøve i morgen. Mye tanker som svirrer i hodet i dag kan man si. Selvom det er svaret på prøva som opptar meg mest (som jeg likevel ikke får på en treukers tid) så må jeg si at jeg gruer meg litt til selve prøvetakningen også. Har liksom ikke fått noe forklaring enda på åssen prosedyren er. Har bare lest meg til det meste. Noen her som har tatt morkakeprøve? Gikk det greit? Er det veldig vondt? Fikk dere forklart hva dem skulle gjøre før de gjorde det? Blør man noe etterpå uten at det er abort? Tar man ultralyd først, får man se baby'en? Jeg svarer deg, selv om du nå har tatt prøven, i tilfelle andre lurer på det samme. Jeg tok den på Riksen, og hadde en liten samtale med legen før han begynte. Var en sykepleier tilstede (muligens to, hvis jeg ikke husker feil), plus en lege (?) som skulle undersøke prøven med én gang for å passe at de hadde fått stor nok prøve til å analysere. Så mange folk der inne. La meg så ned på benken og de fant fosteret og sa hvor langt på vei de regnet med til å være (de sa 11+0, mens menstermin sa 10+6, så ganske likt) og visste bankende hjerte. Brukte god tid å finne morkaken og finne en god vinkel for å ta selve prøven. Jeg ville ikke se på skjermen mens de tok prøven, selv om det var mulig. Ville heller ikke se på nålen, bare regner med at den var laaaang. Så tok de prøven, noe som gjorde litt vondt, som middels menssmerter. De tok to prøver for å sikre seg nok materiale, så var det over. Satte meg opp ganske raskt, men ble svimmel og måtte legge meg ned igjen. Trodde etter et par minutter jeg var i form, og satte meg på stolen på å svare på spørsmål fra legen, men ble veldig dårlig og måtte legge meg igjen. Mye smerter som gjorde meg kvalm. Ventet sikkert 10 minutter den gangen, og så ble jeg visst ut. Jeg hadde (heldigvis) paracet med meg i vesken, så tok to tabletter og ventet på venterommet i 45 minutter før jeg turte gå til bilen og kjøre hjem. Hadde mye smerter, og legen hadde sagt de sykemelder ikke for morkakeprøve, men at jeg måtte ta det rolig i noen dager. Jeg tok ut egenmeldingsdager og ble hjemme resten av uken. Bærte ingenting (gjorde enda mer vondt), og ingen husarbeid, og minimalt i det hele tatt. Tok egentlig 5-6 dager før smertene ga seg. Skjønner ikke at de ikke sa fra at det kunne være så vondt, ei heller ikke at de ikke anbefalte å ha noen med meg til å kjøre meg hjem! Hurtigsvar kom etter 3 uker (ikke så hurtig, spør du meg) og fullstendig svar etter 6 uker. Jeg ville ikke vite kjønn, så fikk bare vite på fullstendig svar at "fosteret har helt normale kromosomer og ser ut til å være frisk". Jeg ble lettet av å vite, men ikke så mye som jeg trodde, da det er mye annet som kan være galt som ikke er kromosomfeil. Så følte meg ikke bedre før etter ordinær ul. Har 3 uker igjen (i dag!) til termin, og har hatt flere ul underveis pga risikosvangerskap (tidligere intrauterin fosterdød) og alt ser ut til å være i skjønneste orden. Håper du hadde en bedre erfaring enn meg på selve prøven, men at du får like fine svar! Lykke til videre i svangerskapet!
BumblebeeBaby89 Skrevet 11. september 2014 Forfatter #4 Skrevet 11. september 2014 Koselig noen svarer. Var på riksen jeg også. Mannen min var med meg, og vi tok tog og trikk, noe som gikk helt fint. Det var 4 stk fagfolk pluss meg og mannen min på rommet, så ja ganske folksomt Selve prøven tok 50 min. Det skulle egentlig gå fortere, men jeg hadde visst en veldig vrien morkake. Legen måtte konsentrere seg så hardt at han svettet så mye at brillene hans datt av Selve prøven var noe ubehagelig, men ikke værre enn at det gikk greit. Det værste var egentlig at jeg måtte ligge helt muse stille, uten å le og uten å puste for hardt i 50 min. Fikk kramper i beina! Bortsett fra en litt stølhetsfølelse nederst i magen i en dag etterpå så hadde jeg gudskjelov ingen problemer med verken smerter eller svimmelhet. Dro fra sykehuset kun 15 min etter prøvetagning. Har så langt ikke hatt noe som helst blødninger eller problemer. Nå er det bare å vente på svar. Noe som egentlig er det værste av det hele!
BumblebeeBaby89 Skrevet 13. september 2014 Forfatter #5 Skrevet 13. september 2014 Har time til morkakeprøve i morgen. Mye tanker som svirrer i hodet i dag kan man si. Selvom det er svaret på prøva som opptar meg mest (som jeg likevel ikke får på en treukers tid) så må jeg si at jeg gruer meg litt til selve prøvetakningen også. Har liksom ikke fått noe forklaring enda på åssen prosedyren er. Har bare lest meg til det meste. Noen her som har tatt morkakeprøve? Gikk det greit? Er det veldig vondt? Fikk dere forklart hva dem skulle gjøre før de gjorde det? Blør man noe etterpå uten at det er abort? Tar man ultralyd først, får man se baby'en? Jeg svarer deg, selv om du nå har tatt prøven, i tilfelle andre lurer på det samme. Jeg tok den på Riksen, og hadde en liten samtale med legen før han begynte. Var en sykepleier tilstede (muligens to, hvis jeg ikke husker feil), plus en lege (?) som skulle undersøke prøven med én gang for å passe at de hadde fått stor nok prøve til å analysere. Så mange folk der inne. La meg så ned på benken og de fant fosteret og sa hvor langt på vei de regnet med til å være (de sa 11+0, mens menstermin sa 10+6, så ganske likt) og visste bankende hjerte. Brukte god tid å finne morkaken og finne en god vinkel for å ta selve prøven. Jeg ville ikke se på skjermen mens de tok prøven, selv om det var mulig. Ville heller ikke se på nålen, bare regner med at den var laaaang. Så tok de prøven, noe som gjorde litt vondt, som middels menssmerter. De tok to prøver for å sikre seg nok materiale, så var det over. Satte meg opp ganske raskt, men ble svimmel og måtte legge meg ned igjen. Trodde etter et par minutter jeg var i form, og satte meg på stolen på å svare på spørsmål fra legen, men ble veldig dårlig og måtte legge meg igjen. Mye smerter som gjorde meg kvalm. Ventet sikkert 10 minutter den gangen, og så ble jeg visst ut. Jeg hadde (heldigvis) paracet med meg i vesken, så tok to tabletter og ventet på venterommet i 45 minutter før jeg turte gå til bilen og kjøre hjem. Hadde mye smerter, og legen hadde sagt de sykemelder ikke for morkakeprøve, men at jeg måtte ta det rolig i noen dager. Jeg tok ut egenmeldingsdager og ble hjemme resten av uken. Bærte ingenting (gjorde enda mer vondt), og ingen husarbeid, og minimalt i det hele tatt. Tok egentlig 5-6 dager før smertene ga seg. Skjønner ikke at de ikke sa fra at det kunne være så vondt, ei heller ikke at de ikke anbefalte å ha noen med meg til å kjøre meg hjem! Hurtigsvar kom etter 3 uker (ikke så hurtig, spør du meg) og fullstendig svar etter 6 uker. Jeg ville ikke vite kjønn, så fikk bare vite på fullstendig svar at "fosteret har helt normale kromosomer og ser ut til å være frisk". Jeg ble lettet av å vite, men ikke så mye som jeg trodde, da det er mye annet som kan være galt som ikke er kromosomfeil. Så følte meg ikke bedre før etter ordinær ul. Har 3 uker igjen (i dag!) til termin, og har hatt flere ul underveis pga risikosvangerskap (tidligere intrauterin fosterdød) og alt ser ut til å være i skjønneste orden. Håper du hadde en bedre erfaring enn meg på selve prøven, men at du får like fine svar! Lykke til videre i svangerskapet! Anngående det med kjønn. Vi ble aldri spurt om vi vil vite kjønn eller ikke. Kommer det da til å stå? Fikk du svar i form av brev eller telefon?
Bonanza Skrevet 13. september 2014 #6 Skrevet 13. september 2014 Hei, jeg tok fostervannsprøve(ikke helt det samme, men nokså lik prosedyre) med min første, og de ringte meg for å si svaret, og spurte om jeg ville vite kjønn.
BumblebeeBaby89 Skrevet 16. september 2014 Forfatter #7 Skrevet 16. september 2014 <3 Fikk telefon fra riksen i går, babyen min er frisk <3 <3 Nå kan jeg endelig glede meg ordentlig over å være gravid <3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå