Gå til innhold

Når er det normalt at barn skal kunne....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Normal forkeskikk som f.eks ikke snakke med mat i munnen?

Anonymous poster hash: 597e8...128

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Normal forkeskikk som f.eks ikke snakke med mat i munnen?

Noen lærer det aldri.....

Anonymous poster hash: dbb47...b12

Skrevet

Det skal de kunne når du har lært dem det.

Anonymous poster hash: 036e0...41c

Skrevet

Det er ikke mitt barn det er snakk om. Mitt barn er 4år og snakker ikke med mat i munnen.

I min verden er det noe man bør kunne hvertfall i den alderen da man begynner på skolen, men det er jo bare min mening. Jeg var interessert i hva andre mente.

HI

Skrevet

Vi har snakket om bordskikk fra han var ganske liten, et sted mellom 1 og 2 år, først med lek (gjøre som mamma ol.) og fokus på å ikke grise mer enn nødvendig, ikke velte ting og ikke leke med maten. Så gradvis om å be pent om ting, si er du snill og takk og takk for maten. Og videre til bruk av gaffel og kniv, tygge med lukket munn, ikke snakke med munnen full osv.

5-åringen kan egentlig kodene, noen ting er vanskeligere enn andre (knivbruk, f.eks.), men det kommer seg absolutt. Vi spiser mye på restaurant og han bringer ikke skam over foreldrene sine, selv på viksne steder.

Gjentakelse, gjentakelser, gjentakelse.

Anonymous poster hash: 8deb0...8bb

Skrevet

Også er vi høflige med hverandre og utviser bordskikk selv, så han lærer en del ved å se på foreldrene sine.

Anonymous poster hash: 8deb0...8bb

Skrevet

Sambo har en sønn. Han prater i vei med hele munnen full av mat, holder seg ikke for munnen da han nyser eller hoster, har nesa full av snørr, det snufser og renner. Han spiser med hele ansiktet og har mat rundt hele munnen og oppover kinnene. Gutten er 9år gammel! Jeg synest det er så ekkelt å sitte til bords med han, når en så gammel gutt holder på slikt.

Her i huset får han beskjed om å ikke snakke med mat i munnen, holde seg for munnen da han hoster/nyser, og han må pusse nesa før middag, etter middag må han på badet å tørke bort halle middagen fra ansiktet før han får kneke seg oppi møblene. Føler kansje jeg er streng, men jeg har faktisk et barn på 4år som har kunnet disse tingene lenge og som for meg er naturlig å lære barna fra de er små.

Så iblandt lurer jeg på hvordan guttungen til sambo har det hos moren sin!

Er jeg streng, jeg blir litt sjokkert over at en så gammel gutt ikke kan disse tingene??? :o

Skrevet

.

Skrevet

Her er jeg usikker... Min har fått spise selv fra 9 mnd og vi har prøvd å  lære henne bordskikk.. Hun  er nå 3 år og alltid høflig ... Men gud som hun kan grise og å velte glass er hun ekspert på. Jeg merker at det ikke er vits i å terpe for mye  på alt enda, fordi hun er veldig klumsete. Det er hun med alt hun gjør... Skubber borti ting, mister ting, snubler jevnt og trutt. Så hun gjør det ikke med vilje... Er nok bare lik sin mor :P

Vi er veldig på at hun må huske å ha munnen lukket, men hun er som 3 åringer flest, så det glemmes fort ;) Repetere, repetere oooog repetere, he he

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...