Gå til innhold

Etter fødsel spm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har termin og gruver meg ikke mye til fødselen. Det høres kanskje teit ut, men det jeg gruver meg mest til er 8 uker med blod og rensing. Det VERSTE jeg vet er og bruke bind. Bruker det ikke før jeg og har aldri brukt det frivillig. Tror ikke det finnes noen som hater det mer enn meg....

Må man bruke bind i alle de 8 ukene? Når kan man begynne med ob igjen? Vi er i 2014, hvorfor har det ikke blitt laget en trygg tampong for fødende kvinner?

Anonymous poster hash: d9ae9...a1a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er så sår etter en fødsel at ob vil ikke være i dine tanker. Jeg brukte bleie første døgn, bind i 1-2 uker og truseinnlegg etter det

Anonymous poster hash: aef59...42f

Skrevet

Etter en fødsel virker renselsen som " a walk in the park" tror ikke du vil mene dette etter å ha født.

Anonymous poster hash: 88286...e8d

Skrevet

Tenker ikke de 2 første ukene, men etter det når det har grodd litt der nede. 8 uker med bind skremmer meg.

HI

Skrevet

Det er jo ikke pga blødningen, men pga infeksjonsfaren. Vil du ha livmorsinfeksjon, så værsågod.

Anonymous poster hash: 556c6...4de
Skrevet

Tror de færreste trenger bind i 8 uker. Det er mest de første ukene. Tampong er ikke anbefalt under renselsen pga infeksjonsfare så vidt jeg har skjønt (er ikke det samme som en mens. Derfor økt infeksjosfare).

Anonymous poster hash: e8e75...592

Skrevet

Vet det er pga infeksjonsfare, men den kan ikke vare i 8 uker? Har lest at de fleste blør så lenge? Er mitt første barn, så jeg har 0 peiling.

HI

Skrevet

Det er ikke så mange som har renselse i 8 uker. Det vanlig er 4-6 uker.

De aller fleste har blødninger de 2 første ukene etter fødsel, og det er helst de ukene man må bruke bind. Etter de to første ukene er det som oftest varierende mengde brun utflod man har og ofte holder det å bruke truseinnlegg.

Man må bruke bind pga infeksjonsfaren. En tampong vil alltid innebære infeksjonsfare, samme hvor langt utviklingen er kommet.

Anonymous poster hash: efd1e...dac
Skrevet

Det er noe dritt, det er min erfaring. Eneste som hjelper er å finne bind som ikke er full av plast. Så kanskje tøybind er løsningen for deg? Ellers er disse engangsbundene "gode" http://www.froya-natur.no/kategori.php?kategori=2&subkategori=17 

Jeg hadde ikke overlevd always eller libresse bind over en så lang peroiode, så et stor bestilling av disse har kommet godt med.

Skrevet

Tror bare jeg brukte bind de første 2 ukene?? Litt truseinnlegg etter det, men det går jo også an å bytte truser et par ganger om dagen ;-)

Anonymous poster hash: 6f8ac...a50

Skrevet

Det er noe dritt, det er min erfaring. Eneste som hjelper er å finne bind som ikke er full av plast. Så kanskje tøybind er løsningen for deg? Ellers er disse engangsbundene "gode" http://www.froya-natur.no/kategori.php?kategori=2&subkategori=17 

Jeg hadde ikke overlevd always eller libresse bind over en så lang peroiode, så et stor bestilling av disse har kommet godt med.

Tusen takk, endelig et svar på det jeg lurte på. Skal sjekke det ut

HI

Skrevet

Det er ikke så mange som har renselse i 8 uker. Det vanlig er 4-6 uker.

De aller fleste har blødninger de 2 første ukene etter fødsel, og det er helst de ukene man må bruke bind. Etter de to første ukene er det som oftest varierende mengde brun utflod man har og ofte holder det å bruke truseinnlegg.

Man må bruke bind pga infeksjonsfaren. En tampong vil alltid innebære infeksjonsfare, samme hvor langt utviklingen er kommet.

Anonymous poster hash: efd1e...dac

Endelig et skikkelig svar, tusen takk!

Skrevet

Jeg brukte "bleier" de to første dagene, så nattbind. Etter en uke eller to gikk jeg over til truseinnlegg.

Skrevet

Men når det ikke er plastikk under, går det ikke (fort) igjennom da?

Skrevet

Jeg HATET å bruke bind og brukte det ALDRI! Jeg hatet det så mye at la meg på kvelden med tampong, satte vekkerklokken på 4-5 timer senere, stod opp og byttet tampong for så å legge meg igjen... For et styr... Men så mye vegret jeg meg for å bruke bind...

MEN da jeg hadde født for første gang var bind plutselig et kjærkomment middel.jeg brukte nattbind de første 3-4 dagene, men så kunne jeg gå over til en tynnere og greiere versjon etter det. Cluet her var tydeligvis at sånn uten vinger var helt greit... Faktisk har jeg i ettertid brukt mere bind (da denne typen fra Allways uten vinger- en Oransj pakke)

Nå er det nesten slik at jeg ikke orker tanken på tampong lengre ;)

Men du som snakket om et trygt alternativ til tampong... Sjekk ut dette: http://www.organicup.dk

Hadde ikke brukt det med det første da du sannsynligvis er veldig sår osv. Dessuten er det dette med infeksjonsrisiko.., men etterhvert kan du prøve det :)

Jeg er frelst! :D

Skrevet

Kjenner meg så igjen i det du sier, gruer meg også mest til renselsen. Jeg er nå 27 år og har ikke brukt bind siden jeg var 16 år, har heller brukt kun tampong, da det er mye mer praktisk og jeg slipper å kjenne det ekle, klissete bindet. Selv om jeg sov 8 timer noen netter, hadde jeg tampongen i hele tida uten og bytte.

Anonymous poster hash: aa3ba...552
Skrevet

Men når det ikke er plastikk under, går det ikke (fort) igjennom da?

Nei, de største er så hærlig tykke at det holder på både det ene og det andre. Ligner på slike min mor hadde i skapet da jeg var liten.

Skrevet

Blør noen virkelig i åtte uker? I en uke blødde jeg så mye at jeg måtte ha bind. Så blødde jeg bare bitte litt noen dager da brukte jeg truseinlegg, så var det då lite at det kun kom noen spor på papiret når jeg tørka meg. Var så heldig at jeg fikk mensen etter seks uker da, og brukte selvsagt bind de dagene, men så var det over.

Anonymous poster hash: 2e090...109

Skrevet

Tampong etter fødsel, hehe, nå måtte jeg le :D
Den måtte vel vært på størrelse med en melkekartong om den skulle holdt noe antar jeg?

Rensenlsen er forskjellig fra kvinne til kvinne og fra fødsel til fødsel.
Jeg blødde mye og lenge med førstemann, mens tredjemann blødde jeg bare i 2 uker.
Det fosser ut de første dagene, ingen mens kan noensinne nå opp mot det.
Du bruker bleier, store store store bind.

Jeg gikk over til saba bindm etter 3 dager. Brukte det i 2-3 uker, spørs hvilken unge det var i køen.
Så vanlige bind i 3-4 uker.

Likte heller ikke bind før jeg fikk førsteman, brukte alltid tampong. Men så kom nødvendigheten med bind da (bleier) og etter det har jeg sjeldent brukt tampong ved mensen også.

Lykke til.

Skrevet

Den måtte vel vært på størrelse med en melkekartong om den skulle holdt noe antar jeg?

Jeg blødde mye og lenge med førstemann, mens tredjemann blødde jeg bare i 2 uker.

Jeg gikk over til saba bindm etter 3 dager. Brukte det i 2-3 uker, spørs hvilken unge det var i køen.

Likte heller ikke bind før jeg fikk førsteman, brukte alltid tampong. Men så kom nødvendigheten med bind da (bleier) og etter det har jeg sjeldent brukt tampong ved mensen også.

Lykke til.

Hva er saba bind?

Skrevet

Lykke til.

Hva er saba bind?

Sikkert de eneste bindene som er å få tak i som er tykke.

Alle er jo så tynne i dag.

Skrevet

Jøsses, virkelig ingen som har brukt tampong etterpå????

Jeg har tre barn. Brukte tampax etter 7 dager med eldste, etter 5 dager med mellomste og etter noen timer (rundt 10 timer, tenker jeg) med sistemann.

Jeg kan virkelig ikke fordra bind. Med sistemann kjøpte jeg tamponger på apoteket, i en slags hermetikkboks. De inneholder melkesyrebakterier og skal være knakende fine. Dyre som rakker'n. Men følte dem var sikrere å bruke med tanke på infeksjon.

Her er det veldig veldig veldig viktig med hygiene!!! Holdt neglene helt korte og skrubbet hendene før jeg gikk på do hver gang.

Angående smerter.... tja.... sier seg selv at det er hmm, ja, jævlig vondt..

Men nå skal det sier at jeg aldri har sydd. Jeg tenker at dette ikke hadde vært gjennomførbart om jeg hadde sydd.

Angående mengde blod... joda, første dagene brukte jeg bleier ved siden av, for brått kommer en ørliten foss som nesten skyller med seg tampongen på vei ut. Men man slipper å gå klissete.

Angående lengde på renselsen, det kan jo være så forskjellig. Med de to første husker jeg faktisk ikke, men med minstemann varte det i 12 uker! Siste uka kom det mer og var nok første mens, for neste kom tre, fire uker etter det igjen... og jeg fullammet....

Vel, det er min historie. Så det er fullt mulig å bruke tampong etter en fødsel. Jeg har gjort det tre ganger og har ikke hatt noen infeksjon.

MEN, jeg vil ikke anbefale noen å gjøre det. Forhåpentligvis vil du, som de over sier, ikke tenke tanken engang. :)

Lykke til med baby! :) :)

Skrevet

Ja, jeg vil gjerne ha barn da, men så liker jeg ikke så godt oksegryte. Hører at dette er noe som ofte serveres på barsel, så jeg lurer på hvordan jeg skal gå frem for å unngå dette? Fødsel går helt fint altså, men denne sykehusmaten holder meg våken om natten....

Skrevet

Jeg brukte "bleier" de to første dagene, så nattbind. Etter en uke eller to gikk jeg over til truseinnlegg.

Samme her :) Bare bittelitt blod etter en uke :)

Skrevet

Ja, jeg vil gjerne ha barn da, men så liker jeg ikke så godt oksegryte. Hører at dette er noe som ofte serveres på barsel, så jeg lurer på hvordan jeg skal gå frem for å unngå dette? Fødsel går helt fint altså, men denne sykehusmaten holder meg våken om natten....

ja. en lang fødsel so mente med vakum og en guttunge med infeksjon som ble hastet til intensiven var greit nok. Den jævla suppa vi fikk servert var helt jævlig

Anonymous poster hash: aef59...42f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...