Anonym bruker Skrevet 4. september 2014 #1 Skrevet 4. september 2014 Har fått brev fra skolen til min sønn at det er en elev på skolen (vet ikke klasse) som har ekstrem nøtteallergi. Den ungen tåler visstnok ikke verken spise nøtter eller produkter med spor av nøtter, men heller ikke at andre folk rundt den spiser produkter med spor av nøtter. Så derfor innfører skolen forbud mot alle slike produkter. Etter en titt på butikkene i området her har jeg ikke funnet ETT brød der det ikke står "kan inneholde spor av nøtter". Så hva skal vi da gjøre? Skal foreldrene til de 300 andre elevene sette i gang og bake selv eller dra til et bakeri og få kjøpt noe der? Om det er mulig da... Slik jeg ser det er det nesten umulig å kjøpe noe uten at det KAN inneholde spor av nøtter. Anonymous poster hash: 4538d...ffc
valkyrien Skrevet 4. september 2014 #2 Skrevet 4. september 2014 Mener Meny skal ha et brød som er uten spor av nøtter, men husker ikke hva det heter.
Optatium Skrevet 4. september 2014 #3 Skrevet 4. september 2014 Dette høres ut som min skole, og det er ikke dette som er ment. Ikke peanøttsmør, snickers (til tentamen feks) eller nøtter o matpakka. Vanlig brød i matpakka går nok fint :-)
Tipp topp Skrevet 4. september 2014 #4 Skrevet 4. september 2014 Her hadde jeg kontaktet skolen for å høre om det virkelig er tilfelle at andre ikke kan spise ting med "kan inneholde spor av nøtter". At andre ikke kan spise nøtteprodukter i nærheten forstår jeg, men å be en hel skole holde seg unna kan inneholde sport blir en umulig oppgave.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2014 #5 Skrevet 4. september 2014 Trur du har misforstått hi. Ville ringt skolen og fått det bedre forklart. Min mann har alvorlig nøtteallergi. Men kan fint ha folk rundt seg som spiser mat "kan være spor av nøtter" Ungen kunne nok ikke gått ut døren hvis det er så ille som du skal ha det til Anonymous poster hash: 3bc61...98d
valkyrien Skrevet 4. september 2014 #6 Skrevet 4. september 2014 http://nottefri.blogspot.no/2011/04/brd.html
Anonym bruker Skrevet 4. september 2014 #7 Skrevet 4. september 2014 Er vel det jeg har konkludert med også. Tenker det er synd i den ungen og man vil jo gjerne hjelpe hvis det er mulig. Men å be en hel stor skole om å utelate brød i matpakke fordi det KAN inneholde spor av nøtter er vel ønsketenking? Går jo ikke an å kontrolle dette heller... Å dra flere mil til nærmeste Meny for å finne et brød man kanskje ikke liker er heller ikke aktuelt. Synes vi skulle gått mer info! Hi Anonymous poster hash: 4538d...ffc
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #8 Skrevet 5. september 2014 Synes også skolen kunne gitt ut mer info. Hvis man har ekstrem nøtteallergi kan det faktisk være et problem hvis andre rundt spiser ting som inneholder nøtter (og kan inneholde spor av nøtter er jo et hint om at det kan forekomme). F.eks noen som har nugatti på skiva, spiser nøttebrød, muslibarer, og som sitter ved siden av personen, sitter i et rom h*n skal inn i, tar på dørhåndtak, spiser i skolegården... Men synes de kunne sendt ut en liste over hva som er greit og praktisk, og en liste over ting som folk vanligvis tar feil av. Anonymous poster hash: 846f3...614
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #9 Skrevet 5. september 2014 På de fleste produkter står det at det KAN inneholde spor av nøtter, men det er viktig å understreke at dette er svært sjeldent tilfelle. Grunne til at dette skrives på de aller fleste produkter er fordi produktet er produsert i samme maskineri hvor et produkt med nøtter er produsert, dermed kan det være en bitteliten sjans for at det sitter igjen rester av nøtter i maskineriet. Og hvis produsentene oppdager eller får mld om at det har kommet nøtterester/spor av nøtter i et produkt som ikke skulle ha det, så går de ut med informasjon om dette slik at de med ekstrem allergi er informert. Anonymous poster hash: 8db47...ecb
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #10 Skrevet 5. september 2014 Selv har jeg melkeproteinintoleranse og kan ikke få i meg en dråpe melk (men ikke noe problem at andre spiser det da det ikke er allergi, men intoleranse), og da jeg gikk på ungdomsskolen fikk jeg nesten aldri sjokolade for på den tida var sjokolade uten melk vanskelig å oppdrive, mamma hadde vært i Frankrike og tatt med en melkefri sjokoladeplate til meg, men MED nøtter, denne ble spart i flere uker til jeg skulle ha tentamen. Fikk med meg denne sjokoladeplaten. Før jeg hadde fått tatt første bit kom læreren og snappet den fra meg, og sa at en gutt i en klasse (som for øvrig var to etasjer lenger oppe) hadde nøtteallergi, så den måtte hun dessverre kaste. Jeg ble så lei meg, kall meg gjerne barnslig og egoistisk, men hadde gleda meg så mye, og det var det eneste gode jeg hadde med (hadde også brødskiver med pålegg med, så sultet jo ikke). Ble så bitter, Nå er jeg klar over hvor farlig nøtteallergi er, men de kunne jo ha sagt fra på forhånd slik at jeg kunne ha spist den hjemme. Det gjorde i alle fall veldig inntrykk på tretten år gamle meg Anonymous poster hash: a1707...4f2
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #11 Skrevet 5. september 2014 Da ville jeg sendt en mail om at jeg ikke kan ta ansvar for om barnet mitt har med seg mat med spor av nøtter. Jeg kan droppe å sende med akkurat de nøttene barnet reagerer på om jeg får en konkret liste. Noen reagerer på peanøtter, men ikke på hasselnøtter mens andre har det omvendt for eksempel. Jeg kan heller ikke ta noe ansvar for at barna mine får med seg noe alergikkeren kan reagere på hvis det er bestemor eller noen andre som har smurt matpakka. Er du så alergisk at hele skolen må garantere at de ikke har med seg nøtter mener jeg faktisk det er nødvendig at barnet går på en spessialskole der de kan ta slike hensyn, for eksempel ved å servere lunsh på skolen. Anonymous poster hash: 60c12...fdb
Følelsesvims Skrevet 5. september 2014 #12 Skrevet 5. september 2014 Jeg ville i første omgang ringt skolen, og bedt om å få snakke med noen som vet mer om den aktuelle situasjonen. Spør om: - Type nøtter - Hvor omfattende er det - ikke tilsett i mat, er spor av greit, hvordan er det med de typene nøtter til frokost/baking hjemme, osv. Hvis de ikke har tenkt på det allerede vil det forhåpentligvis føre til at de gir ut mer informasjon. Når det gjelder slike ting (potensielt livsfarlig for ene parten, potensielt stor inngripen i dagliglivet til andre) er ikke dette informasjon godt nok.
Optatium Skrevet 5. september 2014 #13 Skrevet 5. september 2014 Interessant hvordan svaret mitt i toppen blir helt ignorert Men jeg sier det igjen, vi har nylig sendt ut et slikt brev på vår skole. Denne eleven trenger at ingen andre elever har med seg nøtter, nøtteprodukter, nøttepålegg, energibarer med nøtter i osv på skolen. Eleven er svært allergisk og tåler ikke at andre i samme rom spiser disse produktene. Han reagerer på nøtter (altså er det din spesifiserte liste). Det er ingen grunn til at du skal kjøpe spesialbrød for å unngå brød med spor av nøtter, men ikke ta med brød med nøtter i (for eksempel valnøttbrød). Dette er ikke veldig vanskelig egentlig altså, har gått fint nå for denne eleven i ni år på grunnskole
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #14 Skrevet 5. september 2014 Interessant hvordan svaret mitt i toppen blir helt ignorert Men jeg sier det igjen, vi har nylig sendt ut et slikt brev på vår skole. Denne eleven trenger at ingen andre elever har med seg nøtter, nøtteprodukter, nøttepålegg, energibarer med nøtter i osv på skolen. Eleven er svært allergisk og tåler ikke at andre i samme rom spiser disse produktene. Han reagerer på nøtter (altså er det din spesifiserte liste). Det er ingen grunn til at du skal kjøpe spesialbrød for å unngå brød med spor av nøtter, men ikke ta med brød med nøtter i (for eksempel valnøttbrød). Dette er ikke veldig vanskelig egentlig altså, har gått fint nå for denne eleven i ni år på grunnskole Noe av grunnen til at jeg reiser litt bust for slike beskjeder er ikke fordi jeg ikke kan droppe nøtter i barnas matboks, men fordi vi har hatt et tilfelle som det i barnehagen. Ingen fikk ta med nøtter i noen form og om det skulle glippe for noen ble det omtalt som at "vi ikke brydde os om at vi tok livet av gutten ol". Tåler du så lite vil jeg ikke garantere for at vi gjør alt riktig. Etter et års tid så vi at den alergiske gutten satt og spiste brød med peanøttsmør. Da viste det seg at han faktisk bare hadde vært alergisk mot mandler og som foreldrene sa "nå ser det ikke ut til at han reagerer på det heller lengre". De hadde derimot ikke tenkt på å gi beskjed om at det ikke var så farlig lengre. Jeg kan selvfølgelig droppe å sende med nøtter i matboksen om det virklig betyr noe for en elev, i hvertfall så lenge jeg ikke også må ligge unna, sitrus, egg, fisk og alt mulig annet, men jeg vil vite sikkert hvilke nøttetyper det gjelder og jeg vill ikke gi noen garanti om at det ikke kan glippe av og til. Anonymous poster hash: 60c12...fdb
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #15 Skrevet 5. september 2014 her tenker jeg at det er dialog som trengs.. dialog mellom dere som er foreldre til andre barn på skolen, skolen og foreldrene til det barnet det gjelder!! skolen må kunne spesifisere litt nærmere hva dette gjelder.. om f.eks. brød som 'kan inneholde spor av nøtter' er ok! Sak for FAU? Be eventuelt om hjelp fra Astma og Allergiforbundet - de har masse erfaring med denne type saker! Anonymous poster hash: 3bb05...874
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå