Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #1 Skrevet 6. september 2014 Skjønner ikke hvor det skal uttales K og hvor det skal være S. Cecilie Cathrine Hvordan vet man at det ikke skal være Kekilie eller Sathrine? Så hvorfor skrives det egentlig ikke Chatrine? Og Christine uttales jo med K, men på den andre navnetråden skriver mange at Chasper blir Sjasper. Da skulle man jo uttalt Christine Sjristine... Altså vet jo hvordan disse navnene skrives og uttales, men er det egentlig en regel på det? Anonymous poster hash: ff621...86c
☆☆☆ Skrevet 6. september 2014 #2 Skrevet 6. september 2014 Har vel med uttalereglar på det språket ein tek skrivemåten frå. Ofte er bokstaven som etterfølger avgjerande for uttale. Reglane kan ikkje bli konsekvente då ein tek namn ig skrivemåtar frå mange språk. Ein er på trygg grunn viss ein velger norsk skrivemåte der det finst ein innarbeidd norsk variant. Kan for eksempel velge Katrine og Kasper.
Cate Amelie Skrevet 6. september 2014 #3 Skrevet 6. september 2014 C foran i og e uttales s C foran andre bokstaver uttales k Ch foran vokaler uttales sj Ch foran konsonanter uttales k Håper jeg ikke tar feil nå
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #4 Skrevet 6. september 2014 Her har jeg ck og uttales som k. Amerikansk navn Anonymous poster hash: 663b1...b2d
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #5 Skrevet 6. september 2014 C foran i og e uttales s C foran andre bokstaver uttales k Ch foran vokaler uttales sj Ch foran konsonanter uttales k Håper jeg ikke tar feil nå Det høres veldig riktig ut! Men da blir det jo feil å skrive Chatrine, som i Katrine! Anonymous poster hash: 66a21...3b8
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #6 Skrevet 6. september 2014 C foran i og e uttales s C foran andre bokstaver uttales k Ch foran vokaler uttales sj Ch foran konsonanter uttales k Håper jeg ikke tar feil nå Det høres veldig riktig ut! Men da blir det jo feil å skrive Chatrine, som i Katrine! Anonymous poster hash: 66a21...3b8 Jepp, Chatrine blir "Sjatrine", i likhet med Chaspher blir "Sjasfer". Mens Charlotte uttales "Sjarlotte" Anonymous poster hash: 3a4d1...09b
Leirha Skrevet 6. september 2014 #7 Skrevet 6. september 2014 C foran i og e uttales s C foran andre bokstaver uttales k Ch foran vokaler uttales sj Ch foran konsonanter uttales k Håper jeg ikke tar feil nå Det høres veldig riktig ut! Men da blir det jo feil å skrive Chatrine, som i Katrine! Anonymous poster hash: 66a21...3b8 Ingen regel uten unntak?
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #8 Skrevet 6. september 2014 C foran i og e uttales s C foran andre bokstaver uttales k Ch foran vokaler uttales sj Ch foran konsonanter uttales k Håper jeg ikke tar feil nå Tror det stemmer ganske bra, men y må vel legges til i det første punktet (eks. Cynthia, Cyril) Ellers har jeg sett navnet Kim bli skrevet både Cim og Chim, men det virker bare helt feil. Anonymous poster hash: f0b28...6a3
Cate Amelie Skrevet 6. september 2014 #9 Skrevet 6. september 2014 C foran i og e uttales s C foran andre bokstaver uttales k Ch foran vokaler uttales sj Ch foran konsonanter uttales k Håper jeg ikke tar feil nå Tror det stemmer ganske bra, men y må vel legges til i det første punktet (eks. Cynthia, Cyril) Ellers har jeg sett navnet Kim bli skrevet både Cim og Chim, men det virker bare helt feil. Anonymous poster hash: f0b28...6a3 Ja, det stemmer at c uttales som s foran y. Glemte å skrive det
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #10 Skrevet 6. september 2014 C foran i og e uttales s C foran andre bokstaver uttales k Ch foran vokaler uttales sj Ch foran konsonanter uttales k Håper jeg ikke tar feil nå Det høres veldig riktig ut! Men da blir det jo feil å skrive Chatrine, som i Katrine! Anonymous poster hash: 66a21...3b8 Ingen regel uten unntak? Klart! Men husker jeg stusset veldig første gang jeg så navnet. Blir helt naturlig å si Sjatrine, men det høres jo helt feil ut😄 Anonymous poster hash: 66a21...3b8
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #11 Skrevet 6. september 2014 C foran i og e uttales s C foran andre bokstaver uttales k Ch foran vokaler uttales sj Ch foran konsonanter uttales k Håper jeg ikke tar feil nå Det høres veldig riktig ut! Men da blir det jo feil å skrive Chatrine, som i Katrine! Anonymous poster hash: 66a21...3b8 Ingen regel uten unntak?Klart! Men husker jeg stusset veldig første gang jeg så navnet. Blir helt naturlig å si Sjatrine, men det høres jo helt feil ut😄 Anonymous poster hash: 66a21...3b8 De fleste skriver vel Cathrine, ikke Chatrine.... Anonymous poster hash: 988fb...ecc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå