Gå til innhold

Er jeg hysterisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn på 8 år som har vert mye plaget med vondt i hodet over flere år.

Hun har fått diagnosen barnemigrene ut fra samtaler med barnelege (utførte bare test av blodtrykk og lyttet på henne). Hun har heldigvis bare 1-2 kraftige annfall i året.

Da vi var hos barnelegen (ca 1 år siden), hadde hun en god periode der hun ikke hadde så mye hodeverk. Da mente han at den "vanlige hodeverken" ikke var migrene, bare de kraftige annfallene.

Nå har vi hatt et halvår der hun har hatt vondt i hodet minst en gang i uken, ofte flere ganger i uken. Vi har vert hos fastlegen og hun har tatt en del blodprøver. De var fine men hun manglet D-vitamin så hun får nå tran. Hun har også vert hos fydioterapaut for å se om hodeverken kommer av muskelspenninger men fysioterapauten fant ikke noe som skulle tilsi de smertene hun har.

Nå har jeg begynnt å legge merke til at hun skjelver en del på hendene. Hun sier selv at hun har gjort det lenge og at det plager henne litt.

Og siste halvåret har hun også begynnt å stotre mye når hun snakker. Blir mye e-e-e, m-m-m-e-m-e mellom ordene.

Jeg har nå lyst til å be fastlegen om å sende henvisning til MR-undersøking av hodet hennes (fastlegen har sendt henvisning før, men da mente barnelegen at det ikke var nødvendig da han stilte migrene diagnosen ut fra samtale med oss).

Ble frykelig langt dette. Takk om du leste alt.

Spørsmålet mitt er: Er jeg hysterisk om jeg ber om MR-undersøkelse en gang til? Det er vel ikke normalt at en jente på 8 år skal ha hodeverk mellom 1 og 10 ganger i løpet av en uke?

Anonymous poster hash: 7f6d5...594

Videoannonse
Annonse
Gjest Julia1984
Skrevet

Er du bekymret skal du ta kontakt med fastlegen!

Skrevet

Synest du skal be om MR. Du er ikkje hysterisk av den grunn. Håpar jenta di blir betre, fekk veldig vondt av ho.

Anonymous poster hash: 3658d...5ae

Skrevet

Når det kommer til barns helse, ve og vel har jeg svært høy terskel for å rope ut hysteri. Jeg synes du viser god dømmekraft ved å dra til fastlege og be om mr. Lille ungen skal ikke gå rundt med hodepine flere ganger om uka. God bedring og lykke til :)

Anonymous poster hash: 9d268...562

Skrevet

Absolutt ikke hysterisk! Be om ny utredning. Håper ikke dette blir noe kronisk, hørtes veldig tøft ut synes jeg. Lykke til!!

Anonymous poster hash: 0fa47...5a5

Skrevet

Huff, stakkars jenta du!

Ring fastlegen så fort som mulig, og få en hastetime til mr. Om de ikke ser på dette som alvorlig så vet jeg ikke lenger...

Anonymous poster hash: ae713...656

Skrevet

Ikke hysterisk nei.

Synes du har vært tålmodig.

Stå på.

Anonymous poster hash: 696da...354

Skrevet

Det synes jeg helt fint at du kan gjøre. Men har dere sjekket om det er noe psykisk som plager henne? Hvis hun er litt nervøs, så kan musklene spenne seg og forplante seg til hodet.

Anonymous poster hash: 0ea50...749

Skrevet

Ikke hysterisk i det hele tatt. Be om MR av hodet.

Lykke til❤️

Skrevet (endret)

ikke hysterisk,men er ikke lett og få MR, mine foreldre måtte nesten mase et helt år før yngste broren min på 12 år fikk det, han hadde Migrene og harde anfall,men mas og ikke gi deg

Endret av Elskerhøsten2014
Skrevet

Tusen takk for svar.

Da kommer jeg nok til å ta kontakt med lege.

Heldigvis er hun en tøff jente og jeg misstenker at hun har utviklet en ganske høy smerteterskel.

Hun vurderer selv hodepinene fra 0-10 der 10 er kraftig migrene. Hun ligger ofte på 5-8 og vi har en grense på 6-7 for å gi medisin. Hvis ikke hadde hun fått medisin flere ganger i uken.

Hun er flink å si ifra, men ofte ser vi på henne at hun har vondt.

Vil jo bare at jenta mi skal slippe å ha vondt.

Hi

Skrevet

Ikke hysterisk. 8 åringen min hadde 2 migreneanfall med oppkast og mista følelsen i halve ansiktet. Fikk en avtale med fastlegen(som konsulterte med en barnelege på sykehuset) om at neste gang hun fikk anfall skulle hun legges inn. Dette er nå 1 år siden og hun har ikke fått flere anfall så historien vår stopper der. Lykke til

Anonymous poster hash: 43b61...923

Skrevet

Så bra at dere ikke har opplevd det igjen.

Jenta mi har også annfall med oppkast, men heldigvis ikke med lammelser.

De gangene hun har skikkelig migreneanfall ligger hun bare å kaster seg rundt i sengen. Jeg får ikke lov å røre henne når det står på.

Hi

Skrevet

Hodepine med nevrologiske symptomer skal utredes med CT/MR, men ville bedt fastlegen undersøke grundig først. En fullstending neveolog status med reflekser.

Anonymous poster hash: b3483...eb2

Skrevet

Stå på! Hun bør også til eeg før det konkluderes med migrene.

Skrevet

Jeg fikk nettopp diagnosen på datteren min på 3 år og hun skal ta MR av hodet. På ahus sa de at de automatisk tar MR bilde av barn med hodevondt.

Anonymous poster hash: a70a9...992

Skrevet

Stå på for å få MR! Det er jo barnet ditt det er snakk om, ikke noe som heter å være for forsiktig. 

Jeg er egentlig overasket over at de ikke har tatt det allerede faktisk. 

Anonymous poster hash: 5d5c1...160
Skrevet

Jeg har to barn med migrene, ulike migrener begge to. Hun ene har tatt mr, da overlegen på sykehuset ville ha dette for å kunne utelukke noe annet og kunne fastslå at det var den typen migrene han trodde hun hadde. Mr var helt fin.

Begge reagerer forskjellig og migrenen utarter seg forskjellig på de begge. Men hun som har mest vondt i hodet (ikke hun som har tatt mr) har vi funnet ut at hodepinen utløses av stress. Så to dagerpå rad der det skjer mye går ikke, en dag går greit men ikke alltid. Og med stress så er det en aktiv dag på skolen (mye lyder, mye som skjer og mye som skal læres) hjem for å spise middag og så dra på en fritidsaktivitet. For oss voksne så er ikek dette noe stress, men for hun så blir det for mye hit og dit og ikke minst mye inntrykk som skal fordøyes. To slike dager gårnikke etterhverandre, da blir hun sengeliggende en dag eller to.

Men er hun på skolen, kommer hjem og kan gjøre det hun vil. Om det er å herje ute i gata med nabounger, sykle hit og dit så går det helt greit for da klarer hun å slappe av. Hun går ikke å titter på klokka og vent på neste ting som skal skje. Så her må uka planlegges litt, slik at vi samlerr opp litt og har dager uten planer.

Så fra å ha hatt migrene flere ganger i uke og mye borte fra skolen har vi nå fått migrenen til å være noen gangerr i mnd på det værste.

Men det viktigste er at hun har lært seg å kjenne på kroppen og tar sine forhånds regl før hodepinen slår ut for fult.

Anonymous poster hash: 4a865...506

Skrevet

Tusen takk for mange svar.

De gangene hun får migreneanfall er det alltid i forbindelse med stress her også. Om hun gleder seg veldig til noe, eller har opplevd noe veldig gøy.

Men den "vanlige" hodeverken hun har greier jeg ikke å se noe mønster på. Det er mest på ettermiddag og kveld, men hun kan også våkne med vondt i hodet.

Vil bare vite at det ikke er noe farlig. Man tenker jo gjerne det værste, og det hadde vert godt å få en bekreftelse på at alt ser greit ut i hjernen.

Hi

Skrevet

Overhodet ikke hysterisk! :)

Krev å få mr av fastlegen,skjønner du er bekymret!

Lykke til :)

Skrevet

Tusen takk:-)

Jeg skal ringe og bestille time hos legen. Håper han tar tak i dette.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...