Gå til innhold

Hvorfor synes dere det er så ille med dugnad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på den tråden fritidsaktiviteter.

Jeg står gjerne mange kioskvakter, selger dopapir, raker løv for at barna mine skal være en del av et miljø på fotball, håndball etc.

Sosialt er det også. Blir kjent med foreldrene til barna mine barn tilbringer både skole og fritidsaktiviteter med.

Ja, klart ting kræsjer npr jeg har 3 barn med aktiviteter, full jobb etc etc.

Men det er noen år dette er travelt, men for en investering: aktive og glade barn som får drive med noe de liker og er en del av et positivt miljø etc.

Anonymous poster hash: 5f70c...b38

Videoannonse
Annonse
Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Kunne ønske jeg hadde samme innstilling som deg! Virkelig..men (ja jeg vet) det er dårlig med tid, er alene med to barn og har lite avlastning. Hender jeg kan få byttet samværsdag med far slik at jeg får dratt på foreldremøter, men utenom det er det vanskelig. Jeg baker derimot alltid masse når det trengs, og er gjerne med på de tingene hvor det ikke er problem å ha med barna :) Gå dør til dør å selge ting f.eks.. Andre foreldre ser sikkert på meg som ei kjip mamma, men det får så være.

Skrevet

Helt enig.

Uten dugnad stopper det meste av aktiviteter for barn.

Kjenner jeg blir drit irritert på de som ikke gidder delta. Ungene burde blir kastet ut av laget.

Har en mor som ikke kan pga vondt både her og der MEN hver lørdag vandrer hun timesvis på shopping.

Da kan du faktisk steke vafler fire timer i måneden.

Anonymous poster hash: 022cf...17b

Skrevet

Kunne ønske jeg hadde samme innstilling som deg! Virkelig..men (ja jeg vet) det er dårlig med tid, er alene med to barn og har lite avlastning. Hender jeg kan få byttet samværsdag med far slik at jeg får dratt på foreldremøter, men utenom det er det vanskelig. Jeg baker derimot alltid masse når det trengs, og er gjerne med på de tingene hvor det ikke er problem å ha med barna :) Gå dør til dør å selge ting f.eks.. Andre foreldre ser sikkert på meg som ei kjip mamma, men det får så være.

Du deltar på den måten DU kan.

Man må ikke rake løv på kvelden for å bidra.

Skrevet

Hvis alle foreldre hadde jobbet halvparten så mye dugnad som jeg gjør, så hadde det blitt bare en bitteliten jobb å gjøre for hver! Uten dugnad stopper svært mange viktige fritidsaktiviteter for barn.

Anonymous poster hash: 412ce...d3c

Skrevet

Dugnad er stas, koselig og fint. Men fremfor alt er det nyttig. De samme som ikke stiller opp i noen form noen gang kan gjerne likevel klage på tilbudet - men hva annet kan man forvente av søplemennesker.

Anonymous poster hash: 3381f...b07
Skrevet

Jeg synes dugnader og foreldremøter er høydepunkter i hverdagen jeg. Kjempekoselig å treffe og skravle med andre foreldre :)

Anonymous poster hash: cd132...8df

Skrevet

Syns ikke det er så kjempe spennende i en hektisk hverdag nei.. Men stiller opp for barna, vært klassekontakt, S.u i bhg og mannen trener så vi bidrar absolutt

Anonymous poster hash: d8724...9fc

Skrevet

For meg går det mest på frekvens. Ja, det er koselig og nyttig med dugnad, men det er veldig mye annet koselig og/eller nyttig som jeg ønskker eller må gjøre i fritiden min, og jeg har ungen planer om at barnets fritidsaktivitet blir til MIN fritidsaktivitet. Mannen har også samme oppfatning. Vi stiller gjerne opp altså, innenfor rimelighetens grenser.

Anonymous poster hash: e5dab...c92

Gjest Antarctica
Skrevet

Syns ikke det er så "ille", det har jeg aldri. Men det fins mye usynlig dugnad folk ikke ser. Dermed er det noen som river kjeft over hvor lite man stiller opp, og det helt grunnløst! Jeg er f eks en luring mht å reise penger til prosjekter, vet akkurat hvordan man skal skrive sponsorsøknader og hvem det er lurt å spørre. Kan reise 50.000 på en måned om det trengs, f eks for barneorkesteret, eller få en skitbillig hotellavtale for en skoleklasse på tur.

Men når jeg da har brukt noen timer på dét og derfor ikke gidder dra på flaskeinnsamling for å prøve å skrape sammen 800 kroner - da får jeg biske sms-er og mye bråk. Syns det faktisk er viktigere at man bruker folk til det de er gode til enn at alle skal gjøre det samme. Jeg kan ikke bake kaker om det så var for å berge livet, så når folk furter over at jeg er mammaen som aldri har med kake - vel, de kan bare furte videre.

At det skal være så sosialt er også noe tvilsomt. Jeg har egne venner, jeg. Livet er for kort til å tilbringes sammen med noen du bare må holde ut. Vil heller tilbringe det med noen jeg liker.

Skrevet

Jeg synes dugnad er helt greit, selv om jeg gjerne skulle betalt noen kroner fremfor å møte opp selv. Gjør det kun for at barnet mitt skal ha en aktivitet å gå til. Jeg synes arbeidet er helt greit, som å koste rundt fotballbanen eller male gjerder. Jeg utfordrer min sosiale angst noe voldsomt, og stiller opp etter å ha forsikret meg om at jeg hvert fall kjenner noen av de andre som deltar på dugnad. 

Men, snart skal jeg har min første "vakt" i kiosken under fotballkampene her jeg bor, og jeg gruer meg noe voldsomt. Ikke fordi jeg heller skulle tilbragt dagen med en shoppingrunde på senteret, for det er omtrent like ille. Men sosial angst, i aller høyeste grad prestasjonsangst, fungerer dårlig i kiosken. Pappaen må jobbe den dagen, så jeg må faktisk stå der. Der er noen måneder til, men jeg har gruet meg siden vi fikk listen nå rett før sommerferieslutt. 

Derfor. Ikke fordi jeg vil sluntre unna, og overlate jobben til andre. Kun fordi jeg ikke takler folk så bra. Det hemmer meg på andre områder, og jeg unngår mange situasjoner. Dugnad er en av de få tingene der frykten for å få et dårlig "rykte" som forelder såvidt overgår min sosiale angst. 

Anonymous poster hash: 41d03...a81
Skrevet

Jeg stiller gjerne på dugnad jeg - dersom jeg vet at det gagner ungene mine.

Dessverre synes jeg altfor ofte de pengene vi får inn på dugnad går direkte til elitesatsingen til klubben, mens yngres blir avspist med smuler. Det er ikke veldig interessant å bruke f.esk ettermiddagen og helger på å stå parkeringsvakt eller selge dopapir, når overskuddet ikke engang går til barneidretten. F.esk skaffet jeg sponsorer til fotballaget for 15 000 alene i fjor, foruten mange timers dugnadsinnsats. Vårt lag fikk ikke engang beholde sponsorpengene JEG hadde skaffet til drakter. Vi fikk faktisk ikke nytt draktsett engang, men må slite med noen avdanka sammenrask som ikke passer i størrelse til de fleste gutta!

Et annet eksempel er vår private barnehage. Vi har på dugnad malt hele barnehagen og satt opp nye lekeapparater. Veldig sosialt og trivelig altså, og barnehagen har selvsagt spart mye penger, noe vi da selvsagt trodde skulle komme ungene tilgode. Da er det surt å oppdage at eier tar ut nesten 1 mill i utbytte samtidig dom de ikke har "råd" til vikarer når noen er syke...... Eller ikke har råd til å arrangere en skikkelig sommeravslutning :(

DER forsvant min motivasjon for dugnadsinnsats!

Anonymous poster hash: c6f6d...d97

Gjest Antarctica
Skrevet

Vi ble innkalt til dugnad for å male den kommunale barnehagen, vi... Da sa jeg fra at dét er en kommunal oppgave som skal ut på anbud og som skal gjøres av et proft firma.

Skrevet

Syns ikke det er så "ille", det har jeg aldri. Men det fins mye usynlig dugnad folk ikke ser. Dermed er det noen som river kjeft over hvor lite man stiller opp, og det helt grunnløst! Jeg er f eks en luring mht å reise penger til prosjekter, vet akkurat hvordan man skal skrive sponsorsøknader og hvem det er lurt å spørre. Kan reise 50.000 på en måned om det trengs, f eks for barneorkesteret, eller få en skitbillig hotellavtale for en skoleklasse på tur.

Men når jeg da har brukt noen timer på dét og derfor ikke gidder dra på flaskeinnsamling for å prøve å skrape sammen 800 kroner - da får jeg biske sms-er og mye bråk. Syns det faktisk er viktigere at man bruker folk til det de er gode til enn at alle skal gjøre det samme. Jeg kan ikke bake kaker om det så var for å berge livet, så når folk furter over at jeg er mammaen som aldri har med kake - vel, de kan bare furte videre.

At det skal være så sosialt er også noe tvilsomt. Jeg har egne venner, jeg. Livet er for kort til å tilbringes sammen med noen du bare må holde ut. Vil heller tilbringe det med noen jeg liker.

Du høres jammen sympatisk ur. ..

Livet er for kort liksom. Livet er for kort til å bruke noen timer sammen med foreldrene til de barna dine barn er sammen med? Hvor kort er ditt liv egentlig??

Anonymous poster hash: 5f70c...b38

Skrevet

Jeg stiller opp, men jeg elsker det ikke og er ikke særlig fan av dugnadsjobbing.

Anonymous poster hash: b1965...87d
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Dugnad er fint og flott, og det trengs. Men når man bruker 40 timer på en uke og de forventer at vi tar fri fra jobb for å være .ed... Da kjenner jeg at jeg kan bli litt tverr. Eller når de samme folkene ble sure for at jeg ikke kunne stå i kiosken når jeg var hjemme med bekkenløsning. Heldigvis var det bare 2 ganger i året med dugnad av det kaliberet, men jeg bruker stort sett hver ukedag på idretten nå,og det er alltid de samme som ikke stiller opp

Skrevet

Det er slettes ikke alltid det er det synligste som er mest verdt når det gjelder dugnad. Far min fortalte om en dugnad i speideren (?), der de sterke mannfolka dukka opp for å strippe et bygg innvendig. Det var presisert at styrke var nødvendig da vegger skulle slås ned osv. 2-3 alenemødre med lite fysisk styrke dukket opp, og det var med noe oppgitthet de måtte finne en oppgave til dem da de ikke hadde tyngde og styrke til å bruke slegge osv, "vi må jo berømme intensjonen, selv om de er i veien" osv. De ble satt til å pusse og børste bort mørtel fra murstein etter at murvegger var revet.

Denne steinen fikk gruppa av huseier, og den ble solgt til et firma som brukte slikt i nybygg. Gammel murstein er dyrere enn ny viste det seg, det er stor etterspørsel. Dette salget brakte inn like mye som den opprinnelige jobben betalte seg.

Anonymous poster hash: 38f0d...8c9

Skrevet

Det er slettes ikke alltid det er det synligste som er mest verdt når det gjelder dugnad. Far min fortalte om en dugnad i speideren (?), der de sterke mannfolka dukka opp for å strippe et bygg innvendig. Det var presisert at styrke var nødvendig da vegger skulle slås ned osv. 2-3 alenemødre med lite fysisk styrke dukket opp, og det var med noe oppgitthet de måtte finne en oppgave til dem da de ikke hadde tyngde og styrke til å bruke slegge osv, "vi må jo berømme intensjonen, selv om de er i veien" osv. De ble satt til å pusse og børste bort mørtel fra murstein etter at murvegger var revet.

Denne steinen fikk gruppa av huseier, og den ble solgt til et firma som brukte slikt i nybygg. Gammel murstein er dyrere enn ny viste det seg, det er stor etterspørsel. Dette salget brakte inn like mye som den opprinnelige jobben betalte seg.

Poenget med dugnad er at en fysisk jobb MÅ gjøres.

Jeg har aldri lagt vekt på sterk/svak men folk må møte opp.

Noe disse damene gjorde.

Fint og flott å samle inn penger men det er faktisk manko på mennesker som kan gjøre en konkret oppgave innen et gitt tidsrom. Det er vel det som i hovedsak er dugnad.

Skrevet

Jeg vil ikke drive med dugnad. Kjøper oss heller ut av det med aktiviteter som heller koster mer men ikke har dugnad.

Anonymous poster hash: 176fa...651

Skrevet

Vi stiller opp vi. Men jeg må innrømme at jeg hater det. En del av problemet for vår del er at dugnadsjobbingen ofte er i helgen, og vi har fri 1 av 4 helger sammen som familie. Da frister det ikke mye kan man si. 

Skrevet

Noe disse damene gjorde.

Fint og flott å samle inn penger men det er faktisk manko på mennesker som kan gjøre en konkret oppgave innen et gitt tidsrom. Det er vel det som i hovedsak er dugnad.

Men noen er udugelige på fysisk arbeid, men kan bruke tilsvarende antall timer på telefon for å skaffe sponsormidler. Har de ikke deltatt på dugnad da?

Skrevet

Noe disse damene gjorde.

Men noen er udugelige på fysisk arbeid, men kan bruke tilsvarende antall timer på telefon for å skaffe sponsormidler. Har de ikke deltatt på dugnad da?

Hvis du ikke klarer, rake løv, male et gjerde, trille en trillebår, selge billetter, steke vafler eller bake en kake så er du rimelig verdiløs og burde vel strengt tatt ikke ha unger heller.

Er så mange som vil betale seg ut at det faktisk er vanskelig å få folk til enkle oppgaver. Det verste er at disse foreldrene som betaler seg ut kan finne på å sette opp et surt tryne fordi bo har måttet droppe vaffelsalg på fotballkampen fordi ingen vil.

Haha. Snakk om selvinnsikt.

Det er sagt så mange ganger at vi trenger mennesker. Ja vi trenger penger men de pengene vi får inn er ikke nok til å lønne folk til å gjøre den jobben som må gjøres.

Skrevet

Det er ikke alle dugnader som er kun for å skaffe penger helher. Hos oss er det fotballcup i dag og uten de frivillige, så er det rett og slett ikke mulig å gjennomføre.

Jeg elsker dugnad. Perfekt anledning til å treffe andre foreldre. Ikke fordi man må bli bestevenn med dem, men når barna blir eldre er det litt lettere å ha oversikt hvis man kjenner de andre barnas foreldre noe.

Anonymous poster hash: 76124...34a

Skrevet

Jeg tror du tåler litt pirk på språket: det heter ikke "reise penger" på norsk. Det heter samle inn penger.

Jeg pleier aldri å kommentere stavefeil, men når resten av språket ser fint ut, og det kommer et slik "engelskuttrykk" som gjør teksten merkelig og vanskeligere å forstå, så melder jeg meg midlertidig inn i DIBs språkpoliti.

Jeg skulle gjerne hatt en som deg som er flink til å skaffe penger i foreldregruppene våre.

Anonymous poster hash: df7f8...f85

Skrevet

Noe disse damene gjorde.

Hvis du ikke klarer, rake løv, male et gjerde, trille en trillebår, selge billetter, steke vafler eller bake en kake så er du rimelig verdiløs og burde vel strengt tatt ikke ha unger heller.

Er så mange som vil betale seg ut at det faktisk er vanskelig å få folk til enkle oppgaver. Det verste er at disse foreldrene som betaler seg ut kan finne på å sette opp et surt tryne fordi bo har måttet droppe vaffelsalg på fotballkampen fordi ingen vil.

Haha. Snakk om selvinnsikt.

Det er sagt så mange ganger at vi trenger mennesker. Ja vi trenger penger men de pengene vi får inn er ikke nok til å lønne folk til å gjøre den jobben som må gjøres.

Sponsormidlar må også til. Om du ikke ser verdien av innsatsen som må til for å få disse midlene er det ditt problem. Se for deg at laget ikke har råd til drakter, baller og forsikring fordi den som ellers hadde skaffet midler står med raka disse timene. Men hva gjør vel det, så lenge det ikke ligger løv rundtom?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...