Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #1 Skrevet 5. september 2014 Han er så varierende i humøret og blir fort furt og sint. Han er også til tider veldig frekk og ørene hans er praktisk talt helt tette. Er dette normalt for femåringer? når jeg reagerer på oppførselen hans blir han stort sett verre og da ender det ofte med at jeg slår av tv'en el lignende og det med en advarsel først. Noen ganger snur han om og det går greit, de flesste gangene så blir han sint og "tar helt av". Blir sint, hyler og griner, kaster ting, sparker og slår. Han er ganske sta og gir seg ikke så fort, og oftes eskalerer oppførselen hans. Jeg reagerer med å "ta fra" han ting som barnetv, ipad eller planlagte aktiviteter og holder dette, men synes ikke det hjelper mye på situasjonen og heller ikke at det motvirker den type oppførsel. Vi har også snakket om dette (etterpå eller dagen etter) og jeg forklarer hvorfor jeg blir streng og han skjønner at oppførselen ikke er bra, men det virker som det er humøret som avgjør dette og at han ikke klarer å la vær å reagere som han gjør. Har tenkt at han muligens får for lite søvn, men det er vanskelig å få han til å sovne før åtte halv ni tiden... Det er sikkert bedre måter å "møte" dette på, men kjenner jeg trenger litt tips til å håndtere dette bedre. Er ikke noe moro å ha dette flere ganger i uka. Anonymous poster hash: d1576...e7d
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #2 Skrevet 5. september 2014 Samme her, , :/ Anonymous poster hash: 86ee8...19d
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #3 Skrevet 5. september 2014 Her også.. Anonymous poster hash: a49d8...66b
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #4 Skrevet 5. september 2014 Helt normalt Har selv en 5 åring i huset, og hun er veldig hormonell for tiden. Heldigvis har hun 3 eldre søsken, så har litt erfaring Velg kampene dine er mitt råd, og prøv å hold deg rolig. Det blir verre....før det blir mye verre igjen! Anonymous poster hash: 1a2c6...a64
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #5 Skrevet 5. september 2014 Sånn er min også. Anonymous poster hash: 0d279...ce7
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #6 Skrevet 5. september 2014 Det er godt å høre at det er flere og at det er normalt Hva gjør dere i kampens hete? hvordan forholder dere dere til utbruddene og frekkhetene? jeg prøver å holde meg rolig, men av og til så blir jeg sint. Er sliten etter dagen jeg også og har litt kort lunte noen ganger. Det hjelper ikke på og jeg får så utrolig dårlig samvittighet etterpå hi Anonymous poster hash: d1576...e7d
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #7 Skrevet 5. september 2014 Kjekt å lese at det er fleire:) I kampens hete gir eg ein advarsel - og gjennomfører den når ho ikkje høyrer etter. Ho treng oftast å få litt fred etter utbrudda sine - slik ho får rase frå seg - så då går ho inn på eit rom og så snakkar vi etterpå, når begge to er rolege. Blir sint eg og, og har nokre gongar litt kortare lunte enn eg burde ha, men sånn er eg og slik er det. Er eg for streng, så ber eg som regel om unnskyldning etterpå. Anonymous poster hash: dfc40...66b
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #8 Skrevet 5. september 2014 Jeg har begynt å snu det litt om nå. Når det er gitt en konsekvens så får han noen ganger mulighet til å "jobbe" seg tilbake. Vet ikke om det blir riktig, men det virker som om det motiverer litt ihvertfal. Hvis jeg har sagt ikke noe tv i morgen feks. så om han roer seg og vi får snakket, så får han mulighet til å se tv likevel om han oppfører seg veldig bra og helt frem til det aktuelle tidsrommet. Hva tror dere om det? blir det helt feil? som sagt så virker det nesten mer motiverende til å oppføre seg enn at det bare blir advarsler om ting han ikke får/får lov til... hi Anonymous poster hash: d1576...e7d
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #9 Skrevet 5. september 2014 Ved å la han få lov å jobbe seg tilbake , tror jeg du utsetter mye problemer ! Jeg tror det er bedre og være veldig bestemt , og gjennomføre tingene du sier ! Er ikke så gøy å ikke få se på tv fordi man oppfører seg dårlig , men av at du alltid går tilbake på det du sier gir han jo mulighetene til å bestandig kunne oppføre seg litt fint noen timer bare fordi han vil noe og ikke fordi han faktisk forstår konsekvenser og vil høre ! Anonymous poster hash: 785ea...18c
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #10 Skrevet 5. september 2014 Hmm, ja du sier noe der. Er bare et par ganger nå i det siste jeg har gjort det...er bare så sliten noen ganger og lei av disse kampene så har rett og slett bare prøvd noe annet mannen jobber veldig mye om dagen også, så får aldri noe avbrekk i dette lille kaoset. Får holde meg til det vanlige hi Anonymous poster hash: d1576...e7d
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #11 Skrevet 5. september 2014 Jeg hadde en hissigpropp da han var mindre, men jeg synes det går bedre og bedre. Han har nesten aldri sinneutbrudd lenger og hvis han har det er de ikke så ille som du beskriver. Jeg bruker aldri det å ta fra han ting/skru av tv som straff. Vi har "naturlige" konsekvenser, men jeg synes at ting skal være logiske og gi mening. Anonymous poster hash: a21c9...8bf
*Nøtta* Skrevet 5. september 2014 #12 Skrevet 5. september 2014 Jeg hadde en hissigpropp da han var mindre, men jeg synes det går bedre og bedre. Han har nesten aldri sinneutbrudd lenger og hvis han har det er de ikke så ille som du beskriver. Jeg bruker aldri det å ta fra han ting/skru av tv som straff. Vi har "naturlige" konsekvenser, men jeg synes at ting skal være logiske og gi mening. Anonymous poster hash: a21c9...8bf Hva er "naturlige konsekvenser" da? Har du noen eksempler på dette?
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #13 Skrevet 5. september 2014 Det lurer jeg også på, jeg er veldig lei av "ikke noe tv" konsekvensen, så er glad for andre innspill. hi Anonymous poster hash: d1576...e7d
Birdie Skrevet 6. september 2014 #14 Skrevet 6. september 2014 I stedet for å la han "jobbe" seg tilbake, vær heller forsiktig med å gi konsekvenser langt fram i tid
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #15 Skrevet 6. september 2014 He he, ja det er den feilen jeg har gjort et par ganger nå Birdie derfor jeg måtte ro litt og finne en måte å ta tilbake det jeg hadde slengt ut av meg... Kom gjerne med erfaringer og tips som dere bruker i hverdagen som dere synes fungerer. hi Anonymous poster hash: d1576...e7d
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #16 Skrevet 6. september 2014 Setter han i trappa jeg. Funker som bare det. Bråker han når vi spiser middag må han sitte i trappa til vi er ferdige. Han må sitte alene å spise. Det har altså skjedd bare én gang for det var kjedelig! Anonymous poster hash: 0e2c9...a61
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #17 Skrevet 6. september 2014 Da skal jeg prøve på det hi Anonymous poster hash: d1576...e7d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå