Gå til innhold

Pratsom for alderen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke meningen å få dette til å høres ut som et skryteinnlegg, men jeg er førstegangsmor og aner ikke helt hva jeg kan forvente meg...

Jeg har ei snart 2 år gammel jente som er av den pratsomme sorten. Hun sa sine første meningsbærende ord som 9 mnd gammel (mamma, pappa, nei, der) og siden har det bare rast av sted! Hun har nå som 23 mnd gammel lært seg navnet på de vanligst fargene (rød,gul,grønn,blå, rosa) og kan relleramsen opp til 20 (!) , snakker i nokså fullstendige setninger og svarer fornuftig på konkrete spørsmål som f.eks hva hun vil ha på brødskiva osv. eller navngi hvem hun har lekt med i barnehagen. Hun synger også sanger som Bæbæ Lille Lam og Lille Petter Edderkopp (om enn ikke alt er like tydelig!)

Flere med pratsomme små? Kan jeg vente meg en like rask utvikling av språket som frem til nå eller stopper det?

Anonymous poster hash: 1824d...7b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er akkurat lik din. :)

26 mnd nå, og synger sanger på to språk (engelsktalende pappa), kan telle til mellom

15 og 20 på begge språk, og leser hele alfabetet. Synes det er helt fantastisk jeg, og gleder meg stort over hvert nytt hopp i utviklingen. :)

Anonymous poster hash: 6c458...7d5

Skrevet

Min eldste sa knapt mamma og pappa da han var 2 år. På toårskontrollen da han var 2 år og 3 mnd, så sa han ca 20 ord, så det gikk raskt rundt den tiden. Jeg tror din og min er/var i hver sin ende av normalen.

Anonymous poster hash: b9c2f...eb0
Skrevet

Min er lik. Snakket lange setninger ved 18 mnd. Nå er han 2,5 og snakker nesten rent.

Anonymous poster hash: e0154...513

Skrevet

min er 19mnd og prater som en foss, helt klart. en gutt

Anonymous poster hash: 522d4...abd
Skrevet

Kjenner ei som da var 1,5 år og sang beyonce sanger hehe.

Anonymous poster hash: 85965...10f

Skrevet

Det er tidlig, men ikke helt unormalt. Jeg trodde jo barn var litt "baby" frem til de var to etter å ha sett på venners barn (vi var "sistemann ut"), men der tok jeg feil gitt. Fulle setninger, grammatikalsk korrekt og diktresitering før hun var 2. Dessuten - man har jo hørt at man kan "lure" barn ved å spørre dem - vil du ha det eller det - og at de alltid velger det siste. Slik var det ikke hos oss. Vi spurte hva hun ville ha på brødskiva og du kunne vedde på at hun svarte noe som ikke sto på bordet (på bordet sto alle favorittene hennes).

Barn utvikler seg i rykk og napp. Vår var litt forsiktig fysisk, men verbalt var hun tidlig ute.

Anonymous poster hash: cd231...b9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...