Gå til innhold

sammenheng mellom dysleksi og hukommelseproblemer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaring?

Anonymous poster hash: fb71d...030

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan bare snakke av egen erfaring, men jeg har ikke dårlig hukommelse. Har dysleksi og slet i alle språkfag på skolen. Geografi, histori, samfunnsfag og biologi derimot satt som kistert og gav meg både 5 og 6 er på vitnemålet.

Anonymous poster hash: 9af7c...2e3
Skrevet

Ja, det kan være. Men det spørs hvordan man lærer det som skal huskes. For de med dysleksi lærer gjerne bedre på en annen måte.

Anonymous poster hash: 0a0fb...d45

Skrevet

Mitt inntrykk er at de med dysleksi får trent hukommelsen mye. De er mer avhengig enn andre av å lagre informasjon som blir gitt muntlig, da det er vanskeligere å hente informasjonen ut av en skriftlig tekst.

Anonymous poster hash: 47d1a...f30

Skrevet

Jeg har en dyslektisk nevø, som ikke lærte å lese før i femtetrinn. Han har utrolig god hukommelse, det har blitt hans måte å "overleve" skolen på. Han er en smart fyr. Går nå i andre klasse på videregående og fikk 6 i alle avsluttende fag bortsett fra ett, samt i eksamensfaget engelsk muntlig. Stolt av han!

Anonymous poster hash: 4cd03...9d3

Skrevet

Både far og sønn har dysleksi, og hukommelsesvansker. Helt klart en sammenheng her..

Anonymous poster hash: 7893b...aed

Skrevet

Jepp, jeg har det. Fikk det påvist i voksen alder. Er en sammenheng med min mors alkoholvaner under svangerskap. Google føtalt alkohol effekts. Ikke føtalt alkohol syndrom( det er alvorligere) 
Går fint an å leve med når man lærer noen gode teknikker for å få "festet" ting i langtidsminnet hurtigere :-)

Skrevet

Kan virke som om noen med dysleksi har hukommelsesproblemer utifra litt jeg har lest. Er samboer her som sliter så med gullfiskhukommelse, har til og med grått fordi han er oppgitt over at han ikke husker :(  Godt om man kan henge det på en knagg, at det kan ha en sammenheng med lese og skrivevanskene hans.

HI

Skrevet

Føtalt alkohol effekts .. Det skal jeg absolutt google. Mora drakk nok endel mens han var i magen.

HI

Skrevet

Føtalt alkohol effekts .. Det skal jeg absolutt google. Mora drakk nok endel mens han var i magen.

HI

Som oftest så henger dysleksi sammen med gener, husker ikke helt hvilket kromosom det var snakk om, men kanskje 3(?). Dette ble bare nevnt på en forelesning jeg var på i forrige uke. Dysleksi er ikke arvelig, men deres barn vil være arvelig disponert. Greit å ha i bakhodet.

Anonymous poster hash: 0a0fb...d45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...