Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #1 Skrevet 6. september 2014 Jeg har et veldig godt forhold til min ex. Han er en stor mann som ikke har tatt særlig vare på helsen sin. I går fortalte han at han var helt på grensen til å få diabetes 2. Det satte en støkk i ham og i meg kjenner jeg. Vi leste litt på nettet og snakket om kosthold / livstilsendring . Har du eller noen nære denne sykdommen? Hvordan påvirker det hverdagen din? Håper noen vil dele litt erfaring , jeg skal møte ham igjen i kveld. Da skal jeg servere ham en kyllingsalat , prøve å gi ham lyst til å snu ryggen til junk food Anonymous poster hash: 88b08...c89
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #2 Skrevet 6. september 2014 Eat less, walk more. Diabetes type 2 er en alvorlig sykdom. Sykdommen forkorter livet og helsen BETYDELIG dersom man ikke gjør tiltak til forbedring. Anonymous poster hash: 33b41...74b
Optatium Skrevet 6. september 2014 #3 Skrevet 6. september 2014 Det er mye diabetes 2 i lin familie. Nå skal det sies at vi er tungt arvelig belastet, og at ikke alle her har fått den pga dårlig livsstil. Alle i min familie bruker insulin daglig, og sånn sett er det sen eneste måten det påvirker oss på. Vær obs på at frukt er like ille som godteri og poteter og potetgull er verre (når set gjelder blodsukkerstigning).
Optatium Skrevet 6. september 2014 #4 Skrevet 6. september 2014 Mosjon er for øvrig effektivt for å få ned blodsukkeret. Maks en frukt om dagen, snop kun på lørdag, bytt ut brød med knekkebrød, spis fullkornpasta hvis du skal ha. Et karbohydratredusert kosthold er tingen.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #5 Skrevet 6. september 2014 Takk til alle som svarer dere er gull verdt , synes alltid jeg får så god hjelp av dere Jeg ser at det er mye å sette seg inn i, og jeg vil være en støtte for ham hele veien. Den erfaringen dere deler noterer jeg ned. Er livredd for følgesykdommer han kan få om han ikke klarer dette Anonymous poster hash: 88b08...c89
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #6 Skrevet 6. september 2014 Jeg fikk det for noen år siden! Var som å gå en bøtte kaldt vann over hodet,jeg fikk sjokk! Nok sjokk til at det første jeg gjorde var å kjøpe meg joggesko! Jeg kuttet alt av sukker (ganske fanatisk i starten) og kuttet ris,poteter og raske karbohydrater. Også begynte jeg å spise mer enn jeg pleide (hyppigere måltider i fornuftige posjoner) Så begynte jeg å trene! Fortrinnsvis løping! Og jeg er frisk som en fisk! Jeg gikk ned 15 kilo og ble kvitt diabetesen. Det går an,men man må skjønne alvoret,ta seg selv i nakken og gjøre en innsats! Anonymous poster hash: 731d0...bdc
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #7 Skrevet 6. september 2014 Diabetes er en livsstilssykdom som ofte kommer av lite aktivitet, dårlig kosthold og usunne røyke og drikkevaner. Denne kan, med mye motivasjon og endring, "forsvinne". Diabetes type 2 vil alltid ligge der når du først har fått den, men samtidig kan den bli borte hvis man klarer å endre livsstilen. Dette krever knallhard jobbing resten av livet, for faller man tilbake til det usunne vil den alltids komme tilbake. Hvordan dette vil påvirke han, er helt opp til han. Hvis han fra nå av ønsker og er motivert kan han få et utrolig godt og langt liv. Gir han faen kan han få store svigninger og være mye mer ustabil i blodsukker- noe som absolutt ikke er optimalt for en god helse. Slik jeg forstår det har han enda ikke fått diabetes type 2, men ligger i faresonen. Det er godt at han ikke er helt der, og med knallhard innsats fra nå kan mye forandre seg Regelmessige og sunne måltider er gull verdt, fiber og kornprodukter er bra. Man skal heller ikke være redd for å spise frukt og grønnsaker, selv om det er en del fruktsukker i frukten. Men noen frukter har mer sukker enn andre, så kan være lurt og ikke hive innpå med f.eks. druer eller pære. Men frukt er sunnere enn en pose smågodt. Hvis han ikke er glad i å være i aktivitet kan han begynne i det små. En gåtur på 15 min er mye bedre enn ingen gårtur. Det er ikke sagt at man MÅ kunne springe på fjellet flere dager i uken for å holde seg i form. Det finnes mange ulike aktiviteter, men han må selv kjenne på hva han har lyst til å gjøre. Alt må starte i det små, det er vanskelig å legge om hele livet i løpet av natten. Man må prøve og feile, og somsagt er han heldig som ikke har fått diagnosen enda. Så klarer han å endre livsstilen kan han "spise seg bort" fra sykdommen Sykepleier Anonymous poster hash: da3c7...16a
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #8 Skrevet 6. september 2014 Jeg fikk det for noen år siden! Var som å gå en bøtte kaldt vann over hodet,jeg fikk sjokk! Nok sjokk til at det første jeg gjorde var å kjøpe meg joggesko! Jeg kuttet alt av sukker (ganske fanatisk i starten) og kuttet ris,poteter og raske karbohydrater. Også begynte jeg å spise mer enn jeg pleide (hyppigere måltider i fornuftige posjoner) Så begynte jeg å trene! Fortrinnsvis løping! Og jeg er frisk som en fisk! Jeg gikk ned 15 kilo og ble kvitt diabetesen. Det går an,men man må skjønne alvoret,ta seg selv i nakken og gjøre en innsats!Anonymous poster hash: 731d0...bdc Så fantastisk flott at du klarte det ! respekt !Jeg skal vise ham din historie HI Anonymous poster hash: 88b08...c89
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #9 Skrevet 6. september 2014 Til deg sykepleier : Jeg likte godt setningen din om å spise seg bort fra sykdommen Han er som sagt helt på grensen. Jeg skal tilby meg å bli en av hans turvenner og invitere på gode , sunne middager. Viktig med støtte når en får slike sjokkbeskjeder. HI Anonymous poster hash: 88b08...c89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå