Gå til innhold

Studere utenlands, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min skal studere 1 år i utlandet, fra neste høst. Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å være med, men har ikke lyst å angre og vil hvertfall sjekke opp i det om ikke annet. Jeg går økonomi og har mulighet til å studere 1 semester utenlands neste høst. 

Men lar det seg gjøre, at jeg og 2åringen blir med? Med tanke på feks barnehageplass? Erfaringer?

Og om vi ikke blir med, som egentlig er planen, hvordan blir det da? Blir jeg "alenemor" siden jeg bor alene det året med barnet? (Vet at jeg ikke blir alenemor men blir jo alene med barnet i den perioden). Hva er det rettslige riktige i denne situasjonen? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du skal bli "alenemor" så må du og samboeren til mekling (det er pålagt for alle som har barn under 16 år og som er født etter 01.01.2006), så må dere ha samværsavtale og han må melde flytting.

Om du kan bli med og om 2åringen kan få barnehageplass er vanskelig å svare på når du ikke skriver hvor dere skal flytte.

Anonymous poster hash: 62503...49c
Skrevet

Men blir det riktig å registrere meg som alenemor, når jeg egentlig ikke er det? :P Føler det blir litt feil, men samtidig så aner jeg ikke. 

Frankrike, mest sannsynlig. Men problemet er jo at jeg da ikke har bhg-plass her i norge, og sikkert ikke får det i januar? 

Skrevet

Selvsagt blir det ikke rett siden du ikke er alenemor, men mange juger der. Kjedelig om dere blir tatt da. Da kan dere få bot, fengsel og miste rettigheter i folketrygden.

Vet ikke hvor lett det er å bli oppdaget da......

Skrevet

Jeg har ingen planer om lyge om noe som helst, så jeg har ikke tenkt å registrere meg som alenemor viss det ikke er det rettslig riktige å gjøre :) Jeg er helt blank på dette området, så vet ikke hva jeg skal gjør.

Så hva er da det rettslig riktig å gjøre? Han melder jo flytting, så adressen hans blir i utlandet.. 

Setter forresten stor pris på svar, tusen takk :)

Skrevet

Hvorfor melder han flytting til utlandet? Da mister han jo ekstra stipend i Lånekassen og reisestøtten, slik jg har forstått det

Skrevet

Okei, men da melder han ikke flytting til utlandet :P Tydelig at dette er noe vi må sjekke mer opp i.. :P

Skrevet

Jeg tar med meg fireåringen min på ettårig studieopphold i utlandet i år. Har skaffet barnehage i landet der jeg skal studere. Samboeren min har jobb i et internasjonalt firma og har fått ett års overflytting til kontoret på det stedet jeg skal studere. (storby i europa)

Vi reiser neste uke og satser på at det blir en god opplevelse for hele familien. Vi har fått permisjon fra barnehagen her hjemme. På den måten vet vi at vi er sikret barnehageplass når vi kommer hjem. Det burde jo være mulig for deg også.

En ting du bør være klar over er at barnehage nok er mye dyrere i Frankrike. Vi tredobler våre barnehageutgifter når vi flytter.

Anonymous poster hash: db3c6...72c

Skrevet

Jeg tar med meg fireåringen min på ettårig studieopphold i utlandet i år. Har skaffet barnehage i landet der jeg skal studere. Samboeren min har jobb i et internasjonalt firma og har fått ett års overflytting til kontoret på det stedet jeg skal studere. (storby i europa)

Vi reiser neste uke og satser på at det blir en god opplevelse for hele familien. Vi har fått permisjon fra barnehagen her hjemme. På den måten vet vi at vi er sikret barnehageplass når vi kommer hjem. Det burde jo være mulig for deg også.

En ting du bør være klar over er at barnehage nok er mye dyrere i Frankrike. Vi tredobler våre barnehageutgifter når vi flytter.

Hvordan får jeg permisjon fra barnhagen? Det er jo genialt. :)

Ja, regner med det blir litt dyrere.. Hvordan gikk du fram med å finne barnehageplass i utlandet? 

Tusen takk for svar, hjelper veldig å få litt mer informasjon:)

Skrevet

Hvilket land er det snakk om HI? Jeg har studert 6 år i utlandet. Finnes mange steder i verden emd bra barnehager og evt også internasjonale barnehager. Men vanskelig å gi råd når jeg ikke vet hvilket land og by det er snakk om. Jeg meldte ikke flytting!

Anonymous poster hash: faaa7...786

Skrevet

Hvilket land er det snakk om HI? Jeg har studert 6 år i utlandet. Finnes mange steder i verden emd bra barnehager og evt også internasjonale barnehager. Men vanskelig å gi råd når jeg ikke vet hvilket land og by det er snakk om. Jeg meldte ikke flytting!

Frankrike er det snakk om nå, men også tyskland.. Vet ikke by, dessverre. Kom gjerne med råd om du vet noe mer:) Sette pris på alt :)

Okei, men da skal vi altså ikke melde flytting :P Da vet vi det!:) 

Skrevet

Snakk med barnehagen din om permisjon. Noen gir det, andre ikke.

Vi søkte fram aktuelle barnehager på google og sendte dem en mail :)

Skrevet

Jeg studerte i Polen. Så har desverre ikke erfaring fra Tyskland el Frankrike men har hørt at barnehage er mye dyrere i disse lender. Det var et par stk som fikk barn under studietiden, og det var visst noe visum som de studente søkte og hadde noe familiemedlem som var barnepike. Hun ene hadde moren si der i ganske lang tid, og den andre hadde en yngre søster. Vet ikke om det er noe som kunne fungert for dere? Evt en lokal "nanny"?

Skrevet

Ei i klassa mi er "alenemor", hun har type som bor på et annet kontinent. Får full os og hele pakka. NAV vet om situasjonen og sier ikke noe på det. Hun ER jo alene. Hør med nav, kan godt hende du får noe :)

Lykke til! Skulle ønske det var meg :P Men jeg er snart ferdig på skolebenken..

Anonymous poster hash: 545bc...bbc
Skrevet

Snakk med barnehagen din om permisjon. Noen gir det, andre ikke.

Vi søkte fram aktuelle barnehager på google og sendte dem en mail :)

Kan du søke om det i andre barnehager enn i den barnet er i?

Skrevet

Jeg studerte i Polen. Så har desverre ikke erfaring fra Tyskland el Frankrike men har hørt at barnehage er mye dyrere i disse lender. Det var et par stk som fikk barn under studietiden, og det var visst noe visum som de studente søkte og hadde noe familiemedlem som var barnepike. Hun ene hadde moren si der i ganske lang tid, og den andre hadde en yngre søster. Vet ikke om det er noe som kunne fungert for dere? Evt en lokal "nanny"?

Kunne jo selvsagt fungert, men hadde ikke sett på det som optimalt:) men absolutt noe å sjekke opp, tusen takk:)

Skrevet

Ei i klassa mi er "alenemor", hun har type som bor på et annet kontinent. Får full os og hele pakka. NAV vet om situasjonen og sier ikke noe på det. Hun ER jo alene. Hør med nav, kan godt hende du får noe :)

Lykke til! Skulle ønske det var meg :P Men jeg er snart ferdig på skolebenken..

Anonymous poster hash: 545bc...bbc

Oi, det er ikke verst :P ja, må absolutt ta en prat med nav :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...